2020-03-14, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Lite komik i hennes uttalanden. 2015 hade vi en rekord invandring och det dröjde inte länge innan samma Magda sa att ladorna var tomma. Hur har vi kunnat få ladorna fulla nu fem år senare med miljardkostnader för invandringen.

Svaret är väl ganska uppenbart, politiker är kroniska lögnhalsar.

Men viruset attackerar alla och många politiker är i riskzon eller har nära som är i den, får väl se om det blir några samvetskval när vi står i italiensläge om några veckor.
Citera
2020-03-14, 16:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nej, det är problem med icke sanningsenlig info på denna nivå, den tar tid att bevisa.
Dom slutsatser jag drar av information och agerande är att strategin som styr agerandet är flockimmunitet men det är inte vad som sägs officiellt.
Däremot är det uppenbart att dom officiella uttalanden om varför skolan inte stängs inte håller för granskning. Så varför ska övrig info tas som sanningsenlig?

Eftersom jag inte har någon medicinsk utbildning är jag inte rätt man att avgöra om Sveriges strategi är bra eller dålig. Av precis samma anledning går inte jag fram till en broingenjör och kritiserar dennes metod att bygga en bro.

Om du inte har expertis i ämnet tycker jag du ska lämna detta åt expertisen. Om det visar sig att de begått grova misstag eller brottsliga handlingar i efterhand är jag den förste som kommer kräva att huvuden rullar. Men nu är det tid för sammanhållning och inte godtycklig smutskastning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det här med Danmark är kaos. Hur går det för alla med biljett från Kastrup? Här i södra Sverige flyger typ alla därifrån! De som ska hem är okej

Att ge sig ut o flyga o resa nu är väl ren idioti, så lika bra de blir hemma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Fick ett glädjande besked idag.

En arb-kollega som blev testad på onsdag, fick besked idag : negativt !
(skulle själv ha hamnat i karantän "bums", om det hade varit annorlunda)

En till solstråle i detta mörker (Norge) :

Regjeringen stanser ankomst av nye kvoteflyktninger

Som følge av regjeringens tiltak for å begrense videre smittespredning av coronaviruset, stanses ankomsten av overføringsflyktninger (kvoteflyktninger) inntil videre. Det opplyser Kunnskapsdepartementet på hjemmesiden.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e6cbcbd7562a20012ce11d0?utm_source=vgfront&utm_co ntent=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhet sdognet

Avslutningsvis.., tror att till nästa helg senast, har Norge stängt gränsen till Sverige. Börjar bli mer och mer prat om det.
Stefan Löfven vet att Sverige inte behöver sättas i karantän, alla andra löser det åt oss då kan man vara den moraliska stormakten sen, kritisera alla omogna länders stängda gränser. Perfekt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy
Är det för att Sverige inte har kapacitet att testa så mycket som skulle behövas? Därför är det bättre att säga att det inte är viktigt?
Ja. Fram till för några dagar sedan var inte det här viruset några problem för Sverige för vi hade så bra smittspårning, och smittspårning var den enda åtgärden som var effektiv. Bara u-länder håller på med reserestriktioner och karantän lät det då. Sedan gick vi i taket på testkapacitet och då bestämde man att det ändå inte är någon idé att testa och smittspåra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Hur stort mörkertal kan vi ha i Sverige? Har vi fler smittade än Norge?

Såklart
Citera
2020-03-14, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Fast Italien är exceptionellt och sticker ut rejält. Det ser inte alls i närheten lika illa ut i andra länder. Bara att konstatera. Det är något i just Italien som gjort att det fått rejäl spridning på bland just äldre och på sjukhus. Sen har ju Italien också den äldsta befolkningen i Europa.
Italien var först ut.
När jag ser på Spaniens kurva så växer den ju exponentiellt...
Citera
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Ten more people have died after being diagnosed with coronavirus, with 1,140 cases now confirmed in the UK.

It brings the total number of fatalities linked to the outbreak to 21 in the UK

Källa: https://news.sky.com/story/coronavirus-ten-more-die-after-positive-diagnosis-11957525
Det är en fördubbling av döda på en dag. Inom två veckor lär vi höra om hundratal döda britter dagligen.
Citera
Medlem
smoerreboms avatar
Tycker det är bra att Trump säger rakt ut att det här är ett kinesiskt virus. När det här är klart blir det fråga om att USA och världssamfundet måste utkräva ansvar av Kina. Vi kan inte låta kommunisterna komma undan med det här utan det kommer krävas kirurgiska attacker som slår ut ledningen i kommunistpartiet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Absolut ingen omöjlighet. Till skillnad från Kina svetsar vi inte in folk i lägenheter eller skickar ut beväpnade patruller på gatorna för att "motivera" folk att stanna hemma. Kina har gjort vad de anser är nödvändigt för att stoppa en sjukdom där R0 ligger en bit över 3 - i Sverige kan det tyvärr gå desto fortare.
Tack och lov för det. De dödar sina whistle blowers som ville avslöja hur kina mörkar. Nu har de mage att kritisera oss.
Viruset kommer komma tillbaka. Lika bra att stora delar av samhället blir exponerat för viruset.
Citera
2020-03-14, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Alltså till alla som tror att regeringen och berörda myndigheter bara sitter och rullar tummarna. Tror ni på det själva? Klart vi också kommer att sätta landet i karantän om det krävs. Men behövs det NU? Nej..
Man avvaktar och ser vart det barkar hän, precis som man bör göra. Att dra till med storsläggan direkt fyller ingen funktion. Hur många generaler i krig testar strategin " bäst vi blåser på med all ammunition vi har innan striden så kanske vi slipper strida" och sedan blir stående utan kulor och krut när striden väl drar igång.
Jag tycker de gör helt rätt. Avvaktar, kollar vad och vart det behövs insatser och sedan agerar när och om det behövs.

Sedan är jag jävligt kritisk till vårdens situation som den är idag, men det är ju något svenska folket har valt de senaste 20 åren.

Det är det liberala marknadstänket som förstört det. Tex att inte ha lager, gå på gränsen. Det får de äta upp nu, rättare sagt vi-folket.
Citera
2020-03-14, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Eftersom jag inte har någon medicinsk utbildning är jag inte rätt man att avgöra om Sveriges strategi är bra eller dålig. Av precis samma anledning går inte jag fram till en broingenjör och kritiserar dennes metod att bygga en bro.

Om du inte har expertis i ämnet tycker jag du ska lämna detta åt expertisen. Om det visar sig att de begått grova misstag eller brottsliga handlingar i efterhand är jag den förste som kommer kräva att huvuden rullar. Men nu är det tid för sammanhållning och inte godtycklig smutskastning.

Problemet är ju att om man väljer att går hårdare fram, så dödar man ju ingen. Men motsatsen gör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in