Citat:
Läser att Per Follin, smittskyddsläkare vid Smittskydd i Stockholm gör en poäng i Aftonbladet om att alla bekräftat smittade antingen smittats utomlands eller varit i kontakt med någon som smittats utomlands. Allt för att understryka att det inte finns en inhemsk allmän smitta. Gott så men med tanke på att de inte testar personer som inte varit i riskområden eller inte haft kontakt med smittade så blir det ju ganska uppenbart så. Jag har själv haft första hands kontakt med vården då jag insjuknade i kraftiga influensasymtom och varit i Italien i Rom samt arbetat fysiskt nära med 6 studenter från Milano i ett grupprum under 72h. Deras skola stängde vid deras hemkomst. Mina symtom är helt klart lika Corona men kan givetvis vara traditionell säsongsinfluensa.
Vid 2 tillfällen talade jag med 1177 för att få testa mig för att försäkra mig om att jag inte har något som kan spridas vidare. Trots att det var låg belastning på tälten vid Infektionskliniken i GBG så skulle jag inte testas då jag inte varit i riskområde eller träffat någon som är diagnostiserad med Corona. Mest sannolikt är att jag har en sketen influensa. Men med det jobb jag har där jag träffar stora mängder människor så hade det varit en smittskyddsmardröm OM jag haft Corona.
Min poäng är - du upptäcker ingen allmän spridning/inhemst spridning om du bara testar så snävt som görs nu. Beslut togs av bakjour som var smittskyddsläkare. Det är inte en fråga om kapacitet som jag bedömer det utan de är slaviska i vad som sägs från FHM/Smittskyddsmyndigheten som begränsar vem som ska testas. 2 andra läkare jag talade var tokiga över detta beslut eftersom det ansvarsfulla hade varit en försiktighetsprincip för att minska spridning - inte för att minska provtagning.
Ville bara dela denna insikt i hur läget är.
Källa Per Follin: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Vid 2 tillfällen talade jag med 1177 för att få testa mig för att försäkra mig om att jag inte har något som kan spridas vidare. Trots att det var låg belastning på tälten vid Infektionskliniken i GBG så skulle jag inte testas då jag inte varit i riskområde eller träffat någon som är diagnostiserad med Corona. Mest sannolikt är att jag har en sketen influensa. Men med det jobb jag har där jag träffar stora mängder människor så hade det varit en smittskyddsmardröm OM jag haft Corona.
Min poäng är - du upptäcker ingen allmän spridning/inhemst spridning om du bara testar så snävt som görs nu. Beslut togs av bakjour som var smittskyddsläkare. Det är inte en fråga om kapacitet som jag bedömer det utan de är slaviska i vad som sägs från FHM/Smittskyddsmyndigheten som begränsar vem som ska testas. 2 andra läkare jag talade var tokiga över detta beslut eftersom det ansvarsfulla hade varit en försiktighetsprincip för att minska spridning - inte för att minska provtagning.
Ville bara dela denna insikt i hur läget är.
Källa Per Follin: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Har försökt förklara detta för många i min bekantskap och vad det faktiskt innebär.
De inpräntar meningen i varje intervju, pressis och uppdatering
”Vi vill poängtera att vi inte har några fall som inte varit i ett utpekat område eller som haft direktkontakt med en hemkommen” typ
Förstår ni hur oärligt och missledande ett sådant påstående är när de omöjliggör motsatsen genom att vägra testa någon utanför den kategorin?
Och om man inpräntar ett så missledande budskap om och om igen utan att skämmas, skulle man ha problem att ljuga om annat då?