2020-03-13, 16:38
Medlem
Jofs avatar
Apollo resebyrå: Oro är ingen orsak för avbokning.
Cyniskt eller förnuftigt?
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Majoriteten av de som söker vård blir ju inte inlagda.

Så vad ska vi med extra sjukhuspersonal till då?
Citera
Medlem
Dum fråga, men

Viruset är luftburet.
Innebär det att jag kan få det i mig genom vinden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Kul hur man nu försöker skylla bristen på sjukvårdsmaterial på andra länder och att man inte delar med sig. Kan inte någon dela med sig lite hjärna till vår kära regering.

Man undrar när de lade ordern? Igår?
Citera
2020-03-13, 16:39
Medlem
Gavins-Friends avatar
Helt sjukt ang. skolan. En hel skola med hundratals ungar kan vara smittade utan att det märks. Men nej bara barn man ser är sjuka ska vara hemma. Helt idiotiskt då symptomen inte syns. Lärarna kan bli sjuka men det tar en vecka till innan vi får veta det isf. Helt vanvettigt. Vi borde göra statskupp, att sossarna får fortsätta "sossa sig" är helt sjukt.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vad var det för land vi beställt produkter från men inte fått?

Ja undrar jag också. Han nämnde Frankrike. Kan det vara det?
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Stefan Löfven ska sätta press på EU eftersom att medlemmarna inte följer direktiven som finns, något säger mig att han precis som med flyktingkrisen kommer att mötas med flertalet långfingrar ifrån de andra länderna.

Haha ja precis tror EU skiter fullständigt i vad han har och säga i detta läge. Sverige är lämnat åt sitt öde.
Citera
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
sen hörde jag i veckan att det fanns ju så många arbetslösa inom vården som kunde hoppa in..tror det pratade om flera tusental

arbetslösa inom vården? Va? finns det? jag trodde svensk sjukvård letade efter arbetsför personal inom yrket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrawfordPepsiBoner
Dum fråga, men

Viruset är luftburet.
Innebär det att jag kan få det i mig genom vinden?
Ja om någon coronasmittad person skulle hosta rakt ut. Tror avståndet skulle vara inom 3-6 meters räckhåll för att bli smittad
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Nej, det är helt självklart att barn är smittbärare, som med alla luftvägsinfektioner. Dessutom handlar det inte bara om att barnet själv blir smittat utan kontrakterar viruset på händerna i skolan och sen tar med sig det hem. Barn har ju som bekant inte så bra koll på att tvätta händer och sådant. Att inte stänga skolan är ett helt makabert tillvägagångssätt i ett sånt här läge. En apa fattar att det är nödvändigt. Nu är ju tyvärr våra beslutsfattare långt mer underutvecklade än apor.

Köper inte det. Nåt måste de ha. Man kan inte styra ett land med sån inkompetens när människors liv står på spel. Om detta visar sig vara felaktigt då är det dags att man gör statskupp. Såna imbecill får inte styra ett land. Det borde vara förbjudet enligt europeiska domstol.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Kan inte stämma virologerna här på fb har lärt mej att halva Italien i 30 års åldern i praktiken är döende. Du är säkert en sånadär livsfarlig kommunist.

Det är ju den åldersgruppen som pressar upp dödligheten för covid-19. Hur många år har de förlorat, ett, två, tre år? En vecka? Vem vet när de annars skulle dö.

Hur många inom detta åldersspann 80-100 år dör inte varje dag i världen? I vilket fall som helst är det helt absurt om världsekonomin lamslås på grund av att främst gamlingar dör av ett något aggressivare virus.

Det är tragiskt, i det att de dör på ett sådant sätt. Men många dör ju i den åldern av annat skit också, cancer t.ex. Det är sällan det är helt smärtfritt att dö när man är i den åldern, komplikationer och annat är vanligt.

Det man ska bry sig om är huruvida dödligheten utmärker sig i de lägre ålderskategorierna. Det är det som är intressant. Först då kan man tala om något riktigt allvarligt när de drabbar människor oavsett åldersgrupp och när dödligheten är alarmerande för ett bredare åldersspann.

Det vet vi ju dock inte än, så kan det bli. Därför är det ju bra om man jobbar förebyggande.
Citera
2020-03-13, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Har inte sett någon pålitlig källa som påstår att barn inte smittar vuxna. Har däremot sett pålitliga källor som påstår att barn blir smittade men utan att uppvisa symptom. Det är inte fastställt varför ännu varför barn inte uppvisar symptom. Men det innebär att de är potentiellt den värsta formen smittbärare från ett smittospridningsperspektiv.

Det har gjorts undersökningar av andra epidemier där man jämfört smittospridningen i områden som inte har stängt skolor med de som har stängt skolor. Resultatet har visat att områden där smittan förekommer som stänger skolor fördröjer "peaken" på smittan med flera veckor. Det kan göra stor skillnad när sjukvården har ont om resurser och rädda många liv.

Litar du inte på Anders Tegnell och FHM?

Rörande hur smitta sprids så är denna länk av intresse:
- https://www.theguardian.com/science/2020/mar/12/coronavirus-most-infections-spread-by-people-yet-to-show-symptoms-scientists

Asymptotisk smitta verkar vara ganska drivande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in