2020-03-15, 10:09
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Ingen ställs till svars Svenskar har själva röstat fram denna skitregering i decennier Så är det
Helt riktigt, regeringen verka ha någon slags åtalsimmunitet? Dom beter sig i vart fall på ett sådant sätt.
Vi borde införa författningsdomstolar!
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Helt rätt sterilitet för killar och påssjukan
Om kvinnor fick röda hund under graviditet var risken stor för skador på fostret

Var inte allt för länge sedan man förstod sambandet mellan missbildningar hos barn och röda hund. Men det var då snacket kom att man skulle se till att skaffa det innan man skaffade barn.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Om jag får gå efter mina egna känslor så känns ju strategin ”håll riskgrupperna isolerade så att sjukvården inte blir överbelastad medan resten skapar flockimmunitet” minst lika rimlig som andra alternativ. Att 70% i slutändan blir drabbade som föreslagits är kanske inte helt orimligt, att då dra ut akutfallen så länge som möjligt är väl klokt? Antal döda lär nog i slutändan bli ganska högt, hellre då att det sker under en period av sex månader snarare än sex veckor. Det går ju att hoppas att OM den här strategin visar sig vara den mest effektiva gör att de som förespråkar arkebusering av regeringen och AT erkänner sitt eget misstag och arkebuserar sig själva. EBba Busch inkluderat...
Ja, tänk om det skulle visa sig att de länder som använder en annan strategi än att bara lyssna på alla som skriker STÄNG SKOLORNA! klarar sig bäst?
Citera
2020-03-15, 10:10
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Enda sättet att stoppa det är att sätta oss i en tre till fyra veckor lång karantän.

Ja det är en bra början, men alla måste TESTAS oxå, det är det viktiga, så folk tar det på allvar och kan isoleras. Böter eller fängelse om du är smittad och bryter karantänen. Där har vi en bra början.
Citera
2020-03-15, 10:11
Medlem
Ska bli kul att se vilken strategi funkade bäst i slutet. Finns väl tre olika.

Stäng ner allt, som Kina, Italien, Spanien osv.
Kontrollerad flockimmunitet, som Sverige och England.
Gör ingenting, som USA
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Har inte följt denna tråd särskilt mycket, så svaret på min fråga kanske redan finns i forumet.
Hur är det med viruset i alla badhus och bassänger. Överlever det i vatten lika bra som i luften?
Vet att badhusen har klorerat vatten, men tar det död på viruset?
Där jag bor är badhuset öppet som vanligt.
Säkert någon som kan detta, inga gissningar, tack.

Klor dödar effektivt Coronavirus så själva simbassängen behöver du inte vara orolig för. Snarare dusch, omklädningsrum, dörrhandtag och andra ställen på badhuset som du har Köper större risk att bli smittad från.
Citera
Medlem
Är ju verkligen inte konstigt att det sprids när folk är idioter... KAN FOLK ANVÄNDA FUCKING HJÄRNAN ELLER?!

Inlägg på facebook: "Söndagssliten och sjuk i möjligt Coronavirus, premiär för scrambled tofu, pukka-te, Jan van Haasteren-pussel och Betnér på youtube. Min man tog de 3 barnen till Djungelgympa. Ganska mysigt." *bild på mat*

Fråga i kommentar: "Skickade du iväg din make och barn på ett gympapass när du är sjuk i misstänkt corona?"

Svar från hennes man: "Vi vill ju såklart inte vara hemma med henne!"

Människor skrämmer mig.

Edit: nu skriver hon att hon skojade, var ironisk och att det är roligt.
Hoppas det stämmer. Men stor chans att man säger det för att folk hoppar på, då försöker man ju förklara bort det.
Hur som helst så är människor idioter.
Senast redigerad av RemindMeToForget 2020-03-15 kl. 10:16.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Det finns ingen anledning att ha koll på hur många som är smittade. Det som är viktigt är att de som är smittade i så hög utsträckning som möjligt håller sig hemma så att smittan går långsamt genom befolkningen istället för att explodera

Hur får du ihop det här? Om man inte vet om man är smittad hur ska man då veta om man ska hålla sig hemma eller inte?
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
England sa helt öppet igår att man eftersträvade flockimmunitet när ca 60% av befolkningen fått smittan. Idag efter kritik tar man tillbaka och säger att man inte avsåg vad man sa rakt ut igår lördag.

Intressant, folket säger ifrån både i UK och här. Ger mig lite hopp.

Frågan är om man menar det eller faktiskt vill försöka smitta folket? Det lär vi ju se på regeringens/myndigheters agerande, kommer man stänga skolor osv eller låta allt va öppet?
Citera
2020-03-15, 10:12
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Har jag sagt det? Jag menar att användande av principen om flockimmunitet kan skada riskgrupper.
Personer som tillhör riskgrupper är inte alltid under sjukhusvård eller på ålderdomshem. Dessutom är det oklart vilka som tillhör en riskgrupp, inte tydlig definition. Exempelvis hjärt och kärlsjukdomar är den största riskgruppen. Men det finns oerhört många tillstånd av dessa med varierande allvarlighetsgrad.
Vi har dem inte under säkert förvar och du har en övertro på ex hur det ser ut inom hemtjänsten och på ålderdomshem samt andra typer av boenden. Jag bör ha en viss kunskap om det eftersom jag arbetar som chef inom en kommun och har insyn i hur det ser ut inom dessa områden.
Att stänga skolor har inget med att låta äldre vara barnvakter. Dem flesta barn över nio klarar av att vara hemma delar och med åldern stora delar av dagen själva.

Som sagt, riskgrupperna är lite större än bara 60+. Alla med astma eller diabetes eller högt blodtryck kommer behöva respirator för att klara sig om de blir smittade. Det är över 2 miljoner svenskar i ALLA ÅLDRAR.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Var inte allt för länge sedan man förstod sambandet mellan missbildningar hos barn och röda hund. Men det var då snacket kom att man skulle se till att skaffa det innan man skaffade barn.

Man vaccinerar ju mot röda hund
Citera
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det finns ingen ny information att hämta vare sig om smittade eller dödsfall i Sverige.
Jag hoppas att alla rapporterar dödsfall om ni känner till några, så att vi i tråden kan följa läget iallafall.
Idag har vi i tråden rapporterat 2 nya dödsfall. Stämmer det?
Någon som jobbar på bårhus som kan rapportera kanske?

Antalet smittade är nog bra mycket högre, eftersom man bara testar folk i vårdmiljö nu. Men antalet döda lär rapporteras.

https://c19.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in