2020-03-14, 15:48
Medlem
Trogskalles avatar
Jag bor ute på glesbygden och här skrattar folk åt corona-hysterin. Ingen pratar ens om detta. Här flyter livet på för människorna precis som vilken dag som helst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Du tycker dig kunna tolka data antar jag, du använder de parametrar du har tillgängliga men har inte förståelsen att se det ur ett bredare perspektiv. Du har inte kapacitet till större förståelse och för att "vinna" en diskussion så drämmer du till med "arbetslösa, misogyna incels som skyller sina tillkortakommanden på invandringen".
Du kan inte argumentera för du har inte kapacitet eller förmåga till vettiga svar.

Jag kan fortsätta att stöta och blöta den här frågan med dig på ett resonabelt vis men då har jag som krav på att du skippar invektiven https://sv.wikipedia.org/wiki/Skällsord

Det går att debattera för och nackdelar med att stänga eller ha öppet på skolorna, vill du bli tagen på allvar får du återkomma med vettiga argument.

Förutom att jag håller med dig i sak så var argumentet att satsa resurser på att skydda riskgrupper helt ok.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Vad är det du anser att du gör som bidrar till att lösa problemet vi befinner oss i?

Klart man inte ska skita i att göra det man kan göra som är rimligt. Men det är mer eller mindre det alla gör nu. Man är mer försiktig, nogrannare med hygienen, undviker folk när man kan. Men att ha panik lönar verkligen inget till. Du kan ha hur mycket panik som helst, sitta och skrika och kräva både rimliga och helt oproportionerliga åtgärder men det kommer nog göra mer nytta om du går och tvätttar händerna och erbjuder dig att åka och handla åt en gamling...

Det jag gör är att köpa på mig mat och hetsa på Flashback.

Dehär med panik är så dubbelmoraliskt att tala om. I min åsikt så har folk i Sverige redan varit panikslagna rent generellt som folk långt innan pandemin. Sverige är t.om känt som ett antisocialt land, vi skämtar ofta om hur man står 10 meter ifrån varandra i busshållplatser. Står man närmare varandra börjar hjärtat bulta i 130 och någon får panikångest. Så vad skulle då landet egentligen förlora på t.ex ett utegångsförbud? Folk är redan panikslagna från grunden i Sverige, vi är ett depressivt panikslaget nästintill DEMENT folkslag. Så varför orkoar du dig över ”panik” av alla saker? Som svensk borde du vara en rutinerad panikåsna och panik borde va minsta bekymret. Ja menar bara det faktumet att vi chattat på FLASHBACK säger ju sig självt, du har för mkt ångest o panik för o prata med främlingar IRL. De e för läskigt, du har för mkt panik, du skulle aldrig palla trycket om du o jag skulle förväntas babbla med varandra face to face....

Så att... Panik? Det har du redan. Du e bara så extremt konditionerad i att ha det att du glömt att du har det.

Pengar såklart förlorar vi om man skulle sätta karantän och stänga skolor. Men eftersom regeringen auktoriserade tegnell att ta ”drastiska extrema beslut” så utgår jag ifrån att vi skulle ha råd att sitta i karantän någon månad eller 2.

Tegnell snackar om att sakta ner spridningen men de känns ju bara som han hetsar fram spridningen och accelererar den.
Senast redigerad av fr0g 2020-03-14 kl. 15:52.
Citera
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Haha, nä men seriöst.
1. ifall hemmet är ordnat på så vis att ni kan vara seperade från varandra, kör på seperation i en vecka, har han inga symtom efter en vecka återgå som vanligt.

2. Är inte det möjligt kan du antingen ta risken eller välja mer drastiska åtgärder som att flytta ut i en vecka eller två. Personligen hade jag tagit risken
Citera
2020-03-14, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Fast Italien är exceptionellt och sticker ut rejält. Det ser inte alls i närheten lika illa ut i andra länder. Bara att konstatera. Det är något i just Italien som gjort att det fått rejäl spridning på bland just äldre och på sjukhus. Sen har ju Italien också den äldsta befolkningen i Europa.

Troligen ser vi väl en potential av svårighet i länder med generationsboenden, eller hur? Italien har fortfarande generationsboenden och därav väldigt lättsmittat.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Det är inte så det funkar alltså det är inte ett "CORONA TESTKIT" osv utan de testar ju själva i labbena och man kan fixa egna ingridienser osv också.

Ok jag för står! Kan labbet öka sin kapacitet om det skulle krisa? Vad tänker dom göra då?
Citera
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej du har rätt. Jag borde också bunkra komserver och dasspapper för 10 år och flytta in i en bunker. Apokalypsen är här.
Det är rationellt att försöka undvika att bli smittad fram tills det att du kan bli vaccinerad. Att argumentera med dig är ungefär som att prata med en 16årig epatraktorförare som inte använder bältet för att det är töntigt.. " Vaddå - det är ju så liten risk "... Jag önskar inte livet ur dig, men om du skulle få covid-19 och få något bestående men, så skulle det kanske vara en bra läxa för dig.
Citera
Medlem
gatyftfs avatar
Spanien sätter landet i karantän. Har på riktigt en polare som tills idag då (ehm, ja) på riktigt trodde han skulle kunna åka på semester till Barcelona den 24:e mars. Redan i februari sa vi andra "alltså... ska du verkligen åka?" och han har sagt ta det lugnt, det är ingen fara i Spanien. Senast igår var han helt inställd på att åka

När kommer svenska städer sättas i karantän tror ni?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ursäkta frågan; men har du sett de två serierna "Chernobyl" och motsvarigheten "Infected"? De talar en väldigt säregen och naiv historia om hur våra världsmyndigheter ser på okända hot. Infected skapades som en motvikt till Chernobyl och visar USAs och WHOs naiva ställning till filovidae och filo-ebola. Ja, de är fiktion, men de är båda tagna från riktiga händelser. Ja, det har bollats och langats med lvl4-prover i lvl2-lab förr.

Ja, det är sant att forskarna i nuläget inte i detalj vet hur 2019-nCoV kommer att uppföra sig i framtiden, men de har klassat viruset i samma familj som övriga Coronavirus och rent biologiskt har de då samma beteende, vilket vi också ser: alla insjuknade får förkylningssymptom, de får inte blödarfeber, ebolafeber, nedsatt immunförsvar likt HIV etc. De får vanliga förkylningssymptom som likt HKU1 slår på lungorna och kan skapa lunginflammation.

Det är just förkylningssymptomen som gör triagen så otroligt svår; Läkarna kan inte utskilja de fem olika virustyperna från varandra utan att testa patienterna. Alla uppvisar förkylningssymptom och svämmar över våra vårdmottagningar. Det var just därför som triagen frn början var att bara rikta vård till de som hade fysisk kontakt med Kina.
Virus är biokemiska under som faktiskt är ganska enkla att förutsätta vad de gör.

Vem vill frivilligt vara bland de 60% en? Är det inte lite väl mycket Jim Jones?

"Millions of Britons will need to contract coronavirus in order to control the impact of the disease which is likely to return "year on year", the government's chief scientific adviser has told Sky News.

Around 60% of the UK population will need to become infected with coronavirus in order for society to have "herd immunity" from future outbreaks, Sir Patrick Vallance said."

Det enda vi vet är att vi får minst 7 dagars immunitet
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.20.20025841v1

Mers gav immunitet i ~6 månader beroende på olika faktorer som hur svår sjukdomen var. Räcker det för att lyckas med "Herd". Därför Tegnell vill att det ska gå fort att fler blir smittade?

Hur är det med mutationer. Förkylning får man i princip ingen immunitet mot pga att det finns för många mutationer. Med så många smittade hur många mutationer kommer vi hinna få?

Nä, rysk roulette
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Gå in på Google. Sök super spreader. Italiens främsta och Kinas främsta forskarw/experter kallar barnen som fått COVID-19 utan symptom för "superspridare".

Återigen ljuger Tegnell & Co oss alltså i ansiktet.

Att barn inte skulle kunna smitta vuxna fanns det tre personer i Sverige som trodde på - Tegnell, Carlson och Wold.
Citera
2020-03-14, 15:50
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vilken han? Stefan Löfven, samma person som i början av veckan sa att vi var väl förberedda?

Precis.
Först tjatade regeringen i presskonferensen hur väl förberedda de är.
Nästa gång säger Löfven att det finns obegränsat med pengar för att bekämpa smittspridningen.
Undra vad han säger nästa gång?
Citera
2020-03-14, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Varifrån kommer denna villfarelse att man skulle bli immun mot viruset?

Kineserna visste redan i januari att ingen immunitet fanns, folk som haft det en gång återinsjuknade...

Tror ni att detta virus är som vilken vanlig bakterie som helst? NEJ!

Det finns t ex ingen immunitet mot de vardagliga förkylningarna heller
(också sk "corona"). För de är olika virus. Och COVID-19 muterar hela tiden.
Det finns visst immunitet mot de vanliga förkylningarna. Samma med säsongsinfluensa. Dock inte helt nya virus likt detta.

Därför kommer smittspridningen bli mycket större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in