2020-03-10, 19:22
Awaiting Email Confirmation
byproxys avatar
En kommentar till er som gnäller på regeringen, på Löfven, på ”sjuklövern”, sossarna osv. osv.

Såhär: I Sverige har vi inte vad som kallas ”ministerstyre”. Sveriges lagstiftning ser inte ut som Danmarks eller Norges. Där är ministern för sakområdet ”högste chef”. Det funkar inte så hos oss. Det handlar alltså inte om flathet från regeringens (eller ministrarnas) håll. Det handlar om hur vi fördelat makt och mandat i vårt land. Det finns fördelar och nackdelar med det ena och det andra sättet men det är knappast något vi ändrar mitt i pågående kris.

Börja läsa nedan: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ministerstyre
Citera
2020-03-10, 19:23
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orten19
Jag jobbar på en industri och finns nog en del skyddsutrustning där som jag kan ta hem. Handskar, mask och glasögon!

Grattis! Du har kanske även utbildning i att använda utrustningen på bästa sätt, kanske att du till och med kan hjälpa nån krake där ute som är oförberedd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Jag har hört folk som bott i Asien säga att Asiater som går omkring med munskydd, vilket är vanligt i vissa delar av Asien även när det inte pågår en epidemi, ofta gör det för att de är sjuka inte för att de är rädda att bli sjuka.

En del svenskar skulle behöva ta till sig det.

Det här hade varit väldigt bra för några veckor sedan. Och att alla skolor stängde för hemundervisning och karantän för alla som varit utomlands.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackslayer
Vad tror vi om Polen? Har en resa till Gdansk om 2v. Ska man hoppa den eller?
Skulle inte lita en minut på korrupta länder som polen, Rumänien, Ungern , Bulgarien inget funkar som det ska där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Kan någon förklara vad det är som gör att det tar död på kroppen när det finns respiratorer och lungmaskiner?
Det finns ju inte tillräckligt av dessa till att börja med.

Gissar förenklat att lungorna svullnar och fylls av vätska. Så syret inte kan tas upp.
Citera
2020-03-10, 19:24
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Ja!

Och jag är ff inte oroad. Bor i den mest drabbade regionen och arbetar med multisjuka.

Jag har absolut inga riktlinjer.

Skrämmande. Det är därför vi snart har ett Italien här. För många som inte tar det på allvar och lallar runt i tron att "det bara är en flunsa ju!" Inte ens direktiv från din arbetsgivare låter ju snudd på osannolikt, om du talar sanning att du jobbar med multisjuka. Där har ju t o m vår slappa FHM uttalat sig lite.
Så du ser inte Lombardiet, och egentligen snudd på hela Italien, just nu som särskilt oroande heller alltså?
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hur många läkare och sjukvårdspersonal fanns det i Wuhan innan epidemin? De måste vila. Du har även alla andra sjuka personer att ta hand om.
Eller så är de döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
SK upptäcker alla som är sjuka -> många sjuka men få dör.
Italien upptäcker få sjuka -> många sjuka (osedda) och många dör också.

Säg att Italien bara har hittat 10%, det betyder att 100k är sjuka i Italien. Således kommer dödsfallen reflektera den riktiga siffran av sjuka, inte upptäckta fall.

Nu vet jag inte om det är så, men rimligtvis.

Absolut och det stämmer ju om man jämför just procentuella delen dödsfall men de har också färre antal döda.. väldigt stor skillnad till och med.. men vem vet smittade friska i Italien kanske är ENORMT om det ska motsvara samma procent. Kanske är det så.
Citera
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Tro du på det,.. det kan ta flera år...eller massor år och hur som helst måste det testas nåt år innan det kan släppas.

Som jag skrev.

Hade blivit nervös på riktigt om vi hade fått ett utbrott av rabies.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Jo, det är exakt vad du säger. Alla kan gå tillbaka och läsa dina inlägg. Du anser att vi inte ska göra något när det kommer till SARS-CoV-2, det är bara massa trams. Riskgrupper skulle dö ändå på något annat sätt, trist men sant. Det synsättet går givetvis att applicera på allt möjligt. Läkare är trams enligt dig.

Nej, det är inte vad jag skrivit. Det är bara du som inte klarar lästestet.

Det jag har sagt är att jag tror på en omfattande smittspridning. Alltså långt mer än de futtiga tal vi talar om nu. En säsongsinfluensa smittar 200000 så varför skulle denna smitta färre. Däremot tror jag inte på några astronomiska dödstal som vissa tycks tro.
Citera
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Inte mer en rätt...tack vare Kina sitter världen i skiten just nu...
"syndabockar"ingår i spelet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
Är det inte dags att sätta Stockholm i karantän nu?

De borde satt städer i karantän så fort en enda person visade sig vara smittad, men nej, här gör vi allt för att garantera en smittspridning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in