2020-03-15, 15:44
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ännu är det bara 6000 döda sedan det första dog. Det har inte gått mer än tre månader. Värre än influensan sägs det, plågsammare det ger sig ner i lungorna det skrämmer alla.

Folk som är livrädda och gömmer sig blir inte heller smittade och då dör de inte heller. Riskgrupper finns det en massa grader av. Vem vet vid vilken grad av risk man kan ta det med en klackspark?

Nu vet man inte särskilt mycket eftersom statistiken inte är tillgänglig. I Sverige 2 döda och de var gamla och i en riskgrupp. Hur många fler gamla i riskgrupp har smittats? Kanske inga alls eftersom dom inte varit i Italien och åkt skidor. Dödligheten kan alltså vara 100% bland riskgrupperna.

Influensan har nästa alla pensionärer i Sverige vaccinerat sig mot men ingen har något skydd mot corona smitta. Tror du de imponeras av statistik från hela världen att många många fler dör av flunsan. Knappast så korkade är dom inte men kanske du!

Du behöver inte göra fler inlägg med samma korkade innehåll.

Vad du tycker att jag skall göra eller inte det skiter jag fullkomligt fan i.

Jag gör inte som du. Tror på allt och alla. Jag tillåter mig själv att tänka utan att andra skall tänka ÅT MIG.
Jag kan till och med tänka mig att det kan vara " biologisk krigsföring" kollat in vad forskare säger om den saken och de har tom funderat på det men har inga " belägg" för det.

Vi får se vad som händer. Jag är inte lika lättlurad som du som tror på allt.
Men som sagt var. Influensor under årens lopp har dödat över en halv miljon människor UTAN att ha stängt gränser, utan karantäner, utan stängda skolor mm.
Vi får se när allt är över och hur allt ser ut efter.
Blir spännande, om jag nu inte råkar dö utav coronaviruset på ett eller annat sätt.
Som sagt var. Jag tror inte på något eller någon. För mig finns inga "ubermenchen"
Och du får allt vackert sälla dig bredvid mig som den lilla människa du är.
Citera
2020-03-15, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Fler har smittas. Iran värst drabbat efter italien. Tusentals smittade.

Men vad är det som ni inte förstår? siffrorna är vilka som vårdas på sjukhus och hur de blev infekterade och vad smittspårningen säger om ursprung till smittan.
Citera
2020-03-15, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Källa på att 20% behöver sjukhusvård i Sverige tack. Du menar att 200 personer vårdas på sjukhus i Sverige för covid19.

Skulle gissa på något sådant ja. Tror du inte det?
Citera
2020-03-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrwomanizer
Alltså, problematiken med skolor är den samma som en granne, däremot x500..
Jag vet inte riktigt hur resonemanget går kring att det är ett begränsat antal, det är ganska många människor på en skola. Många människor som i sin tur kommer ifrån sina familjer.
Teoretiskt så kan ett sjukt barn kliva in på en skola på 500 elever utan att visa symptom, 7 dagar senare så är den eleven patient 0 för uppemot 1500-2000 människor.
Att begränsa smittan är inte att exponera individer för andra i storgradig skala. Det är helt galet rent logiskt.

Du nämner dock tidigare att mor- och farföräldrar inte ska exponeras för barnen då dessa tillhör riskgrupp men du vill dock använda dem som barnvakt när föräldrarna blir sjuka? Det kommer per automatik leda till att just de du vill skydda blir drabbade då föräldrarna kommer ha smittat barnen?

Jag påstod aldrig att man skulle jobba hemifrån. Jag lyfte de faktum att det är mer gynnsamt att använda sig utav sitt eget, kontrollerade, sociala nätverk där du har större chans att som förälder påverka vilka människor och bakteriekulturer barnen ska befinna sig i.
En skola är en garanti för smitta som du inte kan hindra, vare sig preventivt eller reaktivt.

Nej, jag vill inte att barnen ska bli barnvaktade av mor/farföräldrar när föräldrarna är sjuka. Givetvis kommer många att bli det dock. Det kommer inte samhället kunna kontrollera lika lite som att mor/farföräldrar inte ska få vara barnvakter när skolan är stängd. Det är dock en mycket kortare tid att finna barnvakt än de månader vi pratar om när det handlar om att stänga skolorna.

En skola fungerar som karantän från människor utanför skolan under den tiden barnen är där. Barnen själva blir inte särskilt sjuka. För deras del och samhällets del är det egentligen lika bra att de får Corona i ett tidigt stadium. Då bygger vi upp en immunitet bland en del av befolkningen och barnen behöver inte heller oroa sig för Corona som inte är värre än en vanlig förkylning för dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
SLUTA TA ITALIEN SOM EXEMPEL VARJE JÄVLA GÅNG. VI HAR 200 LÄNDER PÅ DENNA JORD.

Snacka om att cherry pick:a det land där det går absolut sämst.

Du är tame fan dum i huvudet.
Italien var först ut. Spanien är på väg i samma riktining, fast nu har de ju vidtagit väldigt strikta restriktioner!
Sverige gör inga större ansträngningar. Jag tror att vi i Sverige balanserar på kanten.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och det tror vi kan tacka det faktum att vi befinner oss i utkanten av världen med glest om folk runtomkring oss, folk som gärna håller sig på sin kant (utom på krogen).
Vår reserverade natur är vår styrka just nu. Italien är kindpussar norm. Här i Sverige aktar vi oss noga för sådant närgånget beteende. Här håller vi avstånd!
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej det gör vi inte.
Men vi har inte några testkit kvar så det räcker.
Därför har vi beslutat att bara testa allvarligt sjuka. Så vi kan inte längre se smitta.
Dödstalen stämde med Italiens kurva igår, idag vet jag inte vad som har hänt med rapporteringen av döda. Jag antar att vi slutade med det också.

Källa: FHM.

Ja men precis vi har förmodligen tiotusentals smittade nu. Kanske 15000? 2 dödsfall? Italien hade 21 dödsfall och fler kritiskt sjuka när dem hade 889 fall. Vi har 2 dödsfall. 2!!!! 2!!!!
Citera
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Det verkar som vi har tur. Vi skiljer oss från Italien än så länge.

Ja kanske men man slutade testa allmänt för några dagar sedan. Klart antalet fall sjunker.

De som smittades utomlands var i de flesta fall friska och unga, som orkar åka utomlands.

När smittan sprider sig i samhället kommer den till vårdpersonal och sen till gamla. Som inte klarar det.

Att det är många fler än 1000 smittade i Sverige är givet. Däremot kanske en liten inbromsning av att folk håller sig hemma.
Citera
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Intressant artikel idag i Sydsvenskan om Sveriges strategi. Man låter Corona sakta men säkert smitta fler människor för att viss immunitet ska uppstå (dvs de unga o friska) på så sätt blir det ett långsamt förlopp som skyddar utsatta grupper o sjuka. Detta istället för att stänga gränser.
Äntligen en vettig förklaring, detta skulle Tegnell förklarar från början. Tycker detta låter bra och vettigt.

På vilket sätt blir det långsamt genom att släppa smittan fritt?
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Varför behöver du data från Sverige när det finns data för hela världen?

För att olika länder rapporterar data på olika sätt och det gör att det statistiska utfallet ser olika ut, i synnerhet om man vill gå ner på exakta siffror (typ 0,1-0,5% noggrannhet).
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloakrensarolof
Du kan ju komma tillbaka och skriva det du gör när de insjunknade har tillfrisknat. Det har fortfarande inte gått särskilt lång tid sedan de första fallen i Sverige. Sjukdomsförloppet är förrädiskt då du kan ha milda symptom i två veckor för att sedan insjunkna i en lunginflammation med hög feber.
Det har gått exakt lika lång tid från första bekräftade fallet i Sverige som det första bekräftade fallet i Italien.
Citera
2020-03-15, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Aftonhoran skriver så här:

"432 personer har smittats i Italien, 179 i Österrike, 132 i Sverige och 14 i Iran. I 19 procent av fallen är det oklart var personen smittats."

Fyfan vad Aftonhoran ljuger.
Bright boy, det där är förteckningen av vart de som är smittade i Sverige troligtvis BLIVIT smittade. Inte hur många i respektive land som är smittade!

Lite läskunnighet hade vart på sin plats. Sista inlägget jag läser i denna grupp då det är den mest havererade jag någonsin sett på FB. Men indirekt hoppas man nästan ni alarmister har rätt så vi kan bli av med lite tards....
Citera
2020-03-15, 15:47
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummey
-sätt på dig säkerhetsbältet
Tegnell :” nej , studier visar att det bara har effekt när man väl har krockat och det har vi inte gjort än”

detta är exakt hur idioten Tegnells tankeförmåga är funtad. Han är en riktig idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in