2020-03-13, 22:55
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmerstock
Goda nyheter!
Inga turkiska flyg
Danska gränsen är stängd.
Lika med:
0 Flyktingar som kan komma hit.
Sveriges gränser är öppna! Danskarna har stängt...

99000 iranier skulle kunna traska in...
Citera
2020-03-13, 22:55
Medlem
Kebbabturkens avatar
Tycker det borde göra som i Kina med att utan förvarning eller förberedelser forcera folket in i sina hem och svetsa igen folks dörrar för att minska spridningen.
Citera
2020-03-13, 22:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Varit hemma hela tiden? stanna hemma 2v till.

Nej jag jobbar på.

Jag tror jag fått det eftersom jag haft lätt torrhosta då och då under veckan. Varit varm på nätterna. Så kommer det vara för de flesta smittade
Citera
Avslutad
Om vi räknar väldigt högt och säg att 100% av sveriges befolkning får viruset alltså ca 10 miljoner och säg att 5% av dessa dör, då har vi alltså 500 000 döda.

Så allt mellan 100 000 - 500 000 döda kan vi räkna med i värsta fall.
Citera
Medlem
Newfields avatar
Jag jobbar på ett företag med väldigt många nationaliteter representerade bland anställda.

I måndags blev en kollega sjuk med magproblem. Idag så meddelade kollegan att den hade ont i halsen hög feber och svårt att andas.

Kollegan är 50+ och har diabetes och tidigare hjärtproblem. Ringde och pratade med kollegan idag. Han berättade att trots 1 timmes diskussion med sjukvården så nekades han att komma in och testa sig. Det enda han fick var att han skulle ringa ambulans om det blev värre.

Det som skrämde mig var att i samtalet kunde jag höra hur ansträngd han lät i andningen. Som en person med allvarlig astma.

Han är verkligen i riskgruppen men nekas test. Detta säger mycket om hur illa ställt det är i vården. Fy fan
Senast redigerad av Newfield 2020-03-13 kl. 22:59.
Citera
Medlem
Oavsett var man står partipolitiskt, då kan man inte låta bli att tänka att Jimmy har rätt.
Vore konstigt om flera grannländer gjorde så för att begränsa smittspridningen - men i Sverige skulle inte detta hjälpa. Varför inte?

-------------------------------
På fredagskvällen skrev SD:s partiledare, Jimmie Åkesson på Facebook:
”Stäng skolorna!
Behåll vissa fritidshem öppna för barn till samhällskritisk personal.”
Han konstaterade även:
”'Vi planerar för det värsta och hoppas på det bästa.'
Den devisen borde vara vägledande för det politiska ledarskapet i dessa kristider. Så är det också i andra länder, men i Sverige har vi i stället en defensiv regering som helt förlitar sig på ännu mer defensiva myndigheter. Det är ett högt spel.
Vi politiker är lekmän. Vi vet naturligtvis inte mer om virus och smittspridning än vetenskapen. Därför måste de åtgärder som vidtas politiskt bygga på de fakta vetenskapen ger oss.”

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sverige-saknar-lager-for-en-langre-kris-1/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
I italien dog det 250 pers senaste dygnet.

Inte omöjligt att det blir en liknande utveckling här.

När sjukvården inte mäktar med så ökar dödligheten kraftigt.

Italien sticker ut, kan bero på många orsaker. Tyskland som också haft spridning ganska länge har totalt 8 dödsfall i sin befolkning som är betydligt större än Sverige, sticker ut åt andra hållet. Visst ligger de kanske en vecka efter Italien, men absolut inte så långt efter att det motiverar den skillnaden.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Tänk om tegnell ålar sig ur det här ändå, kan finnas en chans. Om alla andra länder stänger ner så blir det precis som att sverige också stänger ner (fast vi inte gjort någonting). Det blir som andra världskriget igen, vi förhåller oss passiva och sen bara löser det sig på något magiskt sätt med hjälp av många kubikmeter handsprit.

Haha exakt då finns det ju ingen anledning att stänga våra gränser. Vi är ju uteslutna och då slipper Regeringen att agera.
Citera
2020-03-13, 22:57
Medlem
Citat:
Om vi räknar väldigt högt och säg att 100% av sveriges befolkning får viruset alltså ca 10 miljoner och säg att 5% av dessa dör, då har vi alltså 500 000 döda.

100% kan inte få viruset det är i princip omöjligt.
Citera
Medlem
De flesta vettiga ser vart detta barkar, Svenska Regeringen ska alltid trotsa mot allt, och hur brukar det gå?

Rosa mössor, pizza till kriminella, öppna gränser.

Nästan så att jag önskar att det går värre för Sverige än Italien, så svenskar kanske äntligen inser vad politikerna sysslar med och att vi har ett gäng idioter i alla byråkratiska led.

Det fattar ni väl själva hoppas jag, om inte annat borde argumentet ”stängda skolor FÖRSVÅRAR smittspårning”.
För det är såklart helt omöjligt att smittspåra när folk och barn är hemma och inte i skolan och på jobbet o smittar varandra.

Tur jag inte bor i Stockholm, för jag hoppas Stockholm och främst myndigheter drabbas hårdast 👍
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

100% kan inte bli smittade. Dödsrisken är några tiondels procent
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Varför hamstras det skithuspapper? Man får inte rännskitan av Corona.

Jo, runt 14%

Men det hamstras väl av den enkla anledningen att vi gör av med en del dagligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in