2020-03-11, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
det är inhumant att prata om nummer... alla får plats!
Nä, det är just det de inte får. Vi har enbredab pressad sjukvård som inte klarar så mycket. Det kommer bli KAOS
Citera
2020-03-11, 20:06
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ingen kommer att resa någonstans Påsklovet år 2020....

Nej, ingen åker ju till Italien, USA, Sydkorea eller Iran, så klart.

Men, varför är så många rädda för att resa i övrigt? Ett flygplan är ju ett säkrare ställe ur virussynpunkt än vad ett besök på ICA är. Kanske är detta en naturlig reaktion vid rädsla, men jag blir lite orolig när jag ser att det verkar finnas många som tror att viruset på något sätt har en koppling till nationalitet. Känns som det kommer finnas tomtar som kommer att gå omkring i någon sorts falsk trygghet för att de bara varit hemma i hemstaden och inte sett några turister och därför inte behöver tvätta händerna o s v.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
1-2 år är nog inte omöjligt. Däremot får man mer information ju längre sjukdomen funnits om behandlingsmetoder etc. Inte omöjligt heller att någon form av vaccin kommer finnas 2021. Så behöver kanske inte vara riktigt såhär uppstressat i 2 hela år. Lär peaka såsmåningom - säkert ganska snart om det fortsätter i den här vansinnestakten...
Folk blir ju friska också. Då minskar spridandet.
Citera
Medlem
Mathem är så jävla bra!

Mathem har nu infört flera tillfälliga åtgärder på grund av coronaviruset.
Returnering av köpta varor pausas och medarbetare kommer att undvika fysisk kontakt vid leveranstillfället,
"Vi ställer därför varorna utanför dörren, ringer på och bekräftar att ni fått era varor", skriver matleveransbolaget.
Bolaget har även satt ett tillfälligt stopp på försäljningen av varor som enligt lag kräver legitamiationskontroll vid leverans, som tobak, läkemedel och alkohol.
Citera
Medlem
JontenZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Angela Merkel berättade idag i det Tyska parlamentet idag att man antar att 60-70% av den tyska befolkningen kommer att insjukna i corona (det stämmer med en svensk uppskattning jag hörde för några dagar sedan på 50-80% av svenska befolkningen)

https://www.businessinsider.com/angela-merkel-estimates-coronavirus-will-hit-large-majority-german-population-2020-3?r=US&IR=T

En sådan siffra skulle, lågt räknat, innebära att 0.25-0.5 miljoner tyskar kommer att dö i pandemin, men sannolikt fler. En sådan siffra innebär också total apokalyps i den tyska sjukvården (och givetvis också den svenska). Allt kommer att kollapsa.

Jag tror det är för tidigt att tro på sådana siffror. Under H1N1-utbrottet 2009 överskattade många länder antalet som skulle smittas och dö. Storbritannien trodde då i värsta fall att 750 000 stycken britter skulle dö utav svininfluensan, men det var kraftigt överdrivet.

https://www.youtube.com/watch?v=-CGuduXqDOs&t=76s
Citera
Bannlyst
Med tanke på den flathet som finns i Sverige idag, lär vi se runt 1 miljon smittade inom 3 månader. Detta om det inte ser skarpa aktioner för att minimera spridningen.
Citera
Medlem
Dödligheten under 1% enligt en man på svt.
Citera
2020-03-11, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nya siffror: 500 smittade och 1 är död. Det skulle levereras en bro från Kina idag i Stockholm. Se till att ingen får lämna fartyget och beblanda sig med urbefolkningen här. Om en lots behöver gå ombord på det Kinesiska fartyget bör han bära skyddsutrustning.

Människorna har varit på det fartyget i över 90 dagar, farligare kör kaptenen att gå i land.
Citera
2020-03-11, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nya siffror: 500 smittade och 1 är död. Det skulle levereras en bro från Kina idag i Stockholm. Se till att ingen får lämna fartyget och beblanda sig med urbefolkningen här. Om en lots behöver gå ombord på det Kinesiska fartyget bör han bära skyddsutrustning.
Kineserna ville ej stiga av läste jag.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tordem
Oj oj vad corona viruset kommer drabba ekonomin för nästan allt osv...

När detta är över så kanske politikerna vaknar upp o rustar upp vården riktigt ordentligt?

Sveriges vård är ju redan på bristnings gränsen innan corona o så får vi corona virus GG..

Nää.., de kommer att säga det inträffade visar bristerna, för vi alla lever på samma planet. Det behövs mera samarbete, EU måste styrkas !

Mera globalism är medicinen !
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Problemet var ju att jag i min inledande diskussion med den här personen förkastat den studien redan och förklarat att den blivit ogiltigförklarad.

Jag krävde då att få se en källa på att den inte var ogiltigförklarad.

Du lägger dig då i diskussionen och postar en länk med artikeln som säger att studien var ogiltigförklarad.

Har du nån förståelse för hur tröttsamt jag upplever det då?

Jag såg inte din föregående diskussion, som jag skrev är detta den enda källan på det påståendet.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Statsepidemiolog Anders Tegnell tror att Ccoronaviruset kommer få en andra våg till hösten. Detta berättar han i en intervju för Expressens Niklas Svensson.
Så nu är det nya bud. Ni som minns vad han sa i Söndags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in