2020-03-13, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Vad är false negative rate på testen? Finns ju dom som rapporterade om 4 falska testar och sen positiv på ncov-19 patient som enligt röntgen av lungorna var ncov-19. Läkare var säker och skickade in prov efter prov.

Går säkert att hitta enskilda prov som inte fungerat av olika anledningar. Jag har inte läst några prestandarapporter men normalt använder man kontroller för testerna för att se att just ett test inte misslyckats på grund av tekniska orsaker samt dubbel- eller trippeltester för varje prov och en patient kan ha flera olika prov (näsa, svalg etc) eller upprepade prov.
Citera
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Varje år kommer ett nytt muterat virus och folk blir sjuka. Sedan är skillnaden om det är tillräcklgit för medialt högstoff. Detta är bomben för nyhetsmedier.

Influenser sker varje år. LÄgg ner hysterin. Det tjänar ingenting till.
Detta är en vanlig influensa. OCh som vanligt är det äldre som råkar illa ut,

Kolla upp hur många äldre som dör i lunginflammation varje år för att få lite perspektiv vet ja.

Snälla, förklara den italienska sjukvårdens kollaps. Brukar den kollapsa varje influensasäsong?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Nu har ni väl ändå blivit lite förblindade i eran skräck.

Får man inte men, eller dör i viruset, så är det en flunsa.
Och inget skäl till superpanik eller hysteri. Det gör det bara jobbigt för dig själv.

EN del sitter här och bara skrämmer upp varandra.

Ha lite is i magen.
Jag har ingen skräck men är djupt oroad över utvecklingen, med rätta anser jag.
Det rapporteras om att även yngre drabbas och bestående men kan vara nedsatt lungfunktion.
Och många dör, betydligt fler än vid influensa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Sen stämmer ju inte ”hysterin” i denna tråd överens med verkligheten. Där jag bor käkar folk på restaurang, åker kollektivt och är allmänt gladlynta. Det kommer dö en del människor, en del kommer bli arbetslösa men om några år kommer vi garva åt det här.
Precis. Hysterin finns bara i tråden som matar på hysterin hos de som hänger här inne.

Gå ut och ta en nypa luft så märker ni att livet precis som förut rullar på.
Citera
2020-03-13, 13:11
Medlem
Detta kommer inte ha speciellt stor effekt i Sverige, ett fåtal gamla personer kommer att dö vilket kommer vara personliga tragedier men positivt i samhällsekonomiska termer. Det hemska med den här typen av virus är såklart att det är orättvis då det är svaga som drabbas. Jag vet ingen som har påverkats i praktiken mer än att de fått jobba på distans hemma.

Skulle detta vara allvarligt hade den samlade expertisen stängt ner allting. T ex om Sveriges agerande hade ansetts katastrofalt skulle ingen från Sverige få resa in i andra länder osv.

Även resonemang kring att flyg är dåligt spelar ju ingen större roll då det inte ens finns trovärdig statistik. Varför är sannolikheten att klara sig i Sverige bättre än i andra länder? Kan ju tvärt om vara bra att resa
Citera
2020-03-13, 13:12
Medlem
Snabb fundering nu när man var på väg tillbaka från lunchen, kan hundar få viruset? Har ej hunnit söka fram information om detta.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Torsdagen den 27/2 så tog Löfven beslutet att kalla in Krishanteringsrådet efterföljande måndag dvs den 2/3 (fyra dagar senare) så samlades rådet. Efter Stefans rådiga ingripande att kalla till möte (det tar ju tid att hitta mötesrum) så hölls en presskonferens där Punkar-Danne, Damberg, Hallengren, Rikspolischefen, Socialstyrelsen och FHM tillsammans med Stefan förklarade - typ ingenting.

Rådet sammanträder minst 2 ggr per år och ÖB deltar regelbundet. Jag ifrågasatte här i tråden varför ÖB inte var med på PK'n vilket jag fick skit för i nu raderade inlägg.

Idag 15 dagar senare så begär regeringen hjälp av försvaret - Jösses vilken senfärdighet och inkompetens vår folkvalda visar prov på.

/Provokatör

De kanske var livrädda för vad ÖB skulle ha sagt......
Citera
Medlem
Provokatörs avatar
Varför blir man epidemiolog, bakteriolog och immunolog? Hur är man egentligen funtad? Det är trots allt fruktansvärt udda sysselsättningar.

Jag börjar tro att vissa personer inom detta skrå är att likna vid MÖPar och i extrema fall pyromaner.

Man vill iaf en gång tutta på och se vad som händer, fungerar dom teoretiska modellerna som man suttit och petat i under alla år utan att någon egentligen lyssnat?

Många av våra värdegrundsmarienerade experter kan jämföras med att ha en brandskyddsstyrelse som består av ett gäng pyromaner med Gryningspyromanen som ordförande.

Jag kommer att tänka på Ragnar Skanåker som slutade som stridspilot då det ändå aldrig blev några krig.

/Provokatör
Citera
2020-03-13, 13:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Mm, och den medicinska sanningen är antagligen att detta är inte är så allvarligt och att vi bör fortsätta leva på våra liv som vanligt.
Detta är alltså ett exempel på medicinska sanningar Tegnell skjuter ur sig:

När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.

Sagt 8e februari. Visserligen ganska tidigt men vad är det för psykopatisk epidemiolog som raljerar så där onyanserat!? Vet han om att virus-infektion smittar?

Och sedan de där killgissnigarna om när det ska peaka som jag inte tror du kan ha missat, är också goda exempel på medicinska sanningar à la Tegnell.
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Sverige har fler fall per capita än Kina.

Inte jätterelevant, då hela Sverige snarare kan jämföras med en av deras städer, och där vissa av dessa städerna är värre drabbade än Sverige är just nu, och andra mindre drabbade än vad Sverige är nu.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Lycka till att egenvårda dina kollapsade lungor.
Hur ska du göra det?
Koppla in träningscykel till lungmaskin och trampa?

Det var inte det jag sa. Egenvård i form att man sköter hygienen och sitt allmäntillstånd så man inte får allvarliga komplikationer. Att du inte ser de stora skillnaderna som mellan 1918 och nutid är beklagligt, men aldrig för sent att få lite perspektiv.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Först och främst: Ålder.

Ja, det låter rimligt, således inget mysterium att man har funnit att vissa patienter har ett lågt antal vita blodkroppar. Kan också förklara utdragna sjukdomsförlopp.

Vore intressant med siffror på åldersfördelning och sjukdomsförlopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in