Citat:
Ursprungligen postat av
Jacques13
Jag tycker det är vidrigt att folk köper på sig t ex handsprit och sedan säljer med 500%-igt prispåslag. Visst styrs marknaden/priset av efterfrågan, men det här är magstarkt.
Jag stötte på ett företag på nätet för flera veckor sedan som sålde handsprit, men inte förrän jag beställt det (pga att jag hör till en riskgrupp och inte hade möjlighet att åka runt till olika apotek) kom det fram att det var en beställningsvara. De var redan då uppe på 72 kr/flaska för flaskor som vanligtvis kostar 45:-. Jag avbeställde direkt, och kollade för "skojs" skull in en vecka senare, och då var priset 98:-, - och de hade fortfarande inte några i lager...!
Munskydd har jag inte jagat, då det gör skit nytta utom om de som är smittade och ändå ger sig ut i affärer etc bär det, så att de inte smittar andra (deras hostningar och nysningar sprids kanske inte så fort och långt) men handsprit är ju ett effektivt komplement till tvål och vatten - och att då rusa iväg till Apoteket och köpa på sig för att sälja till enormt överpris, är tycker jag snuskigt. Måtte dessa slemmiga typers ben ruttna och deras plånböcker krympa där de sitter framför sina datorer och gnuggar händerna när deras 8:e flaska med handsprit nu är uppe i en budgivning på över 200:-! Börk!
Handsprit måste ha en alkoholhalt på minst 60% för att ens vara effektiv mot detta virus, och det torkar ut huden vilket kan få den att spricka vid överdriven användning. Dessutom dödar den "goda" bakterier oxå.
Tvål och vatten fungerar lika bra att döda virus, efterssom det istället bildar en alkalisk lösning som tar kål på virus lika effektivt, och dessutom inte har några av handspritens nackdelar. Det är även billigare.
Handsprit behövs absolut inte som ett "komplement" till tvål och vatten heller. Det är en sämre lösning helt enkelt, som dessutom säljs till överpris till okunniga idioter som hellre tänker med plånboken än hjärnan.