2020-03-13, 03:29
Medlem
godBrotherXs avatar
Är det verkligen Tengell som bestämmer saker och ting eller representerar han bara den inkompetenta regeringen? Kanske lite av både och?
Citera
2020-03-13, 03:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Man ska även klippa naglarna korta och hålla rent under.

Japp! Glömde skriva det eftersom jag klippte av mig naglarna för flera veckor sedan p.g.a. detta. och slutade med både nagellack och smink (som kan komma in i ögonen, näsan och munnen och irritera, så man måste klia sig). Hellre ful än död!
Citera
2020-03-13, 03:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag får se om jag hinner i morgon. Men de två tipsen som jag tog till mig särskilt, var i alla fall:

1. sätt fast glasögonen med en snodd runt huvudet så dom sitter fast, för annars håller man hela tiden på och petar sig i ansiktet för att trycka tillbaka dom till sin plats när dom glider ner på näsan,

och

2. när man tvättar händerna. Efter att ha tvålat in hela händerna, så ska man göra en liten skål i handen, en hand i taget, där man häller den flytande tvålen, och så gnider man runt ordentligt i den skålen med andra handens fingertoppar. Det är jätteviktigt att just fingertopparna blir rena runtom, för det är dom man stoppar i ögat, i näsan, i mungipan o.s.v.. Inte själva handflatan, som många är så noga med när de tvättar. Jag har arbetat i vården, men det rådet har jag faktiskt aldrig hört förr - superbra ju!

Tack, bra och konkreta tips.
Citera
2020-03-13, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Paul Joseph Watson om corona och själva hanteringen lands vis.
https://www.youtube.com/watch?v=iqhJmsZC_a4

Jo det är en analytisk och på många sätt korrekt uppfattning. Men samtidigt har vi som sagt inte sett var peaken är än i de länder som drabbats värst.

Kontentant är i alla fall sund, om man hindrat smittan från att komma in så hade man haft mindre problem.
Citera
2020-03-13, 03:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Man stänger inte ned för att rädda några 1000 personer.

För sveriges del allena så kan en snabb spridning ge dödstal runt miljonen i år.

I Italien 6 miljoner personer.

USA 32 miljoner personer.

Det är klart att någonstans där så tvingas beslutfattare att förstå.

Hela Kina var väl inte i lockdown, dog det miljoner människor där?

Varför skulle det vara annorlunda i Sverige?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Noen skrev noe om at Italia har en mye større andel av svært gamle mennesker enn det vi har i Norge. Og det samme som med Norge, gjelder sikkert også for Sverige.
Flest eldre blir alvorlig syke og flest eldre dør etter som jeg har forstått.

I tillegg nevnte noen at en årsak til større smittespredning og mange syke i Italia kan skyldes at generasjoner er mye mer sammen og bor sammen (i generasjonsboliger med barn, foreldre, besteforeldre og kanskje også oldeforeldre), enn det som er vanlig i Norge og i Sverige og i flere andre land.

Det har också skrivits i denna tråd att det bara är asiater som drabbas. Det var en sanning ända tills det kom fall i Europa. Just nu är sanningen att bara äldre drabbas. Du kanske ska ta den uppgiften med en REJÄL nypa salt.
Mycket skrivs för att hindra panik. Både från myndigheters håll och privatpersoners håll.
Ja just det. Nu är det viss bara rökare som drabbas med.
Haha.
Citera
Medlem
TSDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Så borde enligt din lista det dyka upp minst ett par tre dödsfall till i helgen alltså. Sedan kommer rushen nästa vecka.
Det går väldigt fort detta. Vi skulle enligt simuleringarna inte varit i detta läget förrän tidigast i juli.

Tack tack

Jag hoppas att vi har fel men det ser tyvärr ut att kunna ta fart i helgen/början av veckan.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godBrotherX
Är det verkligen Tengell som bestämmer saker och ting eller representerar han bara den inkompetenta regeringen? Kanske lite av både och?

Jag tycker mig ha hört en irritation emot honom ifrån flera regeringspersoner, faktiskt. De har uttryckt saker som att "nu ÄR det FHM som är expertmyndigheten när det gäller det här, och då väntar vi tills de rekommenderar att vi vidtar den och den åtgärden... det måste vi ju göra".

Jag tror tyvärr att det kan vara så illa, att EN enda person på fel plats (AT) kan ta död på oss... Jämfört med om det hade varit en vettig person på den posten.
Citera
2020-03-13, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Då kan du ju berätta vad man tänker sig uppnå med en sådan strategi, vad är målet?

Pratar vi inte om att rädda liv och ekonomi?

Vad uppnår man med att ljuga?

Att rädda liv verkar inte vara prioriterat alls. Det ljugs för att man inte klarar av sitt jobb. Det är tungt att säga hur illa det är så då gör man det inte.
Citera
2020-03-13, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag ställde några frågor, kan du vara hövlig och bemöta sakligt istället för att köra med Gish-galopp, det är väl ett diskussionsforum?

Du får en chans att svara på frågorna, drar du iväg en OT-kommentar så testar jag en 0.03 på dig.

Wtf? Jag har väl inte addresserat dig överhuvudtaget i det inlägget??
Citera
2020-03-13, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I detta sammanhang är det läskigt också, att "äldre" beyder från 60 år. Och det är ju ingen ålder alls annars, idag! Jag räknar då 60-åringar (som inte förstört sig med droger och rökning och fetma, såklart) som att dom är mitt i livet, i "vigorous middle-age".
Er du sikker på at de regner 60-åringer som eldre i denne sammenhengen? Jeg forsto det slik at det er mange svært gamle (altså mennesker rundt 80 år og 90 år og oppover) i Italia.
Citera
2020-03-13, 03:34
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
För oss som är lite ringrostiga så kan du kanske delge tipsen på svenska?

Gubben talade ju fort som fan, men förutom de gamla vanliga tipsen ungefär dessa:

Var noga med att tvätta fingertopparna och klipp ner naglarna till ett minimum, ty under dessa kan virus gömma sig.

Minska risken att pilla sig i ansiktet. Detta t.ex. genom att inte ha en frisyr som gör att du ideligen måste föra bort hår som faller ner i ansiktet. Gubben hade dessutom glasögon vars skalmar hölls ihop av ett band bakom huvudet så att glasögonen inte utan ett visst besvär kunde tas av, så att han omöjligt kunde pilla sig i ögonen omedvetet.

Om man har familj: dela inte vattenflaskor, bestick och liknande

Han framhöll vikten av att få i sig D-vitamin, selen och zink i kosten, vilket skulle stärka immunförsvaret, samt av samma anledning äta fermenterad (jäst) mat såsom surkål som är gynnsam för den naturliga tarmfloran.

Märkligt att han inte tog upp vikten av att hålla kroppen i god fysisk trim, alltså att röra på sig, vilket stärker immunförsvaret. Möjligen en förklaring till att han själv såg en smula degig och inaktiv ut.
Senast redigerad av Prora 2020-03-13 kl. 03:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in