2020-03-15, 17:28
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Alltså, det går visst att stoppa. Kolla Kina.
Om alla minskar sina kontakter så minskar R0 från 3 till mindre än 1 och virusets spridning självdör.

Det är ju precis det regeringen nyss uppmanar till. I presskonferensen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Hörröni. Vad tror ni om att vi alla istället tar och går i nationell strejk. Vi stannar hela Sverige och tvingar de korrumperade styrande politikerna att avgå!?
Om man ska strejka måste man inte ha ett jobb då?
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Man ska räkna med en fördubbling varannan dag, utlåtande från experter och WHO.

Dag 1: 1 död (i förrgår)
Dag 3: 2 döda (här är vi nu)
Dag 5: 4 - "-
Dag 7: 8 -" -
Dag 9: 16 - "-
Dag 11: 32
13: 64
15: 128
17: 256
19: 512
21: 1024 döda
23: 2048 döda
25: 4096 döda
27: 8192 döda
29: 16 384 döda

På bara en månad.

Nja, antalet döda verkar vara en ökning med 4-7 procent per dag. Om jag har förstått det hela rätt så tar de rätt lång tid från smitta till död +2 veckor så. Så man får nog räkna med en eftersläpning i dödstatistiken mot smittstatistiken. Så dagens döda får väl nog jämföras med antalet smittade för kanske 2 veckor sen eller liknande.

Sedan så kan kanske anta att dödstatistiken är bättre indikator då dödsfall sällan går en förbi, medan smittostatistiken bara är ett mörkertal.
Citera
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
I min butik uppmanar vi kunder att använda våran handsprit som vi satt ut i entrén innan dom börjar handla. Det finns även engångshandskar. Sedan spritar vi kundkorgar, kortterminal handtag på kylar och frysar och allt vad det kan vara mellan 3-5 gånger per dag, vi har även börjat städa golvet med klorin även om det kan bli en obehaglig doft så tror jag ändå det kan få folk att tänka till. Det gäller att få dom att behandla butiken som en steril miljö.

Jag förutsätter att dom flesta butiker jobbar på samma sätt.

Exakt detta gjorde man bl.a i USA under SARS-krisen, med mycket gott resultat.
Skicka ovanstående text till Folkhälsans pr avd, dom har ju fått 75mkr extra, och ta ut en kostnad på säg 3.500:- för inlägget..

Problemet är väl var fan dom ska hitta handspriten som lyser med sin frånvaro i hela landet.
Kan inte absolut-gubbarna fixa en handsprit special och kränga ut...

P:S. Maximalt 499 pers får vara i grupp enligt nya lagen.
I grabbens skola är dom på över 700 när dom samlas i aulan....men dom ska vara öppna....
Senast redigerad av vinland 2020-03-15 kl. 17:30.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ja. Och det insåg FHM för länge sedan. Att detta inte går att stoppa. Bara fördröja. Smart va.

Jo men det blir ingen fördröjning om man inte vidtar åtgärder. När man läst denna tråden tillräckligt länge så ser man att folk fullständigt skiter i råden. De lever på som vanligt vilket gör att skogsbranden rasar på, det är bara en fråga när sjukvården kollapsar, inte om. Då ligger vi alla jävligt illa till. Staten har tappat kontrollen fullständigt, brace for impact!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Tror du på det där själv?
Det Är en vanlig influensa, oavsett vilka skräck-artiklar du läst på aftonblodet.

Den här tråden har verkligen samlat hela landets veklingar på en och samma plats.

Jag upprepar:
Coronaviruset är inte farligare än vanlig influensa. Sluta nojja!!

Håller med, Helt vanlig influensa, För dödlighet på 0.2% Är samma som 3-7 % Dödlighet

Eller öhhhh har jag räknat fel?
Citera
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Nu ska ju msb göra en kampanj som når ut till alla svenskar angående corona? 75miljoner får den kosta. Väl använda pengar.

Ska vi slå vad om att kampanjen går ut på att uppmana folk till att tvätta händer och inte besöka farfar och mormor? Informationsbrist är INTE ett problem när det gäller corona-viruset, vi alla drunknar i information. Har man i dagsläge inte förstå sig på viruset och vilka åtgärder man kan vidta som person, då kommer ingen kampanj i världen att ändra på detta.
Citera
Medlem
BfgaT8as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newfield
kina: bygger sjukhus på någon vecka.

Löfven : Tvätta händerna nu mina barn.

Du är nog inte så insatt i kinesisk arkitektur. De använder undermålig material. Mer eller mindre kinderegg till byggnader som inte håller måttet. Har man väggar, tak och golv att sätta ihop som ett pussel oavsett kvalitet har man ett bra sjukhus?

Kina har byggt hundratusentals byggnader som ingen vill bo i, som bara är några år gamla som faller isär, bokstavligen delar av byggnaden faller isär. Det ser bra ut på utsidan men tar man en närmare koll så ser man att det bara är fasader.

Löfven borde skjutas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maddafakkaa
Löfven: Sverige ska inte stänga gränserna

Varför är jag inte förvånad?

Vad tror du det skulle löna till att stänga gränser nu? Gränserna till typ alla grannländer är redan stängda. Smittan finns redan överallt.
Citera
2020-03-15, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maddafakkaa
Löfven: Sverige ska inte stänga gränserna

Varför är jag inte förvånad?

Varför ska vi stänga gränserna nu? Det finns ju många fler rimliga saker att ta till innan stängda gränser (som rent logiskt har en väldigt låg effektivitet).
Citera
Avslutad
Blir många som sparar semester i år. Tyvärr är det nästan alltid vissa begränsningar hur mycket man får spara. Antar fjällvandring o liknande får en skjuts.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Den är inte samhällsfarlig.

Vi snackar inte ebola här.

Dödligheten hos friska och hälsosamma (rökare har bl.a. 14 ggr högre risk att dö) människor under 60 år är <0,1%.

Källa tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in