2020-03-14, 13:51
Medlem
flytandelyckas avatar
"Kinas Coronahån - Sverige har kapitulerat"

Svenskar är efterblivna, alltid sist på bollen, vågar aldrig göra något som sticker ut.. Nu hånar kineserna oss för att vi är just det, ett totalt förståndshandikappat folk. Vi har statsminister Löfven och hans högre hand Mogge som bara "lyssnat på våra experter" som stolpskotten själva har tillsatt.

Jag undrar när Löfven och Mogge insåg att Tegnell är helt skogstokig? Är det nu när han är den enda i hela världen som tycker att länder borde ha öppna gränser istället för stängda? Har regeringen insett detta?
Citera
2020-03-14, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
ÄR DET SKILLNADEN MELLAN SVERIGE OCH ITALIEN?

Måste fråga detta.. Italien har ju haft enormt många dödsoffer. Vi har haft 1 än så länge på bekräftade 800 fal, som enligt alla är "10 gånger fler i verkligheten", alltså nästan 100 000 pers. Kan det vara så att virusets struktur och uppsättning är annorlunda i Sverige jämfört med Italien? Är viruset som går i Italien kraftfullare än det vi har i Sverige?

Italiens befolkning är också 10 gånger större och hade smittan tidigare, är det något du missat?
Citera
2020-03-14, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Kina kritiserar Sveriges hantering av Corona, enligt TT.

Vore skönt om Steffe svarade att de kan väl sluta med sina vidriga djurmarknader så skulle vi inte ha detta problemet!

Den kinesiska regimen bryr sig bara om sig själv. Tycker de kan avskaffa koncentrationslägren och den vidriga massövervakningen av människor. Inte före dess bör man lyssna på dessa lögnare.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Hade Italien 2 dödsfall när dem hade över 700 bekräftade fall?

Beror ju på vilka som smittas, Italien började smittan spridas bland åldringar...

Kommer det även göra i Sverige för eller senare...
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suicune
Mindre stad i södra Sverige: glesare med folk i matbutiken, toapapper tycks inhandlats mest, ingen brist på konserver och liknande. Barnens träning: mycket lägre deltagarantal, annars verkar allt som "vanligt".

Tack för ditt inlägg!

Jag fick veta i går av en leverantör att Willys i Älvsjö, Stockholm, tredubblat sin omsättning och att hyllorna stog tomma vid 3 tiden i torsdags.

Folk hade tokhamstrat...
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Nja - fast du glömde att "bara" 60-80% kommer bli smittade, så projektionen är att det blir 80 000 dödfall

Exakt. Det gjorde jag. Tack

Så om man tittar på Sydkorea som någon sorts mall så är värsta scenario typ = 80 000 tusen människor som kommer .

Tänk på att vi inte alls har haft den masstestning som är förebyggande för spridningen i ett tidigt skede. Så man kan isolera "kluster" och kunna "isolera" dem. Där är vi inte, vi har en allmän spridning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa
Klistrar in mitt svar till en annan som hade samma tanke du har.
Effekterna av dom åtgärder våra grannländer har tagit, visar sig inte på två dygn.

"Antalet kommer fortsätta stiga i ca 2 veckor till, som är inkubationstiden för dom som är smittade just nu.
Men eftersom man delvis begränsar spridningen vid den här tidpunkten. Kommer färre att gå in i inkubationstid nu och antal fall borde börja sjunka om 2-3 veckor.

Det kommer inte att ske i Sverige och det kommer att fortsätta uppåt, om inte samma åtgärder vidtas här."

Och väldigt viktigt att komma ihåg att vi har testat folk i MYCKET mindre omfattning än grannländerna. Våra siffror är MYCKET missvisande.

Jag har varit en anhängare av vår regering. Jag är så långt ifrån en typisk sverigevän man kan komma.
Men efter att ha sett hur det här sköttes, med inte bara felbedömning, utan även självgodhet, nonchalans för människors liv för att dom är äldre, avsaknad av flexibilitet (stänga allt eller inget tycks vara dom enda alternativen dom kommer på), politisering av en medicinsk frågeställning, och framförallt, hur man har medvetet vilselett sitt eget folk och sagt saker på tv som jag vet enligt förstahandsvittnesmål varit falska påståenden, så har jag tappat allt förtroende.
Jag kommer inte att rösta i nästa val.

Folk glömmer också att vi har två döda. Hur många har grannländerna? Det är också i viss mån indikativt gällande mörkertalet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Sydkoreas fatality rate är 0,7% av dem de har testat!!! Tänk, de har testat massor, men det kan finnas fall som inte testats om de dog innan de började testa.

Jag tror på riktade åtgärder som är rätt. Att säga: Nu ska alla vara hemma 1 månad och inte gå utanför dörren, det är inte rimligt. Det är som att säga att man ska förbjuda bilar för att det finns folk som dör och skadas i trafiken.

Rätt åtgärder är att isolera och minska risken för de som vi vet riskerar att drabbas hårt. Inte genom att folk som är unga och friska, som drar in pengar till samhället och som vill ha livskvalitet, att tvinga de att vara hemma.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T89
om nu 60-80%av befolkningen är sjuk så lär det ju knappast finnas något saneringsföretag som har tillräckligt med folk för att sanera en hel stad, då funkar det ju säkert bra att plocka in från reserven, dvs arbetslösa och permitterade

samma sak med all annan samhällsviktig funktion, tex brandkår, vattenförsörjningen, avlopp, sophämtning, snöröjning etc
Jovars, okej. Då kanske Arbetsförmedlingen äntligen skulle göra det den har som namn istället för att jaga folk och kontrollera folk.
Citera
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Vad har du sett eller hört som rör ditt område? Hamstring, sjukvård, hur mycket folk är det på gatorna etc...

Vet att det stjäls, har ett sådant yrke att jag kan bekräfta att det faktiskt är så, tyvärr
Citera
2020-03-14, 13:53
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-om-de-sjukas-sista-tid-dramatiskt-/

Det här är läskigt, en italiensk läkare berättar om när patienterna dör:

Läkaren Francesca Cortellaro jobbar på San Carlo Borromeo-sjukhuset i Milano. Enligt Sky News säger hon till den italienska tidningen Il Giornale att patienterna känner när de är på väg att dö.

Ringde upp barnbarnet
Hon beskriver hur en äldre kvinna bad om att få se sitt barnbarn.

– Jag tog fram min telefon och ringde ett videsamtal. De sa hejdå. Strax därefter var mormodern borta.

Francesca Cortellaro säger att det mest dramatiska är att se människor som ropar efter sina barnbarn när de dör i ensamhet.

Francesca Cortellaro säger att det mest dramatiska är att se människor som ropar efter sina barnbarn när de dör i ensamhet.

– De är vakna, de går inte in i sovande tillstånd. Det är som att de drunknar, men som att de har tid att förstå det, säger hon enligt Sky News.

Man är medveten till sista ögonblicket, alltså, innan man drunknar i sin egen lungvätska. Men så illa KAN det väl inte vara i Sverige? Här måste de väl lägga patienten i konstgjord koma, eller åtminstone ge stora doser morfin på slutet?

Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Kina kritiserar Sverige.. Ja då vet vi att Sverige gör rätt iaf. Förmodligen lika bra att få skiten i så tidig ålder som möjligt precis som med vattkoppor.. Prekärt naturligtvis med de äldre och sjuka men skulle räcka med karantän för dem

Det pinsamma är ju, att i det här fallet har Kina rätt. Regeringen borde ha tagit in expertis därifrån ifrån början, i stället för att lyssna på FHM. Då hade vi kunnat klara det här.
Citera
2020-03-14, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tegnell går emot WHO-chefens uppmaning

Världshälsoorganisationens generaldirektör uppmanar alla länder att hitta, isolera, testa och behandla varje fall av coronasmitta.

Statsepidemiolog Anders Tegnell håller inte med.

– Nu gäller det att fokusera på riskgrupperna så mycket som möjligt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oRQO/tegnell-gar-emot-who-chefens-uppmaning

"fokusera på de som blir sjuka genom att inte förhindra spridning"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in