2020-03-13, 19:55
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Om ca 10minuter ska trump tala till nationen kommenr vara live på Youtube

Det kommer att bli undantagstillstånd enl pressen. Nationalgardet in !

Här annars en bra karta på den globala spridningen : https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
Medlem
Spain declares State of Emergency

https://www.businessinsider.com/coronavirus-covid-19-spain-declares-state-of-emergency-deaths-italy-2020-3
Citera
Medlem
Danmarks gränsstängning känns liiiiite överspelad särskilt i det här läget.
Citera
2020-03-13, 19:56
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
varför gråter läkarna och sjuksköterskor över att de inte har masker, handskar etc.
Borde inte skattepengarna räcka till för det, dessutom så tror jag inte att de använder samma leverantörer som vanliga privatpersoner gör vilket får mig att misstänka att sjukvårdspersonalen själva har stulit sjukvårdsmaterialen och sitter nu med tomma hyllor. De köper alltså inte in samma produkter från samma ställen som privatpersoner gör.

Eller så kan ja ha fel, då leverantörerna kanske har varit giriga och såg till att utnyttja efterfrågan från privatpersoner vilket resultera i att sjukvårdens efterfråga inte blev tillgodosett.

Så inte "experter/läkare/sjuksköterskor" förresten att masker är useless, och att viruset inte är farligt?

Jag hoppas innerligt att sveriges sjukvård kollapsar och att jävligt många läkare drabbas, speciellt sjuksköterskor, eftersom det är dem som har fungerat som en förlängande arm när det gäller att sprida desinformation. Inte alla men majoriteten.

snacka om att svika sveriges befolkning.
Men här borde väl marknadskrafterna kunna rädda situationen? Om inte staten klarar av att sörja för folkets behov kan väl privata entreprenörer göra det? Här finns ju chansen att visa att staten inte behövs, att allt sköts bättre av privata företag? Avveckla den offentliga sektorn, som enligt många är för stor och helt onödig.
Vänta bara, om en vecka kommer marknadskrafterna att ha löst allt till det bästa.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Kinas nivå har coolat ner rejält. Lite misstänksamt... Det finns inget vaccin.

I Kina är man mer rädd om liv. Här är pengar viktigare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Italien består av fler äldre människor än nåt annat land än i Europa. Kan det vara orsaken?

Rökvanorna i Italien för de som nu är 70+ skulle vara intressanta att jämföra med motsvarande åldersgrupp i Sverige. Jag misstänker rökning är vanligare i Italien. Snuset har nog gjort att vi har förre rökare i Sverige men det är bara en gissning.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Så mycket för att viruset inte klarar sig på sommaren, det är 27 grader i Khartoum, Sudans huvudstad nu och ska bli upp mot 34 grader nästa vecka

Viruset klarar sig, men det är inte optimala förutsättningar för spridning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det kan jag bjuda på!

"Gilead Sciences remdesivir visar positiva resultat mot coronaviruset, aktien lyfter i förhandeln (Finwire)
2020-03-13 13:10
Gilead Sciences experimentella läkemedel remdesivir har haft positiv inverkan på coronapatienter i ett kritiskt tillstånd. Det rapporterar Wall Street Journal med hänvisning till en rapport.

I rapporten uppges det att 14 personer med en snittålder på 75 har testat läkemedlet i två veckor. Av dessa har samtliga överlevt och mer än hälften helt återhämtat sig. Kvar i ett kritiskt tillstånd är fortsatt fem personer. Samtliga 14 befinner sig på coronasmittade kryssningsfartyget Diamond Princess."

/Nyhetsbyrån Finwire

ju högre den lyfter desto kraftigare kommer den falla.

spelar ingen roll, när andra influensa vågen kommer efter sommaren.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Lugna oss lite nu. Vi vet faktiskt inte än vad Sverige har och inte har. Endera dagen nu, så kanske de öppnar upp enorma beredskapslager. Läkare finns det massor i reserv, många invandrade läkare kör taxi.

ja, det kan vara för att det inte klarat den svenska läkarbehörgihetstesten. Men i en kris som denna bör de sättas in. Det finns sannolikt stora resurser i bergrum vi i allmänheten inte har en aning om.

Det finns inga sådana lager. Det enda jag kan tänka mig svenska lager skulle åstadkomma nu är plats för sängar i form av nödsjukhus.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
varför gråter läkarna och sjuksköterskor över att de inte har masker, handskar etc.
Borde inte skattepengarna räcka till för det, dessutom så tror jag inte att de använder samma leverantörer som vanliga privatpersoner gör vilket får mig att misstänka att sjukvårdspersonalen själva har stulit sjukvårdsmaterialen och sitter nu med tomma hyllor. De köper alltså inte in samma produkter från samma ställen som privatpersoner gör.

Eller så kan ja ha fel, då leverantörerna kanske har varit giriga och såg till att utnyttja efterfrågan från privatpersoner vilket resultera i att sjukvårdens efterfråga inte blev tillgodosett.

Så inte "experter/läkare/sjuksköterskor" förresten att masker är useless, och att viruset inte är farligt?

Jag hoppas innerligt att sveriges sjukvård kollapsar och att jävligt många läkare drabbas, speciellt sjuksköterskor, eftersom det är dem som har fungerat som en förlängande arm när det gäller att sprida desinformation. Inte alla men majoriteten.

snacka om att svika sveriges befolkning.

Dessutom, om de nu bestämmer sig för att stänga högskolor och universitet, innebär det att studenterna inte får csn, hur fan ska man göra då med studentlägenhet m.m.

Det är inte så att man direkt sitter med ett buffert inför sådana situationer, speciellt när man är student.

Om näringslivet kan få en hjälpande hand med loan extensions så borde även studenterna få.

Danmark kallar in militären dessutom, undrar när sverige också kommer att göra det.
Vilket korkat och oinsatt inlägg.

Så sent som idag på regeringens presskonferens meddelades att de inköp som gjorts av sjukvårdsmaterial inte levererats enligt överenskommelse. Leverantörerna håller alltså inte sina avtal. Så ja, som du faktiskt själv varslar för har du fel.

På vilket sätt har svensk sjukvård spritt desinformation?

Det är väl snarare just från sjukvården man talat klarspråk om de brister som föreligger och det hot vi står inför. Alltmedan Folkhälsomyndigheten/Tegnell/Carlsson förminskat och önsketänkt, meddelat att smittan inte kommer sprida sig utanför Kina, uppmuntra människor att åka på skidsemester, hävda att de har svårt att se att smittan ens kommer att komma till Sverige.

... vad gäller militären har det gått ut meddelande om höjd beredskap - vi får se vad det leder till.
Citera
2020-03-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Ja. Förhoppningsvis tar skolor egna initiativ till att bedriva distansstudier i slutet av terminen och kompromissa lite. Jag vill ogärna att skolan drabbas eller stängs ner. Gör hellre en tenta/prov i slutet av kurser än att gå på föreläsningar irl hela tiden. Mycket information kan förmedlas via dator och uppstår frågetecken finns det bra plattformar för att kommunicera med sina lärare online.

Ja det kommer att komma säkerligen. Lärare förbereder detta nu. Det som är dumt med att ligga så sent som Sverige gör att att spridningen sker exponentiellt och alla insatser kommer inte ge mätbar effekt på antalet sjuka förrän efter en viss period vilket gör att det kommer bli värre under en sådan situation ändå.
Citera
2020-03-13, 19:57
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Om ca 10minuter ska trump tala till nationen kommenr vara live på Youtube

Länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto