2020-03-13, 13:04
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Har du missat att det inte finns vård för kritisk corona förutom avancerad livsuppehållande utrustning det finns väldigt begränsat av?

Hört talas om egenvård och dagvård? Folk klarar sig generellt bättre när de kan äta och dricka ordentligt och slipper bo i en latrintunna eller jobba i gruvan som skröplig 70åring dagen efter de smittats för att få mat på bordet.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Hahaha. Trumpen muckar med sin smitskyddsmyndighet CDC. Twitter nyss:

For decades the
@CDCgov
looked at, and studied, its testing system, but did nothing about it. It would always be inadequate and slow for a large scale pandemic, but a pandemic would never happen, they hoped. President Obama made changes that only complicated things further.....

.... Their response to H1N1 Swine Flu was a full scale disaster, with thousands dying, and nothing meaningful done to fix the testing problem, until now. The changes have been made and testing will soon happen on a very large scale basis. All Red Tape has been cut, ready to go!

Trumpen har fixat det! Snart ska de börja testa storskaligt!

Jaja, jag raljerar. Sena är de men i USA har man i alla fall fortfarande ambitioner om storskalig testning. I Sverige har man gett upp det. Eftersom det är brist på testmaterial här så har FHM gjort analysen att det är onödigt att testa folk som har Coronasymptom men ej är i behov av vård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Relativt ny info om virusets spridning: https://www.statnews.com/2020/03/09/people-shed-high-levels-of-coronavirus-study-finds-but-most-are-likely-not-infectious-after-recovery -begins/

Inte något nytt nödvändigtvis.
Detta var väl rätt nytt:

Citat:
Osterholm said the data in the paper confirm what the spread of the disease has been signaling — “early and potentially highly efficient transmission of the virus occurs before clinical symptoms or in conjunction with the very first mild symptoms.”
Citera
2020-03-13, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Mm, och den medicinska sanningen är antagligen att detta är inte är så allvarligt och att vi bör fortsätta leva på våra liv som vanligt.

Gör det du. Lycka till att hitta en respirator sen.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Absolut, frågan är då vad som gör att vissa får ett utdraget förlopp och andra inte.

Hypotes:Medicinering sänker immunförsvaret i det initiala skedet, viruset förökas i stor mängd?

Först och främst: Ålder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
De borde öppna ställen där folk kan köpa varor. Så att det inte tar slut. Typ 5 toarullar per person. Just nu låter ICA m.m. alla köpa hur mycket de vill. Då blir det några få som får tillgång till allt. Gissar på att alla inte har tid att springa till affären och kolla om saker finns på lager pga jobb och familj. Blir som mellandagsrean eller Black friday. Men nu är alla handlare rädda för att inte sälja lika mycket senare, så då låter de hela lagret gå så fort som möjligt (istället för 1 ex per kund).
Är det bättre att toarullarna är på hyllorna i butiken för att folk inte får köpa fler?
Citera
Medlem
arneankanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Nä, du har rätt. Det är ingen fara. Corona är inget att bry sig om. Det har alltid varit så här, det är bara anmälningsbenägenheten som ökat. Man brukar stänga ner alla länder varje år i influensatider.
Vem sa det? Jag frågade hur ni kunde tro att det är värre än spanska sjukan. Det var ingen vanlig influensa.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Jag har en resa till Marseille inplanerad i nästa vecka för att hälsa på en vän.

Jag åker kollektivtrafik (via centralstationer fyllda med folk) varje dag i Sverige, jag jobbar som vanligt och jag är ute bland folk. Är riskerna oerhört mycket större för mig att jag tar ett flyg över dit en helg och sedan tillbaka?

Hade ni slopat det?
Ditt resebeslut kan bara du fatta, men du ökar din exponering.
Flyget
Transfer m flygbuss/tåg
Din vän
Ev ytterligare vänner
Restauranger, kollektivtrafik, evenemang på plats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arneankann
Since outbreak, var det på spanskan. Så Januari i detta fall. Vi har såklart mer smittade än det officiella, men inte 20 miljoner.
Om 40-talet ugnar gått varma typ dygnet runt i kona så är det nog en relativt hög siffra pratar om.
Citera
2020-03-13, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Extremt intressant artikel:
- https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30566-3/fulltext

Vanligaste risken för att dö var lågt antal vita blodkroppar vilket sammanföll till 56% av dödsfallen. Rökning fanns vid 20%.

Det intressantaste var att man mätte virus i utandningsluften vilket fanns i snitt i 20 dagar och i ett fall i 37 dagar!

Jahapp, det går stick i stäv med vad kattskrället saluför här, att rökare klarar sig bättre än icke rökare. Vad felar kan man undra, som jag misstänkte så missar man någon faktor i den statistik han hänvisar till då...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Man skulle kunna tro det men så är det inte.
Är det extremt dödligt är det enklare att isolera viruset och stoppa spridningen.
Covid-19 ser i nuläget ut att vara totalt ostoppbart.

Nu har ni väl ändå blivit lite förblindade i eran skräck.

Får man inte men, eller dör i viruset, så är det en flunsa.
Och inget skäl till superpanik eller hysteri. Det gör det bara jobbigt för dig själv.

EN del sitter här och bara skrämmer upp varandra.

Ha lite is i magen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Förstår inte varför alla klagar på Tegnell. Han ger korrekta råd utifrån situationen. Tegnell är inte ens chef på FHM, Johan Carlson är generaldirektör och styr FHM tillsammans med ett råd utsedd av regeringen. De går in med vilka resurser regeringen är villiga att ge och kan ge, och beslutar utifrån det. Tegnell är expert inom smittskydd, men han har ingen bestämmande funktion. Han kan bara ge rekommendationer baserat på vad regeringen har beslutat om hur mycket man är villiga att satsa. Johan Carlson har slängt ut Tegnell framför det framrusande tåget. Att klaga på Tegnell är som att klaga på Lille Skutt över vargens framfart.

Regeringen har troligtvis gjort en avvägning. Att hindra viruset är omöjligt. Offer kommer att ske i vilket fall. Då äldre multisjuka är de som råkar mest illa ut har man en chans att bli av med dessa. Slippa dyra vårdkostnader och pensionsutbetalningar i framtiden. Bondeoffer i schackspråk.
Hade han haft lite ryggrad hade han sagt som det var istället. Vi ska inte klaga på den som styr honom utan varje individ har ett personligt ansvar tycker jag! Han tror att detta gynnar honom bäst. Han kommer dock få se...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in