2020-03-09, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det är gårdagens siffror, dagens kommer när som helst....

Ooo fan?!
Citera
Avslutad
Åldersfördelning på intensiven i corona-italien;

22%, äldre än 75 år
37% mellan 65 och 74 år
33 % mellan 50 och 64 år (rättat)
8 % 25 till 49 år

22% ha più di 75 anni; ma il 37% ha tra i 65 e i 74 anni e il 33% di persone che sono in terapia intensiva ha tra i 50 e i 64". Lo ha ricordato l'assessore al Welfare di Regione Lombardia, Giulio Gallera, nel corso di una diretta Facebook per fare il punto sull'emergenza coronavirus in Regione. "L'8% - ha sottolineato Gallera - ha tra i 25 e i 49 anni".
Senast redigerad av Kalle81 2020-03-09 kl. 18:56.
Citera
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Hur menar du? Vi hanterade dem som vi skulle. MSB hade byggt upp reservlager för att vi skulle klara det och sen när de lagren var slut så begärde vi hjälp utifrån. Nu är det dock så att det brinner lika mycket i varenda land
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag har tolkat det som 5% behöver respirator och resten extra syre. Vad händer om de inte får syre? Finns nog en chans att det blir lite fler än 5%.

Respirator eller ECMO. De som behöver ECMO kan snart lika gärna lägga sig på gatan och dö då det knappt finns maskiner. Hela England har runt 15 stycken
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Italien har haft ett börsras på 11 % idag, de kommer att skjuta upp folks cancerbehandlingar.... Det är mycket som blir påverkat, jäkligt kostsamt för Europas befolkning om de inte får bukt på smittan.

Vem fan trodde att det skulle se ut så här för 14 dagar sedan?

Jadu... Det är ett helt gäng som har trott och förutspått detta sen början av februari. De värsta alarmisterna är sunt att sortera bort, men min uppfattning är att merparten av skribenterna i denna tråd som varit kritiska mot myndigheter och beskrivit faran varit ovanligt nyktra hittills.
Citera
2020-03-09, 18:49
Medlem
Vasterass avatar
1, smittspridning
2, död
3, isolation för att överleva.
Citera
2020-03-09, 18:49
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Men fler smittade. Undrar om de börjar bli begränsade av antal testkit? De ligger på samma tillväxt som Wuhan när det var värst typ.

Kineserna låg på ungefär 100 döda om dagen ett tag.

Då vet man inte hur många smittde och kan inte beräkna andelen döda.
Samma i USA där fattiga inte söker vård innan de nästan är döda redan.
Citera
2020-03-09, 18:50
Avslutad
Citat:
Men fler smittade. Undrar om de börjar bli begränsade av antal testkit? De ligger på samma tillväxt som Wuhan när det var värst typ.

Som andra sagt tidigare så är nog mörkertalet när det gäller smittade gigantiskt så det lär fortsätta stiga ju mer dom hinner testa. Personligen är jag mest intresserad av utvecklingen kring döda, sedan kritiskt sjuka och friskförklarade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Så om man får lite värre symtom men ändå inte så allvarliga så man måste ligga på sjukhus. Kan man då ligga hemma som vanlig influensa i 30 dygn??

De allra flesta kommer få ligga hemma, men det kan man så klart inte ta beslut om på eget bevåg.
Jag har ingen insikt i de svenska fallen eftersom både sjukhus och myndigheter ger intryck av att det mer eller mindre handlar om patienter som är instängda i karantän men i annars mer eller mindre är fullt friska, jag tror inte på detta alls. Det är inte hur det är från kända fall i andra länder och skulle det faktiskt vara så i Sverige just nu är det bara en tidsfråga tills det ändras.
Citera
Medlem
Citat:

De har instruerats att börja selektera vilka patienter som ska få intensivvård. De verkar ha slagit i vårdtaket...redan... Fy fan alltså.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Man sa just i TV4 Nyheterna att en coronasjuk i Stockholm är mycket illa däran och får intensivvård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Hur har Australien klarat sig så bra som de gjort, hittills i alla fall? Det bor många kineser i Australien och det pendlas ganska mycket kan jag tänka mig. Trots det har man bara 68 aktiva fall.

Proaktiva åtgärder har begränsat spridningen så här långt. Flera andra länder arbetar också med proaktiva åtgärder. Här i Sverige reagerar vi för sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in