2020-03-12, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Så är det... jag blev iofs utskrattad när jag vaccinerade mig mot svininfluensa också

Bättre att ta det säkra före det osäkra

Jag var däremot inte det minsta orolig när Svininfluensan drog fram. Tog inte vaccin, men både jag och min stora son åkte på flunsan, bekräftade positiva alltså. Det var inge farligt alls. Men denna gång känns mycket mer annorlunda.
Citera
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Svensk sjukvård verkar fungera bra!

” Sara och hennes man blev så förkylda att de tvingades söka hjälp.

Nu har maken vårdats på Södersjukhuset i fyra dagar för att sedan i måndags ligga nedsövd i respirator på Karolinska.

– Sen han flyttades till Huddinge så har jag inte fått veta något mer. Ingen har sagt hur han mår eller någonting, säger Sara till Aftonbladet.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdXOl/saras-man-nedsovd-i-respirator-efter-covid-19

#detärkört

Fantastiskt.

Undrar om dom kommer presentera alla cancerfall som inte fick någon hjälp, när den här cirkusen är över?

Knappast, Rövén kommer som vanligt självgott säga "vi tog mycket ansvar" (så nu röstar ni på mig igen hehe)
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är precis denna inställning som är så farlig. Man hoppas på något och så tror man att det skall bli så i stället för att utgå ifrån givna fakta. Hela Sverige med Tegnell i spetsen har kört på den linjen att det blir nog som man hoppas och allt kan rulla på som vanligt, det farligaste är om det blir panik.

I Asien har man hanterat detta helt annorlunda. Men ser att detta är farligt och sprider sig. Det finns ingen logisk anledning till att det skulle sluta sprida sig. Då försöker man göra allt man kan för att stoppa det. Att folk blir rädda är bara bra för då skyddar de sig och andra. Nu har de flesta länderna i Asien börjat få kontroll på läget medans det sprids ohämmat i västvärlden. Det är helt och hållet självförvållat och beror på uselt ledarskap från både politiker och myndigheter.

WHO är också en skurk i detta drama. Jag tror att de medvetet har låtit detta ske. De har bromsat hela tiden tills att vi har en fullt utvecklad pandemi. Varför agerade de inte för att stoppa spridningen direkt när Kina satte Wuhan i karantän. WHO:s ledning borde åtalas för folkmord.
Fast WHO har i flera veckor vädjat till länder att vidta proaktiva åtgärder samt kritiserat passiviteten. Så helt värdelösa är de inte.
Citera
2020-03-12, 09:01
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
SVT: MSB redo med modulhus för virustestning

Är det nåt fel på tälten som används idag eller vad är tanken med detta?

Jag vet inte men kanske när smittningen ökar så kan de ha vårdplatser i dessa modellhus. En gissning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frugan87
Jag var däremot inte det minsta orolig när Svininfluensan drog fram. Tog inte vaccin, men både jag och min stora son åkte på flunsan, bekräftade positiva alltså. Det var inge farligt alls. Men denna gång känns mycket mer annorlunda.

Säg det till Sydamerika, läs lite
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Svensk sjukvård verkar fungera bra!

” Sara och hennes man blev så förkylda att de tvingades söka hjälp.

Nu har maken vårdats på Södersjukhuset i fyra dagar för att sedan i måndags ligga nedsövd i respirator på Karolinska.

– Sen han flyttades till Huddinge så har jag inte fått veta något mer. Ingen har sagt hur han mår eller någonting, säger Sara till Aftonbladet.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdXOl/saras-man-nedsovd-i-respirator-efter-covid-19

#detärkört

...Vad är det som är kört? En person som behöver intensivvård får det. Personalen prioriterar vård och inte att uppdatera anhöriga stup i kvarten?

Aftonbladet är Sveriges värsta blaska. Sån överdriven sensations"journalistik" utan värde. Bra att "Saras" familj vet mer om smittskydd än folk som faktiskt jobbar med det. Sen fattar vilken idiot som helst att smittspårning endast är effektivt till en viss punkt sen får man lägga ner det arbetet för det tar mycket resurser och är meningslöst när för många är smittade.
Citera
2020-03-12, 09:02
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
De stänger även i Sverige enligt expressen.

Mycket riktigt. Gäller hela norden rapporterar de nu.

Mycket bra, samhällsansvar på hög nivå!
Citera
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Tegnell har en hel stab med folk som är smartare och mer insatta än 95% här inne. Låt karln göra sitt jobb och sluta skrika som bortskämda snorungar. Hans jobb är svårt till skillnad från ditt.
Har ofta undrat hur många likes han belönas med per dag vad tror du?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är stor skillnad på hur Asien har hanterat detta jämfört med Europa. Här är myndigheterna mest rädda för att det skall bli panik och man gör allt för att lugna folk. I Asien gör man tvärt om. Sätter in åtgärder direkt och informerar folk. Att det hjälper är det ingen tvekan om. Nu sprids viruset som en löpeld i Europa medan Asien i stort sett har fått stopp på spridningen.

I dessa regioner har man ju SARS i friskt minne, man har redan upplevt det, därför står man på tå där jämfört med här. För oss i väst är detta nytt, och vi saknar den beredskapen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Goda nyheter. Smittan har passerat sin kulmen i Kinas hubeiprovins där allt började och är nu nere på enstaka nyrapporterade fall per dag enligt Reuters.

Sverige borde i så fall ta till samma åtgärder för att stoppa smittspridningen som de gjort i Hubeiprovinsen.
Citera
2020-03-12, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Folk beter sig som vanligt på tunnelbanan fortfarande eller hur ser det ut? Inga masker och dyligt?

Åkte både tunnelbana och pendel till jobbet idag, såg enbart två personer med masker på sig. Tror dock inte det handlar om att folk är ignoranta utan att masker är slut överallt och i princip inte går att få tag på längre.

Antingen det eller så är dom typiska Svenskar som inte vågar stå ut ur mängden och visa att man faktiskt är orolig. Fortfarande skrämmande många som skrattar åt Corona.
Citera
2020-03-12, 09:03
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Fast WHO har i flera veckor vädjat till länder att vidta proaktiva åtgärder samt kritiserat passiviteten. Så helt värdelösa är de inte.

Det är faktiskt sant även om WHO känns korrupta osv. Sverige har inte ens klarat att agera utifrån WHO's rekommendationer. Allt tack vare Anders Tegnell som kört sitt egna race emot botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in