Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja, visst är det korkat! Men kanske en naturlig reaktion ändå - man är rädd för att bli instängd, rädd för att maten ska ta slut, rädd för att inte kunna möta upp med sina anhöriga som befinner sig i andra länder eller provinser... så man flyr medan man kan.
Som den mannen i Lombardiet skrev som jag citerade förut: myndigheterna hade aldrig behövt stänga ner några regioner, om folk hade lytt anvisningarna i början, och hållit sig i sina bostäder när skolor, universitet och arbetsplatser stängdes ner. I stället gick de och shoppade och åkte skidor (med alla smittmöjligheter i liftarna o.s.v.). Folk är inte kloka, och jag är tyvärr rädd att det skulle kunna hända här också - italienare är knappast mindre begåvade än vad svenskar är...

Folksjälen är nog en förklaring vilka åtgärder som funkar och vilka som inte gör det. FHM sa att de hade noterat att folk inte följde instruktioner då de stoppade Iran Air. Alltså de som kom från Iran, om de var iranier eller afghaner ville inte lyda svenska myndigheter. Skulle tro att det var afghaner. De klarar ju inte ens att välja president. Nu hålls det två presidentinstallationer i Afghanistan. Det är sådan kultur de har.
Nu får vi se hur det kommer att bli i Sverige. Skulle säga att majoriteten av de jag träffat den senaste veckan har attityden: trams. Virus drabbar inte mig eller jag klarar det (unga), det pågår masshysteri (medelålders PK-människor), vi smygisolerar oss och tycker det är skämmigt (pensionärer som riskerar att stryka med), vi ska åka på vår semesterresa oavsett (medelålders medelklassmänniskor med medel).