2020-03-13, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Peter Wolodarski visar återigen att han håller på att klippa navelsträngen:

https://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-stang-ned-sverige-for-att-skydda-sverige/

Ja, när till o med DN och Wolodarski nu skrivit två knivskarpa ledare med upp randande av svidande kritik så borde Regeringen ta sig en rejäl funderare på vad de håller på med.

Gillar speciellt i denna https://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-stang-ned-sverige-for-att-skydda-sverige/
Citat:
I stället för att rekommendera försiktighet i ett oklart läge avfärdades bekymrade frågor som ett utslag av okunnighet. Arrogansen från vissa ansvariga är fortfarande uppseendeväckande.

Där orden "Arrogansen till vissa ansvariga" är en hyperlänk till hemma hos reportaget med Anders Tegnell/Corona Bob.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/

Klockrent gjort och jag misstänker att Polisen personskydd, om de inte redan är gjort, snart kommer att ta kontakt med AT.
Citera
2020-03-13, 20:33
Medlem
Man-At-Armss avatar
Trumps håller tal nu om corona. Sänds på svtplay
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Nej, väldigt få får diarré, även om det förekommer.
Kvinnor använder mycket toalettpapper, även när de kissat, och förbereder sig på att vara instängda för veckor eller månader framåt.

Jävla kvinns som brukligt. Som sabbar upp det. De hamstrar värdelös skit som toapapper. Varför? För de är dumma kvinns.
Citera
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skönt att det finns fler som förstår vad som försiggår. Inget som media här tar upp. När man fattade föll alla pusselbitar på plats

För att planera o exekvera det här måste man vara psykopat tror jag. Tegnell verkar 100% empatifri

Hmm.

Jag vet inte riktigt.

Jag kan inte säga att flockimmunitetsstrategin via snabbt smittade unga är sämre än det man (med temporär framgång) gjort i Kina och Sydkorea.

Visst, man riskerar att fler dör nu, men man får en billigare och mer permanent lösning.

Och som jag såg dig länka så är vi ju inte ensamma. UK gör väl något liknande?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Du kommer inte att dö av det här.

Det känner jag mig rätt säker på. Men tänker på att det verkar bara vara en tidsfråga innan landet stängs ned helt och hållet med alla problem som det kan medföra.. för att inte tala om sina äldre
Citera
Medlem
National emergency.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Danmark stänger sina gränser - https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-03-13-statsministeren-lukker-graensen-for-at-bremse-coronavirussen
Det är så man ska göra. Man ska hindra spridningen så mycket som möjligt.

Kan inte svenska regeringen fatta detta också!

Otroligt handlingsförlamad svensk regering - vilka "tomtar" -kan inte göra någonting. Senaste jag hörde från svenskt håll. Man ska sluta testa. VA - finns det inte tester så det räcker ?

Det var ju flera som sa att Sveriges beredskap är god. Har det redan förändrats - eller ljög dom?

Dom ljög till 100%, de hoppades att viruset skulle stanna i Kina. Nu har dom ingenting att komma med, ridå.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Ja, jag håller med dig. Jag tror också att Italien har närmare 1 miljon smittade, och antagligen har Kina också något liknande och dödligheten lär betydligt mer likna den i t.ex Sydkorea som testat väldigt många.

Med Sydkoreas dödlighet på 0,8 % ungefär översatt i Italien hade Italien behövt ha en smittad befolkning på runt 200 000 snarare. Sen visst, absolut. Italiens befolkning är gammal, viruset kan ha muterats och Italiens sjukvård kan ha kraschat men att Italien har en 10x så hög dödlighet känns helt orimligt. Snarare är de smittade 10x fler än vad man sagt. Och detsamma gäller nog Kina.

Motsvarande siffra smittade i Kina bör således vara typ 240 000 om man vill hävda att Sydkoreas dödlighet är något att tro på. Dvs, om 0,8 % är det vi jobbar med globalt har Italien en smittad befolkning på runt 180 000 och kina 240 000.

Ja, med reservation för att det finns en uppsjö av olika mutationer så är Sydkorea troligen en bra siffra att hålla sig till. Den är såklart inte 100% korrekt, men med tanke på deras testningsfrekvens så är det troligen det bästa man har.
Citera
2020-03-13, 20:34
Medlem
ningudos avatar
Trump nyss från presskonferensen: "thugs behind me.." Haha
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Ja, det är väl därför vi känner en viss frustration över att vår "beredskap" tyckts bestå av i princip nada, när smittskyddsexperter varnat för sådant här i decennier, att det inte ens finns färdiga planer för åtgärder vid en pandemi, likt Hong Kong, Sydkorea, Taiwan osv.

Det håller jag inte med om, ekonomins begränsningar att upprätthålla en onödigt stor vårdapparat för en eventuell pandemi som kommer vart femtionde år är inte realitiskt, det är ingen som vill eller kan betala för den överkapacitet som krävs. Något liknande "krigsberedskap" för en pandemi finns inte.
Här finner vi problemet, frustrationen du beskriver är inget annat ett utslag för existentiell ångest, ett rop på hjälp i en upplevd osäker tillvaro. Sedan finns det pösmunkar som tar livet med en klackspark.

Masspsykosen är ett långt större problem än coronaviruset.
Citera
Medlem
Där kom bomben.
Citera
Medlem
GubbenILaddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilviaNight
Menar du att du tänker utnyttja situationen för att ta lite semester? Sjukskriv dig ifall du visar symptom. Annars gör du din jävla plikt.

Till skillnad från dig så kanske vissa inte tycker att meningen med livet är att slita på ett jobb hela dagarna. Tycker synd om dig som tror att arbete är det som är livets mening. Gubbjävel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in