2020-03-15, 20:48
Medlem
Dax att bära andningsskydd imorgon? Åker med pendeln men det känns ju lite löjligt om ingen annanbär det...
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tvångskarantän kan ju bli möjligt men inte att de svetsar igen människors ytterdörrar

Immunitet fungerar bara om alla länder är på samma linje annars har vi snart tillbaka det när länder öppnar igen.

Vi behöver inte stänga några lägenheter därför att det som skedde i Kina berodde på att de var rädda.
När vi kommer till det läget så har folk vett att stanna hemma eller så får de böter, mer dramatiskt än så blir det inte.
Sedan har vi den inte så trevliga delen som är smittspårning som innebär att de som är sjuka ska till ett annat område för vård, det kommer inte bli trevligt när det händer men ändå nödvändigt.
Norge har ikväll pratat om att folk som flyr ut till sina sommarstugor ska återvända hem för att de vill ha koll på sina medborgare.

Jag är inte i min stuga än men om någon ska hämta mig för att forsla mig tillbaka till stan så kommer det bli stora problem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men är det bra eller dåligt? Seriös fråga.

Hur många diagnostiserade fall? 25 000?
Om det för två veckor sedan var 400 000 smittade så innebär det att endast typ sex procent fått symtom som det är värt att ens uppsöka vård för.

Å andra sida 400 000 smittade efter bara några veckor så innebär det ju att mer eller hela befolkningen hyfsat snart kommer smittas, vilket ju inte är så bra.

25 000 bekräftade fall i Italien stämmer bra (24 747 för att vara exakt).
Skulle ändå säga att det är bra om så många som möjligt är smittade, och bara en liten del söker vård.
Om man tar extremscenarierna, att hela Italiens befolkning är smittad, eller att bara de 24 747 bekräftade fallen är smittade, så skulle jag definitivt föredra det första scenariet. Då skulle det inte komma några nya fall, utan vården skulle "bara" behöva hantera de fall som redan finns. I det andra scenariet så skulle vi ha ett extremt dödligt virus, med för många fall för att kunna genomföra smittspårning, antalet fall och döda skulle öka under en lång tid och det skulle sluta i total katastrof.
Givetvis vet jag att verkligheten inte är i närheten av något av dessa scenarier. Miljoner smittade i Italien tror jag dock på.
Finns många fall som är så lindriga att personerna inte sökt vård. Kan man se av bekräftat lindriga fall, som Albin Ekdal, och läkaren Olle som intervjuades i Aftonbladet häromdagen. Personer med lindriga symptom som söker vård blir heller inte alltid testade, helt övertygad om att det inte bara gäller Sverige, utan troligen i ännu högre grad Italien, som är belamrade med allvarliga fall.
Citera
2020-03-15, 20:49
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Lugnare än vanligt på akuten. Bra Sverige. 👏🏼 Håll er hemma så mycket som möjligt så ska detta gå bra. Vid symtom, sjukskrivning på dirren.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/just-nu-ar-det-lugnare-an-vanligt-pa-akuten/

Det är riktigt bra! Alltid på tok för många som drar sig dit i onödan, nu vågar dem inte. Är corona mer oroande än det man åker till akuten för ska man inte dit och göra!
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Begravningsannonserna gick från en till tio sidor.

Man begravde en i halvtimmen tills det blev förbjudet.

(Italien)

Jag är glad att jag följt rådet att tvätta händerna. Andra har det värre. Min begravningskostym hänger inte längst in i garderoben.....
Citat:
Italiensk by i knæ efter corona-angreb: Antallet af dødsannoncer er svulmet op fra en til 10 sider

Indtil forbuddet mod begravelser trådte i kraft, blev der gennemført mindst en begravelse hver halve time på Bergamos overbelastede kirkegårde.

https://jyllands-posten.dk/international/ECE12011280/italiensk-by-i-knae-efter-coronaangreb-antallet-af-doedsannoncer-er-svulmet-op-fra-en-til-10-sider/
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Det är uppenbart att Sverige redan har 1-1.5 promille smittade. Offciella siffror är värdelösa vid det här laget när vi bara testar de som ligger på sjukhus och som har COVID-19-symptom.

Jag förstår att Danmark stängde gränsen eftersom svenska siffror inte längre ger någon verklig bild av hur utbredd sjukdomen är i Sverige längre, vilket inte bara är viktigt för kontaktspårning som Tegnell hävdade, utan också för att se till att antalet sjuka inte sticker iväg oväntat, t ex pga att människor av någon anledning börjar röra sig ute och bland andra trots att de inte bör göra detta. Nu kommer man inte få reda på detta förrän med ungefär minst ca 10 dagars fördröjning + tiden det tar att utföra testet och få svar.

Såhär är det nämligen: När karantänen infördes i Wuhan fanns 400 konstaterade fall.

Genom att i efterhand fråga patienter som sedan sökte för COVID-19-symptom och som därefter bekräftades vara smittade när dessa först upptäckte symptom hos sig själva fann man att det verkliga antalet symptomatiska bärare vid införandet av karantänen var cirka 13000. Fler var dessutom smittade, men hade inte utvecklat symptom än.

Wuhan vid karantän: Officiellla siffror: 400; Reella siffror: 13000 symptomatiska + okänt antal asymptomatiska.

Av det kan vi dra slutsatsen att Sverige har uppskattningsvis någonstans kring 10000 (Mycket lågt räknat) till 30000 (Högt räknat) lätt symptomatiska COVID-19-fall just nu, och ännu fler är smittade men är i den asymptomatiska fasen, varav en stor andel kommer bli successivt sämre under de närmaste veckorna.

Dessutom, myndigheterna sa för ett par veckor sedan att de kan komma att sekretessbelägga uppgifter rörande t ex antalet fall, så vi vet inte om myndigheterna mörkar hur t ex många som ligger på IVA. Ett par patienter låter extremt lågt, även omd et inte är omöjligt om konstaterat smittade (Varav cirka minst ett par hundra är inneliggande på sjukhus) har en extremt gynnsam åldersprofil, men det avslöjar ju inte myndigheterna för oss heller, liksom de inte har avslöjat mer exakt var fall uppstått (Att man inte gör det i små tätorter eller byar är förståeligt, men att man inte t ex nämner att fall hittats t ex på Södemalm i Stockholm, så att de där boende kan vara extra försiktiga, är som att hjälpa smittspridningen på traven).

Att gå på officiella siffror nu när vi inte testar personer som inte läggs in är ju helt meningslöst (Därför också rimligt för grannländer att stänga gränserna mot Sverige), som resten av clownlandet Sveriges hantering av Sars-Cov-2, och hur det ska kunna ligga till grund för någon slags evidensbaserade åtgärder är höljt i dimma, eftersom vi inte vet hur många som blir asymptomatiska i Sverige. Vi kan inte rakt av ta siffror från varken Kina eller Diamond Princess då klimat, genotyp, hygienförhållanden och vad det innebär för exponeringsmängder av virus osv och rakt av applicera det på Sverige.

Det var precis den här situationen som vi "alarmister" ville undvika.

Dessutom verkar myndigheterna inte räkna med en faktor, och det är att sjukvårdspersonal som vistas i miljöer med många COVID-19-patienter blir sjuka förr eller senare, vilket inte är det minsta märkligt då FFP-2-klassade maskers filter släpper igenom 6 % partiklar vid test (Partikeldiameter vid testförhållanden cirka 0,3 micrometer) samt att ett ytterligare inandingsläckage på upp till 8% ofiltrerad luft tillåts vid fysisk ansträngning och/eller träningsliknande rörelser.

Uppenbarligen är detta skydd inte tillräckligt eftersom det finns gott om rapporter om sjukvårdspersonal i Italien som blivit sjuka, med största sannolikhet i samband med sitt arbete, så Sveriges vårdförmåga kommer sjunka med tiden i takt med att sjukvårdpersonal blir sjuk varav en del av de mest erfarna läkarna i de högre åldrarna kommer avlida.

Välkommen till clownlandet Sverige!
Tut-tut!

Och danska siffror skulle idag vara mer riktiga? från 180 nya fall om dagen till 28?
Citera
Medlem
VARFÖR ENVISAS DE OM ATT SKOLORNA SKA VARA ÖPPNA? Jag funderar starkt på att inte skicka mina ungar till skolan
Citera
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Källa?

Följde inte presskonferensen men följer media, dock inte sett något bland de stora medierna (Aftonbladet, DN, Expressen, SVT) om detta.

Bla här:

https://www.di.se/nyheter/lofven-lovar-atgarder-for-att-hindra-smittspridningen/

Men de var även närvarande för frågor i torsdags eller fredags (minns inte vilken dag) när bla Baylan var med på presskonferensen
Citera
Medlem
Älskar att UK som är ett av de mer inflytelserika och kunskapsberikade länderna på jorden kör enligt liknande ”taktik” som Sverige.
London som näst största stad i hela Europa kör på som vanligt med konserter och sammankomster. En stad med nästan samma folkmängd som hela Sverige.

Härligt! Får mig att känna lite glädje över Sveriges väg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vi får se. Jag hoppas verkligen, verkligen att du har rätt men jag är rädd att så inte är fallet. Italienarna kan ha förvärrat sin situation men jag kan inte se att den svenska vården står väl rustad inför detta trots förvarning.

Finns inget som i nuläget pekar på att det kommer bli lika illa här så varför ska du sitta här och riskera stroke för din oro.
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Kina rapporterar ynka fåtal smittade.

DETTA borde trådens alla domedagsprofeter ta till sig och lyssna till.
Men det är som att tala till döva öron som Hoppas att detta är början till jordens undergång..
Citera
2020-03-15, 20:50
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Försvunnit?

Hur då ”försvunnit”?

Vem har berättat det för dig?
En annan mobilfilm?

Men sluta nu varenda media har rapporterat om de medborgarjournalisterna som plötsligt bara försvunnit, tror det är 4 st nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in