2020-03-09, 16:46
Medlem
Till alla som kacklar om att "80% får bara en förkylning" så stämmer det ej. Likt WHOs Bruce Aylward beskriver i en intervju med (the failing) New York Times:

Citat:
What were mild, severe and critical? We think of “mild” as like a minor cold.
No. “Mild” was a positive test, fever, cough — maybe even pneumonia, but not needing oxygen. “Severe” was breathing rate up and oxygen saturation down, so needing oxygen or a ventilator. “Critical” was respiratory failure or multi-organ failure.

So saying 80 percent of all cases are mild doesn’t mean what we thought.
I’m Canadian. This is the Wayne Gretzky of viruses — people didn’t think it was big enough or fast enough to have the impact it does.

Alltså: alla patienter som inte behöver läggas in på sjukhus med andningshjälp klassas som "milda" fall. Detta innebär alltså en rätt så jäklig situation för resterande 20%.
Citera
2020-03-09, 16:46
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Dom borde förtydligat för dig att äldre ofta har sjukdomar och det är därför man är mer känslig. Ålder allena nix.
Du avfärdar ålder i sig själv som en faktor utan att hänvisa till expertis. Jag kan hänvisa till experter som nämnt hög ålder som en faktor. Kroppen ändras på olika sätt med ålder, utan expertis kan du inte avfärda att just dessa kroppsliga förändringar inte ökar dödligheten. Till exempel försvagas immunförsvaret med åldern, varför skull inte svagare immunförsvar öka individen mottaglighet för viruset?

Mer än 3000 i Kina har dött INGEN av dem var under 10 år gamla, tror du det är en slump? Lyssna på experterna och hitta inte på eget
Citera
2020-03-09, 16:47
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kan och kan. Det rimliga vilket jag skrev i tråden redan i början av februari är att det är en progressiv riskfaktor som ökar ju närmare det symptomatiska stadiet man kommer och på samma sätt minskar progressivt hur längre från det symptomatiska stadiet man kommer. Sen verkar det finnas personer som sprider sjukdomen genom att de aldrig riktigt utvecklar symptom heller vilket verkar vara en separat grupp.

Enligt DN:s artikel har två personer sökt hjälp på St:Görans sjukhus pga symptom. Man åker ju inte till sjukhuset bara för att man hostar lite eller är snuvig utan vi kan nog sluta oss till att personerna uppvisat kraftiga symptom. Hoppas de inte åkte kollektivt bara.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Du vet att man kan sitta hemifrån 2020 och arbeta va?

Då tycker jag att du visar ett exempel på hur man lagar en nedblåst kraftledning genom att sitta hemma, bara gör det, eller håll käften.

Visa också hur man lagar en vattenläcka på distans.

Obildat troll
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Jag måste säga att det verkar som Sydkorea börjar få läget under kontroll.
Eller vad äger ni andra?
Det ser ju faktiskt hoppfullt ut därborta.

Det låter lovande men om man ser till Spanska sjukan så kom den i vågor.
Jag skulle säga att det är väldigt svårt att redan nu veta hur corona kommer att påverka fortsättningsvis.
Citera
Medlem
JontenZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Soldater? Det låter lite märkligt då dödligheten i det åldersspannet är runt 0,2%

Kan nog bero på att nordkoreaner har sämre immunförsvar eftersom många är undernärda och har även generella hälsoproblem p.g.a. att landets sjukvård är dåligt rustad. Svält och fattigdom är väldigt vanligt i Nordkorea även om regimen försöker dölja det för omvärlden.
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Jag tycker det är vidrigt att folk köper på sig t ex handsprit och sedan säljer med 500%-igt prispåslag. Visst styrs marknaden/priset av efterfrågan, men det här är magstarkt.

Jag stötte på ett företag på nätet för flera veckor sedan som sålde handsprit, men inte förrän jag beställt det (pga att jag hör till en riskgrupp och inte hade möjlighet att åka runt till olika apotek) kom det fram att det var en beställningsvara. De var redan då uppe på 72 kr/flaska för flaskor som vanligtvis kostar 45:-. Jag avbeställde direkt, och kollade för "skojs" skull in en vecka senare, och då var priset 98:-, - och de hade fortfarande inte några i lager...!

Munskydd har jag inte jagat, då det gör skit nytta utom om de som är smittade och ändå ger sig ut i affärer etc bär det, så att de inte smittar andra (deras hostningar och nysningar sprids kanske inte så fort och långt) men handsprit är ju ett effektivt komplement till tvål och vatten - och att då rusa iväg till Apoteket och köpa på sig för att sälja till enormt överpris, är tycker jag snuskigt. Måtte dessa slemmiga typers ben ruttna och deras plånböcker krympa där de sitter framför sina datorer och gnuggar händerna när deras 8:e flaska med handsprit nu är uppe i en budgivning på över 200:-! Börk!

Handsprit måste ha en alkoholhalt på minst 60% för att ens vara effektiv mot detta virus, och det torkar ut huden vilket kan få den att spricka vid överdriven användning. Dessutom dödar den "goda" bakterier oxå.

Tvål och vatten fungerar lika bra att döda virus, efterssom det istället bildar en alkalisk lösning som tar kål på virus lika effektivt, och dessutom inte har några av handspritens nackdelar. Det är även billigare.

Handsprit behövs absolut inte som ett "komplement" till tvål och vatten heller. Det är en sämre lösning helt enkelt, som dessutom säljs till överpris till okunniga idioter som hellre tänker med plånboken än hjärnan.
Citera
2020-03-09, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Folk på vissa jobb kan inte jobba hemifrån, tex: bussförare, taxiförare, folk som kör lastbil, polis, ambulans, brandkår, byggarbetare, rörmokare, plåtslagare, läkare, piloter, folk som jobbar på flygplatser, ordningsvakter, restauranganställda, butikspersonal mfl.

Skogshuggare då?

Citerade en användare som skrev folk som jobbar med eldistribution.
Lite orimligt att alla som jobbar med el ska bli sjuka samtidigt och dö.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Inkubationstiden för viruset är cirka två veckor. Det betyder att personen i två veckors tid kan ha smittat andra.

Vad ska vi göra då? Sätta Stockholm i karantän?

Den "svenska" uppfattningen är att man inte smittar under inkubationstiden och den är 7 dagar. Att det finns exempel på det motsatta imponerar inte på våra svenska hövdingar.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Det är det. Inte en enda död i Sverige. Du kan nog sluta pissa på dig nu.
För en månad sedan skrev du precis samma sak om Europa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Enligt uppgift jag fått idag så har vi ingen intagen på intensivvård ännu rörande corona.

Patienten på st Göran var ju på intensiven
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Enligt uppgift jag fått idag så har vi ingen intagen på intensivvård ännu rörande corona.

Det är både glädjande o bra.
Men för någon vecka sedan då var det drygt något handfull fall.

Realistiskt så borde problemen nu komma på ett pärlband. Sedan så kan det också spela in att många av de smittade är vintersportare under 50. Dvs inte i den akuta dödsfalls riskgruppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in