2020-03-14, 16:14
Medlem
Finns det nån tråd hur man drabbats av Corona i sin vardag?
Jag-inställd frisör, inställd träning, inställd barnaktivitet, (på obestämd tid) bostadsbolaget kommer ej om man är sjuk, vän i karantän mm.
Citera
2020-03-14, 16:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Virus och bakterier är olika saker, virus är betydligt mindre än bakterier också.
Typ min poäng
Citera
2020-03-14, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Även unga dör. Här en berättelse från Kina om en 29-årig sjuksköterska som offrade sitt liv i kampen mot Coronaviruset:

Kvinnans son har fortfarande inte fattat att mamma är död. Han ropar efter henne varje gång telefonen ringer. Ett tragiskt öde i coronasmittans spår.
Säkert en av snuttar jag såg i början av utbrotten..de satt o grät, var så överbelastade och berättade att det var "mycket mycket värre"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Behöver inte vara expert för att kunna använda sitt sunda förnuft. Jag har sagt det förr, vanligt folk har visat sig kunna förutspå händelsernas förlopp i förväg. Experter har visat sig stå helt handfallna och hastat ur sig information som gjort människor förvirrade.
Det är inlägg som dessa som gör att man känner sig ännu mer säker på sin sak: när man tycker helt tvärtemot skribenter med åsikter likt dessa.

Tvätta händerna därute gott folk, och stanna hemma vid symptom oavsett vad.
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jo men folk kanske bokat för flera månader sen. Får de pengar tillbaka?

SAS betalar tillbaka pengar för en resa till LA som nu inte blir av. Skulle ha åkt om 1 vecka.
Bokades för 2 månader sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Om du jämför Kina som land med Stockhom som stad, så kan vi konstatera redan idag att Stockholm har fler smittade per capita än Kina, och det här är bara början för Stockholm. Det är rimligare att jämföra Hubei med Stockholm. Kan Stockholm drabbas av flera än Hubei, mycket möjligt om du jämför med de åtgärder de gjorde i Hubei och de åtgärder man gör i Stockholm. Hubei lyckades extremt väl i sin smittspårning till den grad att de i kombination med sin shutdown stoppade i princip spridningen, igår hade Hubei endast 8 nya fall. I Stockholm misslyckades man med sin smittspårning, gav upp accepterade en viss samhällsspridning och testade endast folk som är aktuella att bli inlagda på sjukhus.
Har personligen lagt all smittspårning åt sidan, lldet är inte ett ebpla utbrott vi har att göra med, och har mindre dödlighet än en vanlig influensa "influencer som bianca" eller redan har nedsatt imunförsvar, så sitt i båten och låt världen ha sin gång, vi kan ändå inget göra när moder jord fått nog av mänskligheten.
Citera
2020-03-14, 16:16
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Invektiv? Det är mest ett mönster jag reagerat på, vill man känna sig träffad är det upp till var och en.

Jag är klart villig att ändra min ståndpunkt, så upplys mig gärna om de parametrarna som du har tillgängliga och nuvarande data saknar, samt ”ett bredare perspektiv”?

Som sagt, i nuläget talar datan för att friska barn, unga och vuxna överlever till 99,9%. Riskgrupperna har betydligt, betydligt sämre odds, och dessa vill vissa ha bland smittade barn och barnbarn istället för skyddade bakom lås och bom i sjukhem, vårdhem och ålderdomshem med hårda restriktioner.

I samma stund som datan ändras så ändrar jag mig.

Okej jag ska inleda med att jag instämmer i en sak, nämligen att skydda riskgrupper. Men problemet är att långt ifrån alla äldre bor på vårdhem och ålderdomshem. Många bor faktiskt i egna hus och lägenheter till långt efter att de passerat 70 år. Men att skydda dessa boenden är ändå självklart, men räcker det tror du, räcker det för att upprätthålla sjukvården, som redan innan COVID-19 gick på knäna?

Vad innebär det för samhället i stort när sjukvården är oerhört utsatt och går från stabsläge till totalt kaos? Vad innebär det när flera gånger så många (som antas överleva) ändå blir så pass sjuka att de behöver vård och inte kan jobba. Vad innebär det när samhället slutar att fungera för att så många som arbetar blir för sjuka?
Jo vi får exakt samma effekt som en "lock down" ändå, fast nu har vi helt enkelt ingen kontroll utan är tvingade till att stänga ner. Detta är den risk jag ser och det är fullt förståeligt att just Sverige och svenskarna reagerar som om vi vore handlingsförlamade. Vi bor i ett land där vi är lika omhändertagna och skyddade som de som arbetar på en skyddad verkstad.

Svenskarna är ett folk med affärstraditioner där vi inte kan fatta snabba beslut utan ska alltid kolla och dubbelkolla. Om än det är bra att vara noggrann så förlorar vi tid på detta, ibland måste man agera och agera rejält. Jag tar hellre en stor förlust nu än en katastrof längre fram, om det är en resonabel risk för det. Jag tycker risken är överhängande.

Att agera proaktivt är alltid bättre än att inte agera alls, då slipper vi politiker som ska göra avbön med "vi såg det inte komma" och liknande.

Eller ska vi bara hoppas på tur?
Senast redigerad av Omtanke 2020-03-14 kl. 16:20.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Det är en fördubbling av döda på en dag. Inom två veckor lär vi höra om hundratal döda britter dagligen.

Med största sannolikhet så är det vi har att vänta i framtiden och antagligen ännu högre siffror än så av döda av coronaviruset... Och vad vi själva har att vänta på...
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Inte enbart skarp kritik från Italien utan även nu Kina.

"Kina kritiserar Sveriges hantering av coronaviruset,*rapporterar Ekot.*

I en tidning som ägs av det styrande*kommunistpartiet anklagas Sverige för att ha ”kapitulerat” inför smittan.

– Man pekar specifikt ut Sverige som särskilt ansvarslöst, säger Björn Jerdén, chef vid Asienprogrammet vid Utrikespolitiska institutet till SR.
"

Finns fler.

"Tegnell går emot WHO-chefens uppmaning"

"Världshälsoorganisationens generaldirektör uppmanar alla länder att hitta, isolera, testa och behandla varje fall av coronasmitta.

Statsepidemiolog Anders Tegnell håller inte med.

– Nu gäller det att fokusera på riskgrupperna så mycket som möjligt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oRQO/tegnell-gar-emot-who-chefens-uppmaning
Citera
2020-03-14, 16:17
Medlem
Från aftonbladets chat:

Jag har feber och torrhosta, var på melodifestivalen i lördags, flera hostar nu av de som ingick i sällskapet, finns det några rapporter om smittade därifrån?

Min reflektion: vi måste göra något snabbt. Tegnell har verkligen sabbat landet i starten i kampen mot viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.sthlm
de närmsta veckorna blir avgörande, i ca tre veckor kan ni fort förbereda er

1)
-Detta kommer fortsätta eskalera till okontrollerbar nivå men avstanna under året. Samhället befinner sig i ett slags zombie läge. Allt stängs i stort sett ner, upplopp och allvarliga brott i redan i segregerade områden råder.

-En andra eller tredje våg av viruset gör ingen större skillnad i ett redan rådande kaos.

-Endast förlossningar prioriteters, livshotande kirurgi tas om hand i sjukvården.

-Hos svenskarna växer hatet mot regeringen som gjort totala misstag och förvärrade situationen. En kontrollerad statskupp ligger för dörren.

-Ekonomin är nattsvart arbetslöshet, börskollaps och konkurser avlöser varandra

-Det genus och mens certifierade försvaret är kollapsat, endast yttre och inre hot prioriteras av det gamla gardet som lever kvar. Vatten och mat försörjning till svenskar är obefintlig.

2025 börjar Samhället och ekonomin återhämta sig

2)
Detta kommer stanna av under april, samhället kommer sakta men säkert återgå till det normala.
Med 100% säkerhet kommer en andra våg till vintern, den blir något mildare, men samhället klarar rida ut den stormen utan problem.

Räkna dock ändå med hög arbetslöshet och flera konkurser och ostabil börs.

Slutet på 2022 avstannar arbetslöshet och konkurser, under 2023 börja ekonomin återhämta sig.

Sådana här absurda och bortomjordiskt överdrivna inlägg får mig att skämmas över att vara del av samma diskussionstråd.

Om Sverigevänner inte var så jävla löjliga, som detta inlägg är ett klart exempel på, skulle just den här viktiga frågan tagits emot och bearbetats mycket bättre av resten av befolkningen, och vi skulle inte befinna oss i den här situationen nu. Ni förvrängde allt för att trycka ner era politiska åsikter i halsen på folk,
och det gjorde att en pandemi på ingång blev ignorerad.

Ni bär faktiskt ansvar för dom liv som kommer att skördas, som kunde ha räddats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jobbigt för mig som bor i ett lokalt ghetto då. Vill inte ens tänka på hur många iranier, irakier och kineser som var på semester i hemlandet under sportlovet 😭

Plasthandskar, ansiktsskydd, isolering och bunkring av mat är din vän i nöd. Tänk på att skitmänniskorna tar på allt mer än nödvändigt med sina smittade skithålsländershänder!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in