2020-03-14, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jo men folk kanske bokat för flera månader sen. Får de pengar tillbaka?

Kommer du på allting samma dag? Du har ju haft tid på dig att förutse saker.
Citera
2020-03-14, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHumanEvolution
Det kan vara bra för dig som är svensk att undvika invandrare i dessa Coronatider. De är riktiga superspridare eftersom de saknar noll hygien, visa att du är en god rasist. Se bara på Fall Zero i Italien, som var en smittad pakistanie dvs certifierad gatuskitare, som bara skulle jobba och dela ut kinamat trots att han var sjuk. Sedan fick säkert en och en annan öppna gränser,tolerant italienare smittan pga sin ideologi, tack vare gatuskitaren vilket kallas karma Det är ingen fara notera detta klippet https://twitter.com/i/status/1238262415093096448
Jobbigt för mig som bor i ett lokalt ghetto då. Vill inte ens tänka på hur många iranier, irakier och kineser som var på semester i hemlandet under sportlovet 😭
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Någon som vet hur viruset trivs i minusgrader?

Mycket bra tydligen.
Citera
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Hur stort mörkertal kan vi ha i Sverige? Har vi fler smittade än Norge?
Enligt Dr John Campbel ska man multiplicera de officiella numren med 10x-20x för få en ungefärlig koll på verkligheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
Kommer du på allting samma dag? Du har ju haft tid på dig att förutse saker.
Men att Kastrup skulle stänga för svenskar kom ju ganska hastigt
Citera
2020-03-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gatyftf
Tycker det är ganska tydligt att många i Sverige fullständigt skiter i att skydda riskgrupper, bagatelliserar viruset och oroar sig för andra "viktiga" saker som "Men gud, får jag inte skriva högskoleprovet nu?! Mitt liv är förstört" eller "Alltså får man åka till Grancan fortfarande?" som någon skrev om här nyss. Jag tror inte befolkningen kan hantera detta utan hårda restriktioner för att vi haft det för bra för länge och blivit alldeles för individualistiska. Baksidan av att det varit för mysigt för länge.

Personligen skiter jag i röstfiske och sån skit, om någon "röstfiskar" och lyckas rädda fler liv så be my guest.
Ja, folk är dumma i huvudet. Men det vet vi ju redan. Lika dumt vore det att stänga ner samhället då viruset kommer komma tillbaka. Snacka om att slänga ekonomin åt helvete i onödan. Bättre att större delen av den starka befolkningen exponeras för smittan
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Även unga dör. Här en berättelse från Kina om en 29-årig sjuksköterska som offrade sitt liv i kampen mot Coronaviruset:

Citat:
Sjuksköterskan Deng Danjing och läkaren Xia Sisi slet febrilt när spridningen av coronaviruset började eskalera i Wuhan i januari. Men båda smittades själva – och i dag är en av dem död.

Båda 29 år gamla. Båda uppväxta i familjer med läkare eller sjuksköterskor. Båda gifta. Båda med ett varsitt litet barn. New York Times skriver nu om hur de två kvinnorna var några av de som jobbade timme efter timme med alla de patienter, som när krisen verkligen slog, till strömmade in på sjukhusen i Wuhan. Till sist drabbades de båda själva coronaviruset.

. . .

Den 7 februari stannades hennes hjärta. Efter hjärnskador och kollapsade lungor hamnade hon i koma. Den 23 februari var hon död.

Hennes man har ännu inte lyckats förklara för parets lilla son att mamman är död – i stället tror han att hon jobbar, och ropar ”mamma, mamma” varje gång telefonen ringer.

Den exakta dödsorsaken är oklar. Stora mängder vita blodceller och vätska i lungorna är en teori. Organsvikt efter syrebrist är en annan, enligt New York Times.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/bada-smittades-av-corona-i-dag-ar-en-av-dem-dod/

Kvinnans son har fortfarande inte fattat att mamma är död. Han ropar efter henne varje gång telefonen ringer. Ett tragiskt öde i coronasmittans spår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Någon som vet hur viruset trivs i minusgrader?

De vilar och återkommer när det blir plus (exempelvis när du andats in det).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Märkligt hur en frisk 29-årig kvinna dör av detta. Måste vara väldigt sällsynt?

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/bada-smittades-av-corona-i-dag-ar-en-av-dem-dod/

Ja, men undantag bekräftar ju ofta regler...

Men, hon var dessutom utpumöad, hade jobbat 20+ timmar per dygn i flera dagar och var ständigt utsatt för infektioner. Sådant gnager med.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och de stänger nu landet och tvingar alla att vara hemma. Undantag ges bara när man måste köpa mat, medicin, ta sig till jobbet eller åka till sjukhus.

Min tro är att sådant borde ha gjorts i ett tidigt skede. Att vänta leder bara till mer elände.
Citera
Medlem
Från aftonbladets chat:

Jag har feber och torrhosta, var på melodifestivalen i lördags, flera hostar nu av de som ingick i sällskapet, finns det några rapporter om smittade därifrån?

Min reflektion: vi måste göra något snabbt. Tegnell har verkligen sabbat landet i starten i kampen mot viruset.
Citera
Medlem
Frågan är, hur skulle de göra vid krig, ska barnen ff gå i skolan?Och det mesta flyta på som vanligt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in