Lite information från Italien. Det är från en av regionerna, Toscana, men ger en bild av hur läget ser ut i en italiensk region som inte är direkt "drabbad". Alla de smittade personerna redovisas med ålder, kön och hur de vårdas i den artikel som jag länkar till i Il Tirreno.
I Toscana har myndigheterna varit aktiva från allra första början när det brakade löst i norr. De satte alla kineser som varit i Kina över jul/nyår i karantän och har hela tiden haft en aktiv testning och smittspårning.
Resultatet av detta arbete har hela tiden redovisats dag för dag i Il Tirreno.
https://iltirreno.gelocal.it/regione/toscana/2020/02/29/news/coronavirus-la-situazione-in-toscana-11-contagiati-1.38533262
Jag skrev upp resultaten från igår den 13 mars. Då hade 3533 personer dittills testats i Toscana. Av dessa var totalt 470 smittade, dvs 13,3 % av samtliga som testats. 5 personer av de totalt 470 smittade hade dött, 10 hade blivit friska.
Igår den 13 mars fanns det alltså i Toscana totalt 455 positiva personer. Därutöver hade man satt 6184 personer i karantän.
Idag den 14 mars har antalet testade personer ökat med 1062 personer till 4595. Av dessa har 630 bekräftats vara smittade, en ökning med 160 personer. Ca 14 % av samtliga som testats är alltså bekräftat smittade. Av dessa har ytterligare 4 personer avlidit, vilket innebär att antalet avlidna nu är totalt 9 personer. En person till har tillfrisknat. Antalet friska är nu totalt 11.
Det innebär att det i Toscana nu är 610 levande personer som är smittade, på sjukhus eller i hemmet. Antalet personer som därutöver är satta i karantän har ökat med 696 personer till 6880.
Mina vänner i Toscana säger att allt är lugnt där. De har förtroende för att myndigheterna har gjort vad de kan och att informationen de får är korrekt.
Folk inser det allvarliga läget och accepterar att de nu är instängda i sina hem. De får inte gå ut annat än för att gå till arbetet (om det fortfarande är igång) och för att handla eller gå till läkare. När de går till affären finns dock allt att köpa. Utom munskydd. Handsprit går dock att få tag på. Annars säljs alkohol (96%) tillsammans med recept på hur man gör handsprit. Ingen "idiothamstring" förekommer.