2020-03-10, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man kan naturligtvis hävda att man mörkar för att inte skapa panik, kan vara så också, och masspanik är också ett hot mot rikets säkerhet.

Är man nyfiken på vad som finns bakom väggen må man träda i samhällets tjänst i berörd myndighet och jobba sig till förtroendet att få veta.

Det är en rätt passande beskrivning av Nordkorea du målar upp här.
Citera
2020-03-10, 15:14
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Rikets säkerhet , allting kan och bör inte vara allmängods, det borde alla som säger sig värna medborgarnas säkerhet högakta.

Exakt hur sårbart vårat land är, och exakt på vilka punkter, det är information som en illasinnad aktör kan dra nytta av.

Man kan naturligtvis hävda att man mörkar för att inte skapa panik, kan vara så också, och masspanik är också ett hot mot rikets säkerhet.

Är man nyfiken på vad som finns bakom väggen må man träda i samhällets tjänst i berörd myndighet och jobba sig till förtroendet att få veta.

Struntprat. Om jag känner till Sveriges sårbarhet så lär våra potentiella fiender också göra det. Genom att inte gå ut med rätt information så passiviserar man medborgarna och skadan blir så mycket större.
Citera
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Samtidigt så beror det ju på
Hur stort detta blir... nu är det bara två som
Egentligen har intensivvård, två stycken av 340 fall... det är typ en halv procent

Problemet är att vi har haft så jävla många här inne som har inte en blekaste aning om viruset eller har läst en enda jävla artikel från studier vilket gjort vårt land så jävla passivt.

1-27 dagar inkubation, medianvärde 4.5-5.8 (Ökat non-stop)
Symptom kommer EFTER inkubation progressivt sämre upp till 9+ dagar
Så du kan vara teoretiskt infekterad 36 dagar innan du hade behövt sjukvård IFALL du hade kommit till ett kritiskt tillstånd.

Kan folk sluta vara efterblivna och lyssna på folk som sagt detta sedan dag ett?
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
2 vårdas på intensivvårdsplatser. Det sjuka är att det finns inga fler inga fler intensivvårprdsplatser. det är fullt nu

Goda nyheten är att den siffran inte kommer stiga iaf
Citera
2020-03-10, 15:15
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Jag genomlider grov utbrändhet nu pga stor belastning inom arbete och familj. Jag är såpass påverkad att jag ofta blir sjuk, helt utmattad dagarna långa.

Är jag då, per definition att stryka med, även i riskzonen tror ni?

Du har isfåfall troligen sämre immunförsvar då stress sänker immunförsvaret. Du kan bygga upp immunförsvaret genom att inta c-vitamin flera gånger per dag 1 gram, d-vitamin, äta vitlök och yoghurt. Sök på immunförsvarsstärkande mat.
Citera
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Hur efterblivna är ni Stockholmare egentligen som låter era barn gå till skolan?

Efter den senaste pressträffen så kan ni väl ändå inte låta dem gå till skolan imorgon?

Svenskar i Italien anser också att staten borde agera
"Känner mer oro för Sverige”
Tomas Bacoccoli, 49, flyttade till Umbrien, strax norr om Rom, för sex år sedan. Regionen har hittills klarat sig från ett allvarligare utbrott av viruset, men han anser ändå att upplevelsen är omskakande.

– Paradoxalt nog känner jag mer oro just nu för Sverige. Jag tror inte att det har sjunkit in hos svenskarna hur allvarligt det här kan bli. Det går att avläsa en viss arrogans kring myndigheternas hantering av viruset, även om den inte är illa menad, säger han.

– Jag tycker att beslutsfattare gärna får överreagera. Det är bättre att man om några veckor säger att man tog i för mycket."

https://www.expressen.se/nyheter/sverige-borde-folja-italien-och-stanga-ner-skolorna/
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Om någon, som inte varit i ett drabbat område, dör så är det FHM:s fel och indirekt vår inkompetenta regering:s fel eftersom de enbart tillsätter idioter på alla våra myndigheter. Att UD fortfarande inte avråder från resor till hela Italien är inte bara inkompetent, det är kriminell inkompetens.

Eller vad tycker ni andra? Jag kan inte vara ensam om detta?

Det är du inte, våra myndigheter och regering står till svars för alla döda efter detta.
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budbarare
Problemet är att vi har haft så jävla många här inne som har inte en blekaste aning om viruset eller har läst en enda jävla artikel från studier vilket gjort vårt land så jävla passivt.

1-27 dagar inkubation, medianvärde 4.5-5.8 (Ökat non-stop)
Symptom kommer EFTER inkubation progressivt sämre upp till 9+ dagar
Så du kan vara teoretiskt infekterad 36 dagar innan du hade behövt sjukvård IFALL du hade kommit till ett kritiskt tillstånd.

Kan folk sluta vara efterblivna och lyssna på folk som sagt detta sedan dag ett?

Absolut men fortfarande är det så att de flesta inte behöver någon direkt vård
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Jag har varit i Österrike (alperna, dvs en drabbad zon) i helgen och har nu idag insjuknat i hög feber. Ringer till 1177 som säger att provtagning INTE är nödvändigt. Detta känns inte seriöst och jag vill gärna ta det vidare – men vet inte hur?

Varför behöver du testas? Är du döende? Ska du besöka sjukvården. Annars är det väl bara att stanna hemma och isolera dig. Kommer det ändra sig om du får ett test? Om du verkligen tror att du är smittad ring en gång till. Hur många människor träffade du i går?
Citera
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Varför har ingen i Sverige dött än? För oss verkar det ju som en vanlig förkyldning 😔
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Regeringen lyssnar på ”expertmyndigheterna”

Regeringen står för tillsatta poster /selektion av myndighetsanställda i en kris som denna.

Tror inte folket köper ursäkten.

-"vi lyssnade på experterna" -"va inte en lätt situation"

Eh.

Lätt hade vart : sms till ud redan i början på Februari : stäng flygplatser.

Lätt hade vart :

Alla inkommande/smittade flyttas till isolerade mottagningar utanför städer där de övervakats tills vetenskapen kommit underfull med vad vi har att göra med.

Iom smittan idag ständigt uppdateras och idag ses som lokalt luftburen vet ingen hur den egentligen beter sig.

De kommer vara den största ursäkten myndigheter gräver.

"Det hade spridits ändå."
Senast redigerad av snuttis 2020-03-10 kl. 15:18.
Citera
2020-03-10, 15:16
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Ja men är inte det lite typiskt Svenskt!🤣 Går på all skrämselpropaganda som finns och levereras av media som ändå går regeringens väg.

Ett litet Virus kommer med domedagsbesked och har liemannen med sig i följe.

Tack Greta men du kan gå tillbaka till skolan nu eller ställa dig utanför Folkhälsomyndigheten på fredagar istället.

Dum och dummare utbyter tankar.

I själva fallet är det givetvis så att klimatkrisen kan ta kål på mänskligheten och man kan dö långt innan av corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in