2020-03-12, 12:02
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolypin
Helt riktigt, och jag begriper inte hur politiker och myndigheter medvetet orsakar en värre samhällskris än det kunde ha blivit. Bara för att rädda x antal miljoner sjuka gamlingar som skulle ha dött snart ändå.

Jag tror du och många andra missar att det kan bli en ganska alarmerande siffra unga som dör också när vården blir mättad.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Uvex skickade 250k i början av Februari till Kina. Stod även i tidningen.

Du skrev att Sverige skickade… Sverige (svenska staten) fick en förfrågan från Kina, men skickade inget.

Källa på att just kineser i Sverige köpt upp allt?
Citera
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolypin
Helt riktigt, och jag begriper inte hur politiker och myndigheter medvetet orsakar en värre samhällskris än det kunde ha blivit. Bara för att rädda x antal miljoner sjuka gamlingar som skulle ha dött snart ändå.
Det förutsätter att man låter dem dö hemma. Sjukvården klarar inte massanstormning det är därför åtgärder görs i samhället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 812258
Här är en ljudfil för några dagar sen ; https://files.catbox.moe/3ns6c1.mp4

min andra källa är läkare som jag har studerat med i mina yngre dagar som är i italien just nu och jobbar i sjukvården där

Ta hand om dig själv och var försiktig ifall du är i riskgruppen är du snäll!!!!

På italienska ? Jag förstår inte men misstänker att de inte ger vård till de som är äldre än 50 år?
Alla andra får klara sig själva ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vilka åtgärder vidtas nu på olika arbetsplatser? Kom gärna med exempel.
  • Konferenser, resor etc inställda
  • Hygienartiklar framtagna
  • En plan för hur företaget ska arbeta med hög sjukfrånvaro (kritiska funktioner/personer, arbete hemifrån, skiftarbete utan kontakt, minsta möjliga bemanning, möten sker främst via webben, kortsiktig/långsiktig inverkan hos olika avdelningar etc)
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Så folkhälsomyndigheten och regeringen slutar nu helt enkelt att testa individer för misstanke om coronaviruset.

Vår statistik kommer vara bäst i hela världen!
Det blev bara 500 smittade i Sverige, är ju helt kanonfint!

Hur ska jag veta hur många som är smittade i min egna stad och när jag personligen bör vidta åtgärder för min 55+ mamma med diabetes, astma & dåligt hjärta & min 80+ åriga gamla mormor jag helst vill ha kvar i livet många år till?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Tur?

Vart ska alla barn ta vägen? Alle de 100.000 tals som jobbar i sektorer som måste finnas, ska de stanna hemma med småbarnen? Det är inte så enkelt som du tror.
Jag tycker skolorna ska vara öppna för alla de som måste gå dit, en hel del kan såklart stanna hemma och bör då göra det.
Hur har de andra länderna gjort...och varför skulle det vara svårare för just Sverige att genomföra det?
Citera
2020-03-12, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenkirk
Varför inte dela/tvinga ut andningsskydd till alla som vistas ute bland folk.
Då borde ju viruset dö ut ganska så fort eftersom ingen kan smitta den andra...
Bara en tanke jag har.
Du tror alltså det finns andningsskydd och beredskap? Gulligt...
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det var väl två fall som rapporterades från Gotland?

Borde vara enkelt att plocka in dessa två och sedan stoppa färjetrafiken. Och vips så kan gotlänningarna hålla stenkoll på läget på sin ö.

Åland borde även de kunna begränsa sina kontakter med omgivande länder. Öriken har en enorm fördel här.. ex Hawai kan isoleras om bara viljan finns. Malaysia och andra öRiken också.

Kan vara en anledning till att folk med lyxjakter flyr till dessa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag har svårt att se att vi får bukt med detta snabbare än på 4 månader, om vi så gör allt vi kan. Men det gör vi ju inte.

Även om vi låser in alla som absolut inte måste röra sig, kommer det ändå vara en hel del människor som måste serva samhället. Så det kommer inte försvinna helt på en månad, även om ett sjukdomsförloppet normalt ryms inom en månad. Vi måste nog räkna med att folk kommer fortsätta bli smittade ett tag, även vid "total" isolation. Men förhoppningsvis blir det färre och färre nya fall varje månad, så vi är igenom om ett halvår eller nåt.

Eller så lyckas vi aldrig med isolationsmetoden, och måste invänta vaccin i ett år.

Snart är våren/sommaren här då minskar såna här sjukdomar med 95% det blir en bra draghjälp för att bli av med skiten.

Värre om utbrottet kommit i nov.
Citera
2020-03-12, 12:04
Medlem
Dramalamadingdongs avatar
När Estonia sjönk 94 så sa man att 10% av svenska folket blev direkt drabbade via en anhörig eller närstående som var med på fartyget. Man sa också att hela svenska folket blev drabbat då alla kände någon som kände någon.

Nu är vi snart där med 1000 smittade och ev fler dödsfall. Är du drabbad direkt eller indirekt? Jag känner ingen än men om några dagar så...
Citera
2020-03-12, 12:05
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Borde vara enkelt att plocka in dessa två och sedan stoppa färjetrafiken. Och vips så kan gotlänningarna hålla stenkoll på läget på sin ö.

Åland borde även de kunna begränsa sina kontakter med omgivande länder. Öriken har en enorm fördel här.. ex Hawai kan isoleras om bara viljan finns. Malaysia och andra öRiken också.

Kan vara en anledning till att folk med lyxjakter flyr till dessa.
Jo, visst.

Begränsa transporterna till i stort sett bara transport av mat. Skydda en ö med sannolikt rätt begränsade sjukvårdsresurser.

Men har vi en politisk ledning med den beslutskraften? Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in