2020-03-14, 21:28
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Källa på det?

Finns väl på varenda jävla sida från tre veckor tillbaka i tråden.
Annars kan du googla coronavirus airborne och välja valfri forskarrapport.
Citera
2020-03-14, 21:29
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Den är inte luftburen. Luftburna virus/bakterier brukar har R på 20. Luftburet innebär att viruset kan ta sig 10-50m bort och hänga kvar i luften hela dagen eller även röra sig med luftströmmen och vinden.

SARS-CoV-2 överlever bara i vatten-droppar och hänger kvar i luften som mest 30min innan den faller till marken. Coronaviruset sprids inte med vinden, vatten-dropparna är för tunga. Blir vatten-droppen för liten, torkar viruset ut och avaktiveras.

Innebär det att om man går in i tex en hiss där någon tidigare hostar/ nyst kan man bli smittad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Ooh ja gud vad hemskt att välbeställda ålderspensionärer som unnar sig guldkant på tillvaron efter ett långt arbetsliv och miljontals inbetalade skattepengar vill komma hem till den säkerhet och de sjukvårdsmöjligheter som de har betalat ett helt liv för.

Absolut inte.

Det finns MÅNGA medelålders svenskar som är bosatta där inne och sitter och klankar sönder landet. Hur Sverige har blivit ett U-land och ett osäkert land. Det var något reportage om det, från fria tider eller ngt.

Nu minsann ska de komma tillbaka
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Har du fortfarande problem med att läsa innantill din jävla dumkärring?
Googla Coronavirus airborne, läs på för EN gångs skull innan du skriver.

FHM har inte sagt något om att viruset ska vara luftburen.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Kina har dock rätt

Kina kan göra rent i eget bo. Hur många veckor gick innan Beijing reagerade? Vad har hänt visselblåsarna? För att bara ta ett par frågor. Kina är en supervirus när det gäller propaganda. Det är inte över i Kina, men man blåser liv i ett propagandakrig när Europa upplever sitt Wuhan. Ett pissland utan dess like. En bondebefolkning med pisshygien. Ett land med vedervärdiga marknader.
Citera
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T89
och med vilken polis/militär ska man se till att folk följer det?
30 000 Militärer, https://kit.se/2016/04/06/41477/sveriges-forsvar-ar-byggt-for-fredstid-inte-for-krig/

20 000 poliser https://sv.wikipedia.org/wiki/Polisen_i_Sverige

30 000 väktare https://sv.wikipedia.org/wiki/Bevakningsf%C3%B6retag

Det bör räcka för att hålla några skitungar inne. Jag bor I barcelona och det är princip folktomt redan. Utegångsförbudet startar på måndag.
Citera
2020-03-14, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Reportern förefaller att vara nervös..

Tengell : -"håller på.., en del indikationer.., en del fall.., sååå möjligen.., kanske t.o.m troligen så är vi på väg på någon form av samhällsspridning..även i Sverige.

Sedan fortsätter samma nonsens ifrån Schreeb.

Reportern hinner även med en känga, till sjukvården på slutet

Se denna intervju, och lyssna långsamt på vad som egentligen sägs.

De vet precis vad de säger, och det är hemskt !
Hoppas fler lyssnar!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Samtidigt är vi på plats 37.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_OECD_countries_by_hospital_beds
Det här blir lite OT men vi har en kultur av att behandla många tillstånd polikliniskt än vad man gör i en del andra länder. Exempelvis skickar man hem hjärtinfarkter efter ett dygn med tider i handen till hjärtmottagning. På så sätt behövs inte så många vårdplatser.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Spansk sjukvård är mycket bättre läs själv nedanför från en initierad person.

Jag sa inte "mycket bättre". Men ja, jag har viss insikt i spansk sjukvård, och den är absolut lika bra som svensk. Men du kanske har andra erfarenheter?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Jag tycker Kina kunde kompensera omvärlden för det här viruset de sprider över världen.
De borde ju tänka över hur deras hygien är på djurmarknaderna som är så vidriga så man tror inte det är sant..
Kanske man kan tycka men just nu har både dom och resten av världen fullt upp med pågående infektion.

Dessutom håller kineska regimen fullt upp med att hävda det har Amerikanskt ursprung.

Bättre att ta sådant när allt passerat och vi ser hur det gick.

Möjligen har Sverige bättre kontakter än resten av världen, men erfarenhet och framförallt signalerna de ger visar hur mycket de bryr sig om befolkningen.

Känns typ som att ha en plastpåse som hjälm, ena halvan vrålar att en plastpåse räcker ju inte, resterande säger det blir bara en bula- och tillverka i något annat skulle totalt förstöra ekonomin.

Så jävla trött på självgoda experter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Det är väl bara att låta sina barn vara hemma ifrån dagis och skola ändå? Man måste inte lyda folkhälsomyndigheten. Jag känner ingen som tänker släppa iväg sina barn till skolan. Sjukanmäl er eller vabba. Vad som helst men håll barnen hemma.

Bra beslut, jag hade gjort samma om jag hade haft barn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Den här tråden har ingen stor trovärdighet tyvärr. Består till stor del av domedagsprofeter och hysteriska kärringar. Få eller inga som backar upp sina vilda påståenden och gissningar med tillförlitliga källor. Föreslår att man läser på Reddit istället, där är det mer balanserat och rationellt.

Tänk dock på att allt är expoentiellt. Coronan lurar runt hörnet och tar dig när du minst anar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in