2020-03-09, 09:50
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, fast just nu är det till vår nackdel, eftersom våra myndigheter är så senfärdiga och slappa. Folk lyssnar på dem, som du säger, i stället för att ta sin Mats ur skolan och själva jobba hemifrån (dom som kan, alla kan såklart inte). Agnes Wold sa t.ex. i Expressenchatten, när en person frågade om han eller hon borde gå på Mellon, att det var bara att passa på och gå. Nu VET vi att det fanns smittade där...

Vet vi det? Jag menar att det förstod alla med någorlunda logistiskt tänkande. Men är det bekräftat att de fanns smittade där?
Citera
2020-03-09, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Är det bara jag som är paranoid som fan nu att beställa paket och öppna brevlådan/hämta posten? Känns som jag måste hämta skiten och sedan låta det ligga i 9 dagar.

Har ej sprit eller annat som funkar som rengöring för detta.

Tvätta händerna efter du hanterat kuvert och kartonger?
Citera
2020-03-09, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Precis. Föll inte polletten med för dig via ditt eget svar ens????

Min poäng är att de har inte skyddskläder p.g.a. dödlighetsgraden.
Citera
2020-03-09, 09:53
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Varför står sjukvårdspersonalen i rymddräkt då vid provtagning? Det gör de ju inte vid vanlig influensa...

Det är precis det jag menar, detta är något helt annat än en vanlig influensa mycket farligare. Kanske uttryckte mig otydligt men det jag menar är att jämföra antalet döda i en vanlig influensa under ett ett år är inte relevant att gämför mot denna sjukdomen.
Citera
2020-03-09, 09:54
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Nej, inte i dagsläget.

Orkar inte skrolla i tråden - använder du din?

Jag har inget maskförråd.

Det intressant som sagt är att uppenbarligen inga som suttit här och skrikit i veckor och skrikit i panik att inget görs, att det som görs är för lite eller för sent, inte själva ens tar på sig en mask. Vad har de väntat på?
Citera
2020-03-09, 09:54
Medlem
Tzatzikins avatar
”Två elever på Kungsholmens gymnasium i Stockholm har testats positivt för covid-19. Ingen av eleverna har befunnit sig på skolan med symtom och därför behöver, enligt smittskyddsläkare, ingen smittspårning göras på skolan. En tredje elev har testats med misstänkt coronavirussmitta, men ännu inte fått svar på sin provtagning”.

Onödigt med smittspårning...så praktiskt för sjukvården! Hoppas eleverna stannar hemma på eget bevåg.

Källa: Aftonbladet
Citera
2020-03-09, 09:56
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Bekräftat fall i Halland. Någon som vet mer? Såklart inga detaljer om personen smittas i Sverige eller utomlands.

Det står klart och tydligt att personen vistats i norra Italien.
Citera
2020-03-09, 09:57
Medlem
RadioDDR1s avatar
"Ekonomiexperten": ”Sitt still i båten”

Läs på så mycket ni kan och bilda er en egen uppfattning om sakernas tillstånd. Lita inte för mycket på självutnämnda "experter" och dylikt.
Citera
2020-03-09, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Va?
Du skriver det ju själv. Det är ju för få bekräftade fall i Italien. Man har inte hittat alla. Alltså blir procenten för hög.

Nej dödsprocenten är alltid de som mäts på sjukhus. Det kommer inte gå upp nämvärt utan är de som får så pass kraftiga symptom att dom åker in.

Så har det varit.

Får man för sig att testa ALLA (verkar långsökt) så sjunker såklart denna procentsats
Citera
2020-03-09, 09:59
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
CFR är i nuläget inte detsamma som dödligheten utan snarare hastigheten (rate) på hur många som dör innan nya smittade tillkommer.

2018 dog det 80000 i usa av influensa.
Värt att notera denna siffra.

Corona skiljer sig såklart som alla andra virus från andra år.
Men denna gång har media fått oss att tro vi kommer att dö. Så är det inte.
Alla är känslomässiga och tror på det som media säger.

Kolla bara på börsen. Vad har den med influensan att göra? väldigt lite skulle jag vilja säga.
Men ända hoppar den utför ett stup.

Med detta sagt, är jag rätt säker på att det ligger andra "mörka" krafter bakom detta.
Dessa krafter utnyttjar läget som har uppstått. Och har såklart skapat detta. Varför och på vilket sett dessa krafter tjänar på detta? Får ni själva klura ut.

Men har du gått i skolan och lärt dig källkritik och se mönster som inte stämmer, kommer du långt med.

Tråkigt att det nu finns krafter som tjänar ENORMA pengar på detta.

Kan tillägga att jag var förkyld förra veckan, 7 dagar långt.
Hade jag corona? kanske? Men jag har inte uppsökt sjukhus.
Nu uppsöker folk sjukhus för det minsta lilla
Senast redigerad av löl 2020-03-09 kl. 10:01.
Citera
2020-03-09, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helan-och-Halvan
Av de som insjuknat hittills i Italien är det cirka 10% som behöver sjukhusvård och 5% som behöver intensivvård. Dödstalen just nu ligger ju på 5% vilket innebär att många som blir allvarligt sjuka av viruset dör. Och då har vi ändå inte full spridning ännu. Vi kan hamna uppåt 10% dödlighet när sjukvården kollapsar. De som förringar detta virus potential borde ha stryk.

Om de siffrorna stämmer dör alltså 50 % av de som behöver sjukvård och samtliga som kräver intensivvård. Snacka om dödligt virus. Det bästa vore om man slutade svänga sig med siffror som inte är väl underbyggda.
Citera
2020-03-09, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Tänk om smittan lägger sig latent i kroppen då kommer det ändra hela världsbilden de kommer bli städer där endast Corona bärare får vara och man kommer få coronapass osv helt sjukt

Det skrev jag om för 3 veckor sen! Och som jag ser som logistkt med tanke på hur regeringar handlar. It's NOT "just the flu"

Tänker man denna tanken fullt ut kommer ALLT förändras, resor, arbetsmarknad och även familjen. Bir som två lag, Vi buntar ihop alla smittade och skickar dom till Gotland! och/eller Öland!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in