2020-03-10, 22:46
Medlem
Gefundenes Fs avatar
[quote=Anel11|70638312]
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Ja, så dumt. Lär ju finnas viruspartiklar på t ex flygtoaletten etc.[/QUOTESärskilt När dessa karantänsmänniskor tydligen inte respekterar sin karantän utan går ut i affärer i Västerbotten och handlar och inte tycker att det är några problem för oss andra är det allvarligt men ingen vill ange dem. Någon här måste veta vilka någon av dessa 5 människor i Västerbotten är och som inte accepterar sin karantän.

Umeåbor säkert.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Kina mörkar alltid. Deras ekonomi har tagit stor skada av detta. De vill komma på fötter så fort som möjligt och rapporterar bara de sjukaste.

+1 på detta.

Förstår inte hur folk så godhjärtat litar på siffror från Kina. Klart som fan man vill mörka annars kommer investerare dra sig ur och ekonomin skadas hårdare än vad den redan gjort.

Kineserna bryr sig väldigt mycket om hur man ser ut utifrån med, de var dom som startade viruset och nu vill man se ut att vara det landet som har varit bäst på att kontrollera det.

Chernobyl och Sovjetvibbar deluxe.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Har följt en vetenskapsmannen Yaner Bar-Yam på twitter om coronautbrottet. Det vara han som konstaterade att EU och USA verkar ha beslutat att låta coronan burn out och ta med sig en massa folk i stället för att agera som Kina, Sydkorea och Singapore. Såg att han intervjuats i min favvo aussipodd.

Lång podd men man kan hoppa direkt till coronadelen som börjar på ca 1:10. Massor med vetenskapsanalys av R0, dödlighet och annat som diskuterats här på tråden. Och så vad han föreslår att man ska göra som samhälle och privatperson.

https://podcasts.apple.com/au/podcast/the-jolly-swagman-podcast/id1236553683#episodeGuid=262d1c0c-e644-4abf-bc88-e6005cd3b373
Ja, man börjar tro det. Att föryngra sina befolkningar och få bort bördan av sjuka och gamla och sen bara skylla på pandemin. Även om det inte är så blir det så det kommer att uppfattas senare eftersom så lite görs. Det är märkligt att en diktatur som Kina och en auktoritär stat som Ryssland visar mer respekt för sitt folk och eventuell vrede om inget görs än demokratier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Vi har ingen som helst jävla aning om dödligheten än så dina 3% är taget ur luften. Att tro på någon siffra i dagsläget är helt uteslutet då flera länder (Turkiet bl.a.) har noterat noll fall när den siffran med största sannolikhet inte stämmer. I Sverige är dödligheten än så länge 0,000% med exakt noll dödsfall.
Du är fan efterbliven du med om du tror det kommer förbli så.
Citera
2020-03-10, 22:47
Medlem
Citat:
Bergen med strengere corona-tiltak: Ber utesteder ta grep mot trengsel.

At vedtakene er hjemlet i lov, innebærer at overtredelse kan være straffbart med bot eller fengsel inntil to år.

Det burde bli satt i verk lignende og andre tiltak også flere steder.
Senast redigerad av POlROT 2020-03-10 kl. 22:52.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Regeringen och FHM diskuterar alltså om att införa mötesrestriktioner.

Dom ska bara hitta en rimlig nivå på det. Hur många som ska få samlas. På en fråga om det kan tänkas bli max 500, som i Danmark eller Tyskland, så svarar generaldirektören för FHM "Ja, eller mindre".

Innebär detta att t.ex. Slutspelet i SHL kommer spelas för tomma läktare?

Det är nog rätt troligt! Man lär stänga ner alla större event redan inom några dagar. Allt annat vore förvånande nu när vi har smittspridning i samhället. Jag tror att vi under de närmsta veckorna kommer att få se allt mer extrema åtgärder. Antagligen ligger vi bara några veckor efter Italien.
Citera
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Helt sinnessjukt om detta stämmer. Det är ju så man gjort i diktaturen i Kina. Helt enkelt slutat testa folk för att få ner siffrorna på antal smittade. Vilken jävla bananrepublik detta land är alltså jag blir galen.

I Sydkorea har man testat över 140.000 pers. De har till med Drive-thru coronatest.

Vad spelar det för roll om du testar 100 eller 100,000 som inte uppvisar rätt symtom? Säg att du hittar 15 smittade, resterande 85-99.985 kan ju bli smittade 10 minuter efter testet.

Det ger liksom ingen effekt när spridningen fått fäste redan. Utandningsluft är tydligen tillräckligt för att smitta från person till person.
Citera
2020-03-10, 22:48
Medlem
vidrikfittanens avatar
Jag hoppas att migranterna nere vid grekiska gränsen nu informeras om att EU är en pesthärd med snart en totalt krashad ekonomi.
Citera
2020-03-10, 22:48
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Väldigt enkel åtgärd som skulle hjälpa. På firman där jag jobbar har man dock bestämt att ingen jobbar hemma om de inte uppvisar symptom. Dvs man måste gå och bli sjuk först, innan man får jobba hemma. Så onödigt.

Ja, vad vill cheferna egentligen?
Tror cheferna att när Eva på HR ligger på sjukhuset i respirator innan hon dör och tänker; "-Jag gick iallafall till jobbet och gjorde färdigt den där Power-point presentation chefen bad mig om. Nu kan jag dö i frid."

Att idag, den 10:e mars, som chef inte kunnat bilda en uppfattning hur allvarligt läget och förlitar sig på FHM eller andra myndigheters beslut är tydliga tecken på otroligt dåligt ledarskap.

En bra chef hade under förra veckan analyserat situation och i slutet veckan sett till så att alla har tillgång till mobiler och laptops för att depn och med denna vecka låta alla anställda vara hemma.

Vi hade redan mobila kontor på mitt egna bolag från start. Alla mina anställda kan arbeta hemifrån när de vill. Det är framtiden.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-03-10 kl. 22:57.
Citera
2020-03-10, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skithyvel
Märkligt att det slår så hårt mot Italien, Iran och Spanien.
Kan det ha nåt med att viruset är manipulerat för att slå ut nåt hos vissa folk?

Iran kan jag inte riktigt förklara förutom att dom inte har kontroll över något och viruset har spridits sig fritt.

Dom andra länderna är ju populära resemål för Kineser
Citera
2020-03-10, 22:50
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Spotify kan vara absolut sist på bollen av alla stora tjänsteföretag. Vet ingen som varit på sitt kontor senaste två veckorna.

Gäller alltså stora tjänstebolag som har pengar och verktyg samt en verksamhet som möjliggör att arbeta hemifrån (innan ni börjar skrika om annat)

Alla har inte möjlighet att jobba hemifrån, men majoriteten har det, och vi har tillochmed folk som sitter utanför sverige och som skypar in till möten och liknande. Men det verkar handla om ledningens kontrollbehov i dethär fallet.
Citera
2020-03-10, 22:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Regeringen och FHM diskuterar alltså om att införa mötesrestriktioner.

Dom ska bara hitta en rimlig nivå på det. Hur många som ska få samlas. På en fråga om det kan tänkas bli max 500, som i Danmark eller Tyskland, så svarar generaldirektören för FHM "Ja, eller mindre".

Innebär detta att t.ex. Slutspelet i SHL kommer spelas för tomma läktare?

Så blir det ja. Ifrån Norge :

Avlyser alle forestillinger i kveld: – Krisesituasjon

Den Norske Opera og Ballett, Nationaltheatret og Det Norske Teatret avlyser alle forestillinger etter Folkehelseinstituttets anbefaling. Virke og Arbeiderpartiets Anette Trettebergstuen krever en krisepakke for kulturlivet.

Tirsdag ettermiddag ble det kjent at Folkehelseinstituttet anbefaler å avlyse alle arrangementer med mer enn 500 deltakere.

https://www.nrk.no/kultur/kulturinstitusjoner-avlyser-alle-forestillinger-i-kveld-1.14937283

Sport..

Norge-Serbia spilles uten tilskuere (fotboll)

Det ble bekreftet på en felles pressekonferanse holdt av Norges Idrettsforbund, Norges Fotballforbund, Norges Håndballforbund, Norges Skiforbund og Norges Ishockeyforbund rundt spredningen av koronaviruset tirsdag kveld.

https://www.tv2.no/sport/11283552/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in