2020-03-10, 10:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Nej nej hallå tänk själv vafasen!! kom igen nu
0,1% är ju för hög andel alltså seriöst!
Titta det innebär att 1/1000-del av jorden skulle dö varje år?

Är det de du säger? I influensa ?

Det skulle i så fall innebära att över 10.000 svenskar dör i influensa varje år :s
Nehe du

Vanlig influensa dödar ca 0.09% i snitt världen över. Självklart lägre i rikare länder och högre i fattigare. Sen blir ju inte hela världens befolkning smittad av influensa varje år heller, eller hur? Så du kan inte räkna sådär.
Citera
2020-03-10, 10:57
Medlem
Citat:

Det skulle i så fall innebära att över 10.000 svenskar dör i influensa varje år :s
Nehe du

Nu slog det lite slint va?
Alla blir vi inte smittade varje år..
Citera
2020-03-10, 10:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag kan hålla med om att det inte blir mer rätt för att många säger det. Men vanlig logik säger att det skulle underlätta i storstäderna i alla fall. Det behöver ju inte betyda att de anställda jobbar hemifrån varje dag, utan de dagar då de har möjlighet. Även det skulle ju lätta på trycket i kollektivtrafiken och minska smittspridningen.

För övrigt anser jag att både arbetsgivare och arbetstagare har en väldigt gammaldags inställning till att jobba hemifrån. Jag har själv jobbat så i åratal, dvs i stor utsträckning hemifrån och det är vid mycket få tillfällen man måste ses fysiskt numera. Man sparar tid, miljö, resurser och man blir betydligt friskare, färre förkylningar etc.
https://blog.telavox.com/sv/25-intressanta-fakta-om-distansarbete-inf%C3%B6r-2020

Om du jobbar hemifrån minskar det risken för att just du smittas, men de som inte jobbar hemifrån riskerar att smittas och att sprida smitta. Så ur ett samhällsperspektiv gör det varken till eller ifrån, och vi kan knappast göra som i Kina, stänga ner hela landet.

Men jag förstår hur du menar, dock tror vi olika om nytta och effekt.
Citera
2020-03-10, 10:58
Medlem
Citat:

Nehe du

Alla blir inte smittade utav influensan.. Herregud
Citera
2020-03-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Han har ofta otur när han tänker också. Att man smittade under inkubationstiden, som en rapport slog fast, visade sig vara felaktigt, då man aldrig pratat med objektet ifråga om symptom. Detta tolkade han som bevis för att det *inte* smittar under inkubationstiden. Han är dum i huvudet.

Det fans ett tyskt fall med asymptomatisk smitta som slogs upp som en stor nyhet i media. När det visade sig att den tyska kvinnan andå hadde haft vissa symptom i kontakt med andra människor som senare ble smittade så fanns det inte längre ett enda fall av tusentals undersökta där männniskor utan symptom smittar andra.

Det är väl inte en helt orimlig tolkning att det inte smittar under inkubastionstiden? Att skriva att Tegnell er dum har gjorts tusentals ggr i den här tråden och tillför ingenting nytt.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Om det är över 1000 fall i Sverige den 17de mars så kommer jag att hålla mig på gården hemma tills detta blommat över.

Jag tror att vi är uppe i tusen redan nu till helgen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag befarar att det är värre än så.

Man stänger inte ner länder för en ”super influensa” som bara är farlig för pensionärer. Speciellt stänger man inte viktiga ekonomiska centrum o riskerar att viktiga delar av näringslivet kan gå i konkurs.

I Italien bor 60 miljoner människor. 22 miljoner av dem är 55 år och uppåt.
14 miljoner av Italiens 60 miljoner är 65+. 23% av Italiens medborgare är alltså 65+.
Om man räknar på 5% dödlighet för gruppen 65+, innebär det 700.000 människor.
Lägg där till alla under 65 år som har problem med hjärta, blodtryck, KOL osv. Det kan innebär att minst 1 miljon människor i Italien riskerar att dö om man inte stänger ner landet.

Så jo, det finns skäl att stänga ner landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Stolle? Jag berättar enbart fakta som ni förnekare väljer att inte se. Jag såg videon och det är bara massa positiva jävlar som försöker undvika panik så att de kan förbli rika.

I verkligheten pratar vi om kanske den största globala katastrofen planeten har sett. Vi vet inte än, jag är ganska övertygad att innan viruset är "över" så att säga har mer än hälften av planeten smittats och miljontals, miljontals människor dött.

Och den fakta jag har stämmer. Det krävs inte mycket sökande för att se att säsongsinfluensa har 0.01% dödlighet, detta är fakta, inget jag hittar på, medan corona har 3,5% dödlighet, också fakta, inget jag hittar på.

Sedan kan alla dö, oavsett ålder. Minns du läkaren som var på nyheterna, som försökte varna. Han var i 30 års åldern, fullt frisk, han dog. En 29åring läkare, full frisk dog, en 23 årig atlet i Iran, full frisk, dog. Bara för att chansen är mindre, är det inte säkert.

Så VAD exakt är felaktiv information?

Men vadå för jävla video? Du hänvisar till en video med en hysterisk italiensk läkare som är överrumplad av utvecklingen. Det är inget konstigt. Du sitter alltså och säger att du inte tror på en högt uppsatt och kunnig läkare i Mike Pence team?
Han sa explicit att de flesta kommer att få milda symptom och rida ut stormen. Medelåldern på de som har dött är över 80 år, och de över 60 kan få komplikationer, utan att gå in närmare på vad han menar.
Barn och unga vuxna löper större risk att dö av vanlig influensa än av corona. Det var det han sa. Eller menar du att han står och ljuger för 320 miljoner amerikaner? Lägg ner för fan.

Citat:
Ursprungligen postat av CrawfordPepsiBoner
Vad menas med "komplikationer"?
Övergående? Permanenta?

Det sa han inte.
Senast redigerad av teren 2020-03-10 kl. 11:03.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det räcker att de åker in på sjukhuset...
Om det nu kommer finnas plats för sjuka pensionärer på sjukhuset... Jag tvivlar stark på det.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
"Gomorra"-skådis instängd med sin coronadöda syster

https://www.blick.ch/news/ausland/corona-krise-italiener-veroeffentlicht-verzweifelten-hilferuf-ich-habe-meine-tote-schwester-hier-im- bett-id15788658.html

kollapsar Italien?
Citera
2020-03-10, 11:00
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Ja, jo... Intressant. Inte mer än rätt så mobbade vi rökare blivit härförleden, nu får dom så dom tiger, bokstavligen!
Tja, rökning är väl inte direkt hälsosamt..
Har hittat roliga studier typ IQ & rökning, där man visat markant ökning hos de som tar en cigg.
&
Svensk IQ sjunker ju nu vs. Kina som har högst IQ + stor andel rökare.. (studier på highschool/college -ungdom & typ SAT tests med/utan cigg innan de börjar => cigg + test = bättre resultat)
Finns studier Cigg/"nikotin-vitamin" vs. demens/alzheimer/parkinson etc. etc...
Summarum:
Ingen aning varför rökare har så stor fördel i coronastudierna:
-cilier? (ökad/minskad mängd & aktivitet)
-bakterologisk/virus effekt? (nikotin - toxic)
-ökad slem hos rökare? (torrhosta är ju typ symptom Nr. 1..)
etc. etc..
Men att tobak/rökning inverkar positivt framgår med all önskad tydlighet (statistisk signifikant).
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Nu var det Sverige som diskuterades, vi tar det en gång till:
Aha. Ok. My bad.
Citera
Avslutad
Citat:

Nehe du

Fast i hans citat står det 0.1 % av antalet infekterade. Alla på jorden blir inte infekterade av säsongsinfluensan varje år...

(edit: en siffra jag läst är att 200 dör av influensan/år i Sverige. Är väl enkelt att kolla men det får du googla själv)
Senast redigerad av Alkazam 2020-03-10 kl. 11:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in