2020-03-13, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Andreas Fischer, kirurg och ordförande för yrkesföreningen Sjukhusläkarna Stockholm

Andreas Fischer är kritisk till att myndigheterna inte tidigare begränsade mötesfriheten och satte Italienresenärer i karantän. Han tycker överlag det svenska agerandet är konstigt. Prio ett måste vara att stoppa spridningen, påpekar han. Enligt honom är nu det mest troliga att halva den svenska befolkningen kommer få viruset, något andra forskare varnade för redan för ett par veckor sedan. Troligen kommer sjukvården inte kunna fungera, eftersom vårdplatserna inte finns

Han räknar med 50% smittade.. Andra med 70-90% vilket skulle göra det än värre i Huvudstaden..
Man får bara hoppas att det blir miljömuppar L ,C och Sossar som tar första och största smällen.. De tenderar ju att klänga ihop sig i grupper, kramas på fackmöten och knulla runt på miljöträffarna.
Tyvärr är det ju våra gamla och sjuka och svaga som tar första smällen.
Inte så viktigt, viktigare plastpåsskatten består.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Hade han haft lite ryggrad hade han sagt som det var istället. Vi ska inte klaga på den som styr honom utan varje individ har ett personligt ansvar tycker jag! Han tror att detta gynnar honom bäst. Han kommer dock få se...

Tegnell gör sitt jobb, precis som du sköter ditt jobb får man anta. Som sagt, du klagar på Lille Skutt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Eftersom det är brist på testmaterial här så har FHM gjort analysen att det är onödigt att testa folk som har Coronasymptom men ej är i behov av vård.
onödigt? Man måste lägga dom resurser man har där dom behövs, hade man haft obegränsat med kapacitet hade man testat alla.
Trumpens melodi är ju alltid att peka fingret på nån annan så inget nytt där.
Citera
2020-03-13, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Medelåldern var runt 60 år. Ca 50% av svenskarna födda på 1850-1860 talet gick i pension.

1918 dog de flesta vid max 50 års ålder.
Föddes man som man 1870-80 var den ca 45 år.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/helarsstatistik--riket/aterstaende-medellivslangd/
Citera
2020-03-13, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PPN59801R001
Snabb fundering nu när man var på väg tillbaka från lunchen, kan hundar få viruset? Har ej hunnit söka fram information om detta.

Näe, jyckar får inte och sprider inte enligt nåt tidigare inlägg
Citera
2020-03-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Det var inte det jag sa. Egenvård i form att man sköter hygienen och sitt allmäntillstånd så man inte får allvarliga komplikationer. Att du inte ser de stora skillnaderna som mellan 1918 och nutid är beklagligt, men aldrig för sent att få lite perspektiv.
Man kan göra sitt bästa för att undvika att bli smittad men om man väl blir smittad så är utsikten inte bättre än den var 1918.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Hmm, kollade klockan exakt när den var 13:13, fredagen den 13:e - vi är körda...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
verkar som om kina, turkiet och ryssland är immuna mot viruset.

tror knappast deras siffror, de har ett helvete säkert där.
Jag befinner mig i Ryssland och här finns ingen allmän smitta än så länge. Hittills är 34 fall bekräftade och alla (utom ett par tidiga fall) uppgfångade vid inresa från riskområden. Noggrann kontroll vid gränsen, strikta karantänregler, stängd landgräns mot Kina, stoppade flyg från riskländer, omfattande testning och en hel rad andra preventiva regler har funkat hittills för att stoppa ett utbrott.

Dock sipprar det såklart igenom smitta förr eller senare, men eftersom man bromsat det mycket bättre här än i Sverige så har Ryssland större chans att klara sig tills det finns vaccin än Sverige. Eller till sommaren kommer och det blir lättare att stänga ned verksamheter. Det hela är en kamp mot tiden. Deprimerade att se att Sverige inte ens försöker, utan låter sig ledas av Dr Tengil rakt utför stupet
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Ja, de har ju varit friska jättelänge

Ja, fast om lungvävnaden är omvandlad till fibröst material, så VET man att skadan är permanent. Det finns inget sätt, som den kan återbildas tillbaka. Enda boten är en lungtransplantation, och efter det här kommer utbudet av donatorlungor inte ens i närheten motsvara efterfrågan (det gjorde det inte ens innan Coronan).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PPN59801R001
Snabb fundering nu när man var på väg tillbaka från lunchen, kan hundar få viruset? Har ej hunnit söka fram information om detta.

Killgissning från Hong-Kong säger att dom kan det, men inte blir sjuka och antagligen inte smittar så bra. Ungefär som fladdermössen etc.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Sluta citera mig, din jävel. Jag är inte ett dugg intresserad av dina ordlekar.
Ursäkta att jag lägger mig i er diskussion, men blir du så provocerad när t ex Agnes Wold ber om att de som har hamstrat (eller t o m stulit) munskydd/ansiktsmasker, handsprit och annat vänligen lämnar så mycket som möjligt till sjukvården? Är det bättre att privatpersoner sitter på stora lager?

I kriser visar sig människans rätta natur. Som tur är är majoriteten ganska hjälpsamma.
Citera
2020-03-13, 13:17
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Jahapp, det går stick i stäv med vad kattskrället saluför här, att rökare klarar sig bättre än icke rökare. Vad felar kan man undra, som jag misstänkte så missar man någon faktor i den statistik han hänvisar till då...

Tja, om 10% av befolkningen rökare och 20% av de som dör rökar, då är det farligt att röka...

Men om 50% av befolkningen rökare men bara 20% av de som dör rökar, då är det bra att röka..

Så att 20% av de som dör är rökare säger inte så mycket ensamt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in