2020-03-13, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Klart man måste prioritera. Jag raljerar lite... Men det är viktigt att testa alla med symptom tror jag. Det är då självisolering kan bli effektiv. Titta på sydkorea! Det är störande tycker jag hur Sverige tycks ha gett upp testning och diagnosticering av smittade. Men visst ska de prioritera med det material de har.
Ja målet är nog de också men de råder ju stor osäkerhet på hur mycket material man får tag på framöver.
så att testa brett nu och hoppas de dyker mer material om 2 veckor när man vet vad konsekvenser blir vid brist och man kanske inte får den mängd man beställt.

Känns ju sunt att vänta tills man säkrat den mest kritiska testningen för lång tid framöver innan man börjar testa alla.
Citera
Medlem
Vanstertrollets avatar
Det jag inte fattar är varför alla är så hysteriska med handsprit överallt. Smittan är väl luftburen så handsprit hjälper väl inte ett skit?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Inte särkilt troligt de hittat alla smittade i Sydkorea tyvärr. Visst mer rättvisande än Sverige, men då glömmer vi bort de som inte ens vet om att de haft något annat än en vanlig förkylning. Mörkertalet är stort. I ett land med 51 miljoner invånare vore det inte oväntat om totala smittade är åtminstone det dubbla.

Sedan kommer såklart dödstalet stiga även det. Men hastigheten av vilka folk dör(dödsfall/dag) har legat rätt stabilt nu i två veckors tid. Just nu ligger den siffran på fem dödsfall per dygn. Sedan kan man multiplicera denna siffra med hur lång tid man tänker sig att viruset härjar och man får en siffra på 2-3 gånger det nuvarande antal dödsfall(ca 500), vilket skulle innebära 1500-2000 dödsfall totalt.
Givetvis har de inte hittat alla men det räcker att de har hittat 80 %, och det har de med all sannolikhet gjort med tanke på hur spridningen minskar.

Skillnaden mellan Sverige och Sydkorea är att Sydkorea har bestämt sig för att stoppa spridningen, och dessutom ser ut att lyckas. I går hade Sydkorea 67 dödsfall, jag vet inte vad du får 500 i från.

Sverige har inga ambitioner att stoppa smittspridningen och därför kommer miljoner att smittas
Citera
2020-03-13, 13:43
Medlem
BottleBenders avatar
Den här videon från 2010 beskriver vad som händer just nu.

Foliehattsvarning deluxe. Men lyssna ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=TmWM51mTY_c&feature=youtu.be&t=900
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är vanligt att folk garvar åt svåra tider i efterhand. Det är ett sätt att bearbeta minnen. Tex andra världskriget har det skämtats OTROLIGT mycket om.

Med det sagt tror jag inte 2020 kommer kommas ihåg med i närheten lika mycket sorg som tex 1944.

Ok så du menade inte att man ska garva lättsamt åt det. När man skämtar om något på det sättet du beskriver så kommer det ur en smärta för att man och mänsklighet har haft ett riktigt helvete. Och det är ju något annat, det är ett sätt att försöka mildra smärtan som kom ur helvetet.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej i Stockholm, och snart i hela landet, testar man bara de som läggs in på sjukhus. Övriga skickas hem utan att testas.

Från och med idag gäller det i hela landet.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Många släpper sin intellektuella stingens i dessa tider.
Snart skriver och talar man om att detta är det värsta som hänt Sverige i moderna tider.
(Vilket i alla avseenden är en stor lögn förstås).

Men det skriver man i alla media idag om nedgången på börsen. Den största i modern tid.
Som om börskraschen 1929 inte finns. Misstänker att man utgår från den tid man själv minns.

Kanske blir Corona värre än en influensa, men det vet vi inte än. Än så länge är dödstalet försumbart. Eg bara 1 person, som f.ö. redan var sjuk och kan ha dött av annan orsak än coronaviruset.

Men upprördheten är som om om v står inför ett tredje världskrig.
Det kan vara en nyttig upplevelse. Gör folk lite mindre flamsiga och mer fokuserade på viktiga ting!

Jag läste t.o.m. någon tidning som skrev att corona är det värsta sedan digerdöden, vilket givetvis inte alls är sant. Så visst överdrivs det. Fast det kommer att bli mycket värre än vad det är nu.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Ja är det något man brukar garva åt så är det döda människor och pandemier.

Menar du att komiker och allmänheten INTE i alla tider skämtat om krig och katastrofer i efterhand?
Citera
Medlem
JulietsBleedings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Det är politikernas ansvar att se till att hålla allmänheten informerade och ta dessa beslut. Ifall de inte håller måttet så bör de avsättas.

Helt klart.
De har alltså ringt sjukvårdsupplysningen och fick veta att säsongsinfluensan inte längre går hos oss. Men,trots influensasymptom får de inte testa sig för covid19.
Låter ju helt sjukt.
Min dotter är "sjuk" idag och kommer så vara nästa vecka med.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arneankann
Kollega har legat hemma med feber och andra symptomen (bland annat andnöd efter att han ätit) i veckan. Jobbar idag. Chefen skrattar bort det. Folk är idioter. Jag är ju ändå relativt positiv jämfört med många i den här tråden, men man måste ju för fan ha lite respekt för den här skiten och ta det på allvar.

Jag jobbar i en livsmedelsbutik....
Att skratta åt det är en självförnekelse-reaktion. Det är att vara i förnekelsestadiet, att man skrattar åt döden som en dreglande idiot.
Aldrig har man väl sett människans fula sidor lika mycket som under detta utbrott.

Du borde begära att din chef kommer med en handlingsplan för vad ni ska göra om många av er blir sjukskrivna. Hur ska ni göra Vart ska ni ringa Vad säger försäkringen vid längre sjukdom...
Citera
2020-03-13, 13:44
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Det har ju precis börjat... För 10 dagar sedan kände vi till trettio (30) fall av Corona i Sverige. Innan vi slutade räkna var siffran uppe i 700, och sticker exponentiellt.

Mörertalet är sannolikt tusentals, kanske tiotusentals redan.

Alla dessa ska alltså nu i dagarna genomgå sjukdomens sviter i några veckors tid. Antalet döda får vi (på samma sätt som i Italien) reda på snart.

Det kommer inte vara några muntra siffror.

Sverige står inför den största katastrofen i modern tid.

Kul att du skriver så. Det är kanske ironi.
Men det finns ett sug efter att tro att det kan bli så. Tror jag, då.
Blir ett antiklimax om allt blåser över och ingen bryr sig. Och allt är glömt.
Citera
2020-03-13, 13:44
Medlem
Cuckslayers avatar
Om man ska tro på vad utländska experter har sagt så kommer resten av Europa att känna av virusets effekt på allvar om ca 3-5 dagar nu.

Med tanke på hur lite Sverige har gjort så lär vi bli ett av de värst drabbade länderna efter Italien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in