Citat:
Ursprungligen postat av
Farbror.Beekers
En reflektion jag gjorde angående kvällens specialprogram på tv: någon expert stod och skulle placera in Coronan bland andra sjukdomar med avseende på smittsamhet och dödlighet. Han säger då att dödligheten beräknas till ca 1%. Bekräftade döda är ca 4200 och bekräftade smittade ca 116 000. Samtidigt säger han ju visserligen att det troligen finns ett mörkertal pga att många endast får lindriga symptom och inte registreras. Men för att komma ner i 1% dödlighet så skall vi ju idag ha 420 000 smittade och inga fler får avlida. Troligen kommer fler att avlida, varför antalet smittade borde vara betydligt högre för att behålla dödligheten på 1%. Det är ju sensationellt höga siffror, var kommer de ifrån? Inte en kritisk följdfråga från programledarna för att få svar på detta. Man bara accepterar siffror som uppenbarligen inte går ihop. Var skulle alla dessa oregistrerade sjuka finnas?
Du är inte ensam om att reagera på detta.
Min hypotes är att det baseras på de sydkoreanska siffrorna i kombination med lite önsketänk.
Dessvärre verkar det vara så att det tar ett par veckor eller så att dö, och för två veckor sedan hade Sydkorea färre än 1000 smittade och nu har 60 personer avlidit. Så mitt tips är att dödligheten i Sydkorea, beräknad som döda genom smittade, kommer att öka i takt med att smittspridningen stannar av. Vilket den förmodligen kommer att göra, Sydkorea verkar ta det hela seriöst till skillnad från Sverige.