2020-03-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Artisan
Läser att Per Follin, smittskyddsläkare vid Smittskydd i Stockholm gör en poäng i Aftonbladet om att alla bekräftat smittade antingen smittats utomlands eller varit i kontakt med någon som smittats utomlands. Allt för att understryka att det inte finns en inhemsk allmän smitta. Gott så men med tanke på att de inte testar personer som inte varit i riskområden eller inte haft kontakt med smittade så blir det ju ganska uppenbart så. Jag har själv haft första hands kontakt med vården då jag insjuknade i kraftiga influensasymtom och varit i Italien i Rom samt arbetat fysiskt nära med 6 studenter från Milano i ett grupprum under 72h. Deras skola stängde vid deras hemkomst. Mina symtom är helt klart lika Corona men kan givetvis vara traditionell säsongsinfluensa.

Vid 2 tillfällen talade jag med 1177 för att få testa mig för att försäkra mig om att jag inte har något som kan spridas vidare. Trots att det var låg belastning på tälten vid Infektionskliniken i GBG så skulle jag inte testas då jag inte varit i riskområde eller träffat någon som är diagnostiserad med Corona. Mest sannolikt är att jag har en sketen influensa. Men med det jobb jag har där jag träffar stora mängder människor så hade det varit en smittskyddsmardröm OM jag haft Corona.

Min poäng är - du upptäcker ingen allmän spridning/inhemst spridning om du bara testar så snävt som görs nu. Beslut togs av bakjour som var smittskyddsläkare. Det är inte en fråga om kapacitet som jag bedömer det utan de är slaviska i vad som sägs från FHM/Smittskyddsmyndigheten som begränsar vem som ska testas. 2 andra läkare jag talade var tokiga över detta beslut eftersom det ansvarsfulla hade varit en försiktighetsprincip för att minska spridning - inte för att minska provtagning.

Ville bara dela denna insikt i hur läget är.

Källa Per Follin: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Har försökt förklara detta för många i min bekantskap och vad det faktiskt innebär.

De inpräntar meningen i varje intervju, pressis och uppdatering

”Vi vill poängtera att vi inte har några fall som inte varit i ett utpekat område eller som haft direktkontakt med en hemkommen” typ

Förstår ni hur oärligt och missledande ett sådant påstående är när de omöjliggör motsatsen genom att vägra testa någon utanför den kategorin?

Och om man inpräntar ett så missledande budskap om och om igen utan att skämmas, skulle man ha problem att ljuga om annat då?
Citera
2020-03-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Little-bone
"Vi har varit i kontakt med smittskyddsläkaren David Edenvik i region Jönköping apropå Göteborgs-Postens artikel om att den första patienten i regionen ska vara friskförklarad.

Det var den 31 januari som region Jönköping meddelade att en person i regionen insjuknat i covid-19 efter en resa i Kina. Efter 5 februari har regionen varit förtegen om kvinnan med hänvisning till patientsekretessen. Men nu säger smittskyddsläkaren alltså att kvinnan är symtomfri, men inte friskförklarad.

– Det är en definitionsfråga vad det är att vara frisk. Men hon är inte friskförklarad enligt Folkhälsomyndighetens definition, säger David Edenvik.

Enligt honom måste man patienten visa helt virusfria prover i bland annat avföring och andra kroppsvätskor en längre tid för att man ska definieras som friskförklarad.

– Jag kan inte gå in mer på enskilda fall, men hon har återhämtat sig och visar inga symtom. Vi följer utvecklingen fortfarande, säger David Edenvik."

Är det nåt man har lärt sig i det här så är det att experter, myndigheter och medier rapporterar olika och ändrar sig fram och tillbaka. Som jag skrev i ett annat inlägg, allt beror på vem man frågar
Citera
2020-03-07, 17:00
Medlem
baggebo1s avatar
Nu börjar man iallafall införa provtagning även utanför "utlandsresenärerna":
Citat:
Nu ska även prover för coronaviruset tas på sjukdomsfall som inte varit i direktkontakt med importfallen från utlandet. Bland annat ska förekomsten av viruset i screeningprover för säsongsinfluensan att undersökas.

– Det är bra att vrida upp övervakningen, säger Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten.

Åtgärden sätts in för att säkerställa att sjukdomen inte sprids mellan personer som inte har någon koppling till de så kallade importfallen, där personer blivit smittade i utlandet och sedan insjuknat i Sverige.

– Det är för att se om det finns corona som gått under radarn, säger Johan Carlson till SVT Nyheter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fhm-infor-stickprover-pa-influensasjuka
Citera
2020-03-07, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Dock tyder mer på att viruset eller projektet kommit ut ifrån biolabbet i Wuhan, av olyckshändelse.
Än så länge saknas bevisningen men att Kina skulle ta till extrem åtgärder för en vanlig influensa är väl inte så troligt...

Som pratet går ”på stan” kan det ev. Vara försöksdjur som rymt från labbet i Wuhan (som tydligen ska ha odlat just Corona) som sedan sålts och ätits på marknaden.

Jag vill minnas att det för något år sedan var stort rabalder kring kinesiska forskare på labb i Kanada som smugglat just detta (och flera) virus hem till Kina via post.
Citera
2020-03-07, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Dock tyder mer på att viruset eller projektet kommit ut ifrån biolabbet i Wuhan, av olyckshändelse.
Än så länge saknas bevisningen men att Kina skulle ta till extrem åtgärder för en vanlig influensa är väl inte så troligt...

Man undrar vad de vet, som inte vi vet än...
Citera
2020-03-07, 17:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nu börjar man iallafall införa provtagning även utanför "utlandsresenärerna":

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fhm-infor-stickprover-pa-influensasjuka

Bara så där tre-fyra veckor för sent... FMH knappar in!
Citera
2020-03-07, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Precis vad jag vill säga, detta blir dock bara en önskan tills myndigheter tar situationen på allvar.
Det jävliga är att om man inte i tid agerar så spårar det ur och viktiga samhällsfunktioner kommer inte att fungera.

Detta är en varning och jag hoppas på att den tas på allvar!
Man skall inte ha alltför stort hopp. Vära myndigheter har en extremt lättsinmig attityd och vägrar ta problemet på allvar innan vi står inför fullbordat faktum. Det blir människor och företag som får försöka agera på egen hand. Men det är inte lätt när an inte får stöd av samhället.
Citera
2020-03-07, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonafied
Aha, jag fattar vad du menar. Å andra sidan pratar man väl mest jämförelsevis (med spanskan) avseende hur många som faktiskt kan bli smittade? Spanskan smittade ju typ en tredjedel av hela världen. Jämförelsen är ju inte nödvändigtvis i termer av dödlighet i vissa åldersgrupper, utan utbredning med konsekvens att jävligt många dör (utan hänsyn till VILKA som dör).
Ja absolut, som en forskare sade ju i brittisk TV - sett till kombinationen av smittbarhet/dödlighet har vi inte sett någon smitta med mer potential, sen Spanskan.
Citera
2020-03-07, 17:03
Medlem
Vasterass avatar
Om du är orolig så läs på.
Tror du att samhället kommer att kollapsa så förbered dig.
Är du för imbecill så faller du igenom evolutionens filter och det behöver inte närmare förklaras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Någon domedag har jag aldrig nämnt. Idiotförklarar endast folk som kommer och ska bagatellisera det hela. De är antingen väldigt dumma eller väldigt svagsinta människor, oförmögna att ta in sanningen, som reagerar så.

Idiotförklarar folk som bagatelliserar, hur skall vi idioter agera?
Skall vi ta upp den hör diskussionen igen om ett par månader, så att du kan idiotförklara folk som ser helheten eller det uppenbara?

Så du har inte missförstått ordets betydelse oförmögen, att tänka på egen hand?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man skall inte ha alltför stort hopp. Vära myndigheter har en extremt lättsinmig attityd och vägrar ta problemet på allvar innan vi står inför fullbordat faktum. Det blir människor och företag som får försöka agera på egen hand. Men det är inte lätt när an inte får stöd av samhället.

Men exakt så. Företag, individer och även en del offentliga verksamheter gör vad de kan. Även om det säkert är svårt för speciellt de offentliga att gå emot AT.
Citera
Medlem
grey.eagles avatar
Läser man utländsk media så påstår de att parken ligger långt fram
Coronavirus outbreak could peak in the UK at Easter and last for another six months: Millions could catch deadly infection with 90 per cent of cases coming between March and June, warns leading microbiologist

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8085837/Coronavirus-outbreak-peak-UK-Easter-six-months.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in