Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Men är det bra eller dåligt? Seriös fråga.
Hur många diagnostiserade fall? 25 000?
Om det för två veckor sedan var 400 000 smittade så innebär det att endast typ sex procent fått symtom som det är värt att ens uppsöka vård för.
Å andra sida 400 000 smittade efter bara några veckor så innebär det ju att mer eller hela befolkningen hyfsat snart kommer smittas, vilket ju inte är så bra.
25 000 bekräftade fall i Italien stämmer bra (24 747 för att vara exakt).
Skulle ändå säga att det är bra om så många som möjligt är smittade, och bara en liten del söker vård.
Om man tar extremscenarierna, att hela Italiens befolkning är smittad, eller att bara de 24 747 bekräftade fallen är smittade, så skulle jag definitivt föredra det första scenariet. Då skulle det inte komma några nya fall, utan vården skulle "bara" behöva hantera de fall som redan finns. I det andra scenariet så skulle vi ha ett extremt dödligt virus, med för många fall för att kunna genomföra smittspårning, antalet fall och döda skulle öka under en lång tid och det skulle sluta i total katastrof.
Givetvis vet jag att verkligheten inte är i närheten av något av dessa scenarier. Miljoner smittade i Italien tror jag dock på.
Finns många fall som är så lindriga att personerna inte sökt vård. Kan man se av bekräftat lindriga fall, som Albin Ekdal, och läkaren Olle som intervjuades i Aftonbladet häromdagen. Personer med lindriga symptom som söker vård blir heller inte alltid testade, helt övertygad om att det inte bara gäller Sverige, utan troligen i ännu högre grad Italien, som är belamrade med allvarliga fall.