2020-03-12, 21:12
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Hur många fall tror ni vi har i Stockholm. Den officiella siffran ligger på ca 265. Hur stor är risken att smittas av den här skiten i Stockholms kollektivtrafik?
Blir en gissning på mörkertal men säg mellan 1000 och 3000 smittade. En hel del av dem är sjuka, mår illa och stannar hemma. Andra är smittade men smittar inte så mycket ännu. Några är smittsamma och tillräckligt friska för att kunna smitta. Kanske 500-1000 stycken. Så cirka en på var eller vartannat tusende du möter är smittsam, sen är frågan om hur det mötet ser ut, om det blir tungkyss, lätt hostning eller bara en arg blick.
Citera
2020-03-12, 21:13
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Det finns inte resurser. Vad tycker du de ska göra?
Vara transparenta och berätta hur planen ser ut.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Föreslår att du går in på WHOs hemsida. Lätt att hitta deras rekommendationer där. Ingenstans har jag sett dom säga det du påstår.

Om du hade sökt så hade du hittat, om du inte är sosse. Förstår om du inte orkar eller har tid att läsa men jag tänker inte lägga tid på att serva dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Jag vill bara påminna alla i tråden om att njuta av showen. Även om njutningen består av skräckblandad fascination.

Det kommer skrivas böcker om detta i framtiden.

Japp. Det här kommer vara historiskt och njuter av varenda sekund som jag får uppleva den.
Citera
Medlem
godBrotherXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Vad ska man göra då? Stänga skolorna två veckor för att minska smittspridningen? Sen öppnar skolorna igen och smittan fortsätter?

Ska länder ha karantän i flera år framöver medans smittan härjar och hoppar mellan andra länder och kontinenter?

Vad är din långsiktiga plan? Varför jobbar inte du hos FHM?

OBS planen kan inte innebära åtgärder som totalt fördärvar vårt moderna samhälle.

Stänga skolor -> mindre smitta -> bättre för patienterna och arbetarna i sjukhus

Använd den där lilla hjärnan du har i huvudet, pucko
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Inte "svårt", men vaccinframställning tar tid.
Självklart är det komplicerat, men det var nog inte det du menade med svårt?
Nja nu har man ju inte ens hittat ett vaccin mot detta virus ännu. Svårt är nog bara förnamnet då vi aldrig tidigare
har lyckas utveckla ett vaccin mot denna virustypen t ex finns inget vaccin mot förkylning, sars eller mers även om dessa corona virus har varit kända under lång tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Märkte ingen skillnad när jag var och handlade i dag. I min hemstad verkar folk ta det här med corona rätt lugnt, trots att grannkommunen blivit drabbad.

Jag bor i Lund. Brödhyllorna, smörhyllorna, mjölk med lång hållbarhet. Allt toapapper och trisslotter allt SLUT
Citera
2020-03-12, 21:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det är alltid billigare att vidta åtgärderna innan. Hade man stängt allt flyg för 6v
sedan så hade vi med stor sannolikhet klarat vår exportindustri. Nu kommer vi i alla
fall få stänga ner men vi förlorar industrin.

Hur kan folk ha så svårt att förstå sådan enkel logik.

Ja, uppenbarligen har regeringar och epidemiologer i stort sett alla länder på den här planeten svårt att förstå en sådan enkel logik, att i stort sett alla länder har smittan som sprids talar för det.

Vad gör Sverige så unikt förutom att vi är världens enda humanitära stormakt?

Har du ens reflekterat över detta faktum?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Jag vill bara påminna alla i tråden om att njuta av showen. Även om njutningen består av skräckblandad fascination.

Det kommer skrivas böcker om detta i framtiden.

Ser fram emot det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Smittan är insläppt och etablerad och nu är det dags för utrensningen av de svagaste.
Var detta vad regeringen ville i ren skär ondska eller handlar det bara om att de är idioter?

Resultatet blir det samma i de två utfallen, katastrof.
Dom driver en politik som pga inkompetens eller strategi dödar befolkningen.
Men vi sitter snällt och väntar till nästa val....om vi har turen att överleva...The Swedish Model.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Varför ringer du 1177?
Vad förväntar du dig de ska säga?!

Helvete.
Belasta inte sjukvården om du inte är allvarligt sjuk! Hur svårt är det??

Så klagar folk på handlingsförlamningen.
Jävla nötter.

Om det är riktlinjerna som vår härliga regering gett, är det den jag går efter.
Är man allvarligt sjuk rekommenderar jag 112.
Citera
Medlem
Nu stänger även Frankrike alla sina skolor. Blir Sverige sist att stänga sina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in