Citat:
Ursprungligen postat av
JukeMyPuke
Vad pratar du om? En person i sverige är död och du skriker som en vild hund? Det kommer nå max 1000 döda. Vad exakt vilö du staten gör? Håller din hand påväg till mataffären? Tänk logiskt, gör vad du kan och bör för att skydda dig om du är över 60. Om ej, simma lugnt, isf har du större risk att dö i trafiken
Det du inte verkar förstå är att individers beteende har betydelse. Regeringen i världens 8e största ekonomi har satt hela landet i karantän, börsen har gjort den snabbaste kraschen någonsin, du tror inte att du har missar något här?
Hur många som blir smittade beror på vilka åtgärder man vidtar. Om folk springer runt på dansklubb, kramas, går i skolan, till gymmet osv. osv så kommer fler bli smittade och fler dö.
Ingen har en aning om vart detta tar vägen, data från Italien säger att 7 % av smittade dör, från Kina att drygt 4% av smittade dör. Det har spridit sig som en löpeld och blivit officiellt klassat som en pandemi. I Sverige slutar man testa och folkhälsomyndigheten ser att risken är stor för spridning.
Upprepar det jag skrev nyss, innan det kommer fram fakta och situationen bör man minimera sina kontakter och vistelser i publika miljöer. Teoretiskt sett skulle alla kunna bli smittade. Så det går självklart inte jämföra med en bilolycka.
Det handlar inte nödvändigtvis om vad jag vill att staten ska göra, utan ville motsäga dina oinitierade påståenden.
Jag kan tycka att regeringen borde gå ut och säga att alla som kan jobba hemifrån gör det, barn kan ta nästa vecka av skolan, till att börja med. Och att allt fokus läggs på att få kontroll innan man tappar den totalt.