2020-03-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Detta var väl rätt nytt:

Inte fastställt ännu dock, har ryktats om tidig asymptomatisk spridning sedan början. Hur går det ihop med spridningen vi ser i samhället? Om det stämmer borde vi inte se en snabbare och mer omfattande spridning? Att gå till matbutiken i rusningstid borde innebära i stort sett garanterad smitta. Dvs om det inte endast gäller särskilda relativt sällsynta fall som sprider på detta vis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Varje år kommer ett nytt muterat virus och folk blir sjuka. Sedan är skillnaden om det är tillräcklgit för medialt högstoff. Detta är bomben för nyhetsmedier.

Influenser sker varje år. LÄgg ner hysterin. Det tjänar ingenting till.
Detta är en vanlig influensa. OCh som vanligt är det äldre som råkar illa ut,

Kolla upp hur många äldre som dör i lunginflammation varje år för att få lite perspektiv vet ja.

Kollapsar Italiens sjukvård varje influensaperiod eller? "Hysterin" och "paniken" i sammanhanget är alla dessa Tegnells handlingsförlamade apologeter som manar till "lugn".

Svensk sjukvård och myndigheter har haft sedan i januari på sig att bunkra PPE och bygga tältmottagningar och liknande men likt förbannat har knappt något gjorts. Inte ens flyg från Italien har satts i karantän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Sverige har fler fall per capita än Kina.

Kina har något fler innevånare än Sverige.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Detta kommer inte ha speciellt stor effekt i Sverige, ett fåtal gamla personer kommer att dö vilket kommer vara personliga tragedier men positivt i samhällsekonomiska termer. Det hemska med den här typen av virus är såklart att det är orättvis då det är svaga som drabbas. Jag vet ingen som har påverkats i praktiken mer än att de fått jobba på distans hemma.

Skulle detta vara allvarligt hade den samlade expertisen stängt ner allting. T ex om Sveriges agerande hade ansetts katastrofalt skulle ingen från Sverige få resa in i andra länder osv.

Även resonemang kring att flyg är dåligt spelar ju ingen större roll då det inte ens finns trovärdig statistik. Varför är sannolikheten att klara sig i Sverige bättre än i andra länder? Kan ju tvärt om vara bra att resa
Vad märkligt skrivet. Du måste bo i en liten by.

Jag bor i Stockholm. Jag känner till nära ståendes arbetskamrat/er inkl släkt som vårdas för coronaviruset.
Jag känner till skolpersonal som sjukskrivits för coronaviruset.
Jag känner mycket väl till de skolor som stängt för att elev/er inkl släkt har coronavirus.
Jag har hört om folk som kommit in hostandes och febriga på vårdcentraler som sen omedelbart fått stänga och saneras.
Citera
2020-03-13, 13:18
Medlem
Sverige framstår som Sovjetunionen under Tjernobyl.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
onödigt? Man måste lägga dom resurser man har där dom behövs, hade man haft obegränsat med kapacitet hade man testat alla.
Trumpens melodi är ju alltid att peka fingret på nån annan så inget nytt där.
Tänk om FHM för några veckor sedan hade avrått från resor till t.ex. Italien och Iran, med motiveringen att man hade begränsad kapacitet till testning och därmed smittspårning.

I stället sa man att det är bara att resa på, vi har så bra smittspårning i Sverige så det är ingen fara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kina har något fler innevånare än Sverige.

Det är alltid per capita som räknas.
Citera
2020-03-13, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PPN59801R001
Snabb fundering nu när man var på väg tillbaka från lunchen, kan hundar få viruset? Har ej hunnit söka fram information om detta.

Det finns en hund i Hong Kong some testade positivt men det är inte troligt att de skulle kunna smitta människor.

https://www.livescience.com/coronavirus-first-case-human-to-dog-transmission.html
https://www.sciencemag.org/news/2020/03/quarantine-cat-disinfect-dog-latest-advice-about-coronavirus-and-your-pets
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainbowmaker
Jag skrev igår att Sverige skulle stängas ner idag, jag tolkade det jag fått höra fel, det gäller hela världen och det är något stort på gång och det kommer att komma ut idag.
Moderatorer ni behöver väl inte radera detta då jag har rätt så säkra källor som jag inte vill berätta. Om ni är tvungen att radera kan ni väl vänta tills dagen är slut.
Ifall det stämmer, borde det ju vara krig på det här.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Om du inte har kroniska sjukdomar eller är mycket gammal så åk. Lär inte vara mer.risler med det än att ta tunnelbanan i Sthlm.

Nu riktade du svaret till mig, men det är inte jag som funderar på att åka!

Jag tänker, att skulle man insjukna så är det trots allt bättre att vara i sitt eget land, att kunna språket ordentligt, att inte bli bortprioriterad för att man inte är medborgare (som de mycket väl kan göra i patriotiska Frankrike), att ha sina nära och kära i närheten o.s.v.. Tänk även på att gränser kan stängas, maten ta slut... och då är man väldigt ensam som turist i ett främmande land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PPN59801R001
Snabb fundering nu när man var på väg tillbaka från lunchen, kan hundar få viruset? Har ej hunnit söka fram information om detta.

Jag har läst någon artikel som indikerat att smittan är zoonotisk så ja. Den kan gå från människa till djur och tillbaks igen. Men kan inte länka någon källa tyvärr. Går nog att hitta.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det handlar även om skyddsmasker och handsprit.
Nuqqa please, jag försökte köpa handsprit i december och det var då slut på åtminstone mitt apotek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in