2020-03-09, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det där är ju en rätt gammal siffra. Enligt italienska läkare ska det vara fler yngre människor som dom dör nu, de beskriver det som att de äldsta är svagaste och dör först. Skulle vara intressant att se mer uppdaterade siffror.

Nej! Det är fördelningen av de 133 som rapporterades igår. Mao väldigt 'nya' siffor.
Om du inte vet vilka siffror detta är, så behöver du inte kommentera heller. Speciellt om du skriver osanningar...
Självklart skulle det vara intressant att få se fördelningen av samtliga döda i Italien, det finns säkert någonstans...
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Varför bryr du dig om du en random portugis som gapar på Facebook om "oxygen therapy", även för unga personer? Det är ju inte sant.

Det kan mycket väl vara sant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är väldigt illa. Svenska media beskriver inte hur illa det är - kanske vet de inte? Här är mer från samma portugis bosatt i Lombardiet, som jag citerade förut (mina fetstilsmarkeringar):

https://www.facebook.com/rui.pacheco.vevelstad/posts/2947455281986679

Now this is happening because people are looking at this virus has "just like a normal flew, it is only dangerous for old people or people with a weak immune system, I will have no problems surviving it if I catch it". And you are being bombarded over and over and over with this bullshit, by your friends, by the news and by Facebook. So let let me give you a wake up call to reality: You are being told the story wrong. You are being told that ONLY old people and people with week immune systems or other previous conditions are in danger of dying. And it is quite amazing the amount of people that truly believe in this bullshit, even though nowadays many people consider themselves a virology expert with just one click in google ore a Facebook post. But the nude and crude reality is that old people and people with week immune systems or other previous conditions have MORE chances to die. It is this subtle difference between "ONLY" and "MORE" that you need to understand. You still have a considerable chance to die if you catch the virus, even if you are very young and with an amazing immune system, let me explain you why. In many cases (maybe in most cases) you still need oxygen therapy or ventilation and need to be interned with medical assistance to recover and survive, even if you are very young and with an amazing immune system. AND THAT IS THE BIGGEST PROBLEM THAT SOMEONE NEEDS TO EXPLAIN TO YOU!!!

There is a lot of disinformation on the internet and news, so in case you are not familiar with the real consequences of the virus, there is a very objective study called “Clinical Characteristics of Coronavirus Disease 2019 in China”, conducted by the China Medical Treatment Expert Group for Covid-19. Let me write you a small excerpt from it: “On admission, lymphocytopenia was present in 83.2% of the patients, thrombocytopenia in 36.2%, and leukopenia in 33.7%. A majority of the patients (58.0%) received intravenous antibiotic therapy, and 35.8% received oseltamivir therapy; oxygen therapy was administered in 41.3% and mechanical ventilation in 6.1%; Mechanical ventilation was initiated in more patients with severe disease than in those with nonsevere disease (noninvasive ventilation, 32.4% vs. 0%; invasive ventilation, 14.5% vs. 0%). Of these 204 patients, 33 (16.2%) were admitted to the ICU, 17 (8.3%) underwent invasive ventilation, and 5 (2.5%) died. Extracorporeal membrane oxygenation was performed in 5 patients (0.5%) with severe disease. The median duration of hospitalization was 12 days. During hospital admission, most of the patients received a diagnosis of pneumonia from a physician (91.1%), followed by ARDS (3.4%) and shock (1.1%). Patients with severe disease had a higher incidence of physician-diagnosed pneumonia than those with nonsevere disease (99.4% vs. 89.5%)”

Just like a normal flew, right? Did you read the part about the oxygen therapy being administered in 41.3% of the people infected? About the 12 days of average duration of hospitalization? This my friends, is the REAL PROBLEM!!!! No country has thousands and thousands of oxygen masks, ventilators and beds for so many infected people. No doctor or nurse can work 24 hours non-stop per weeks or months, and we need them to save people. Ours are probably working 20 hours per day, and yet it is not nearly enough. This is what is happening in Italy, the Italian health care system is collapsing and that is why such an abnormal number of people are dying. It is not a Chinese problem. It is not an Italian problem. It is your problem too, the virus is already in your country too.

Jag har försökt förklara detta otaliga gånger för folk i tråden. Det spelar ingen roll om mortaliteten så skulle vara 0 procent om perfekt sjukvård var tillgänglig. Den viktigare frågan är - hur många behöver medicinsk vård för att överleva?

En annan sak jag tjatar om, som folk inte verkar ta till sig, är hittills okända långtidseffekter av viruset. Kina är t ex. rädda för att man redan på några månaders sikt i en del av fallen kommer att kunna se begynnande lungfibros. Folk fattar inte hur allvarligt det är.
Citera
2020-03-09, 07:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Svenskar är lydiga och töntiga. Vilket säkert skulle vara till vår fördel vid eventuella karantänåtgärder.

Ja, fast just nu är det till vår nackdel, eftersom våra myndigheter är så senfärdiga och slappa. Folk lyssnar på dem, som du säger, i stället för att ta sin Mats ur skolan och själva jobba hemifrån (dom som kan, alla kan såklart inte). Agnes Wold sa t.ex. i Expressenchatten, när en person frågade om han eller hon borde gå på Mellon, att det var bara att passa på och gå. Nu VET vi att det fanns smittade där...
Citera
2020-03-09, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Sydkorea 53 döda 166 recovered. Döden drabbar 24% i Sydkorea och i Italien 37%.

Man dör snabbare än man blir frisk..
Citera
2020-03-09, 07:43
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Varför bryr du dig om du en random portugis som gapar på Facebook om "oxygen therapy", även för unga personer? Det är ju inte sant.

Har du belägg för att "unga" (25+) inte får lunginflammation av SARS-CoV-2?
Citera
2020-03-09, 07:44
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Undrar hur många fall som missas när vården vägrar testa sjuka med motiveringen att de inte varit i ett riskområde?]
Det gör de inte för att då kan man upptäcka att spridning pågår I Sverige. Det skulle inte överensstämma med den politiska Sanningen.
Citera
2020-03-09, 07:44
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Detta är inte SARS, för det första. Och inte lungcancer heller för den delen. Denna studie är ju dessutom för patienter som sökt sjukvård. Och nä till skillnad från vissa andra här tar jag inte sensationaliserade youtubeklipp som säker källa. Finns folk som inte känt skillnad på Covid-19 och en förkylning, finns vissa som fått rejält jobbig lunginflammation. Och vissa har hamnat på IVA och dött. Hela spektrat är möjligt.

Citat ur din egen källa: "we no doubt missed patients who were asymptomatic or had mild cases and who were treated at home, so our study cohort may represent the more severe end of Covid-19"

Varför är verkligheten inte otäck nog för er? Förstår det verkligen inte. Ett virus där ingen har immunitet sprids snabbt över världen med uppskattad dödlighet på 2+% och svagare grupper dör som flugor, även vissa friska och unga. Man får lunginflammation vilket inte är trevligt nånstans. Finns liksom inget behov av att driva på som om detta vore nån slags apokalyps. Det är illa nog i verkligheten.

Jo det är SARS, SARS 2 för att vara exact. Du går runt och tror på nåt stort mörkertal
Läs inlägget av Merwinna på sida 5991. Dax att du vaknar.
Citera
2020-03-09, 07:45
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Man dör snabbare än man blir frisk..

Beror delvis på åldern. Det kan ta lång tid att dö också.
Citera
2020-03-09, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
M Å N D A G
Många som skickar iväg sina barn och ungdomar till skolorna.
Någon som fått mail eller läst på skolans informationssida ang att skolan nu har smittade elever?

Den skolan jag vet om har ännu I N T E meddelat övriga elever och vårdnadshavare att de tester som gjordes förra veckan visade sig vara positiva...

Usch, men blir inte minsta förvånad. Inte ett ljud från ngn av barnens skolor (Sthlm stads). Otroligt dåligt med information. Känns extra oroande såhär efter helgen. Som ett lotteri skicka barnen till skolan. Flera barn i barnens skolor var i norra Italien på sportlovet. Lagom att de fått symptom nu i helgen? Eller kanske redan smittat några. Om barn får milda symptom, går de kanske ändå. Nääää hen är inte sjuk. Vet hur idiotiska folk är! Hör på barnen att de mest tycker det är trams. ”Det smittar inte barn” berättade mitt ena barn för mig nu i helgen. Vem har sagt det undrade jag. Alla! fick jag till svar. Har läraren pratat med er om Corona och vad som är viktigt tänka på? Svar: nä!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, visst är det korkat! Men kanske en naturlig reaktion ändå - man är rädd för att bli instängd, rädd för att maten ska ta slut, rädd för att inte kunna möta upp med sina anhöriga som befinner sig i andra länder eller provinser... så man flyr medan man kan.

Som den mannen i Lombardiet skrev som jag citerade förut: myndigheterna hade aldrig behövt stänga ner några regioner, om folk hade lytt anvisningarna i början, och hållit sig i sina bostäder när skolor, universitet och arbetsplatser stängdes ner. I stället gick de och shoppade och åkte skidor (med alla smittmöjligheter i liftarna o.s.v.). Folk är inte kloka, och jag är tyvärr rädd att det skulle kunna hända här också - italienare är knappast mindre begåvade än vad svenskar är...

Folksjälen är nog en förklaring vilka åtgärder som funkar och vilka som inte gör det. FHM sa att de hade noterat att folk inte följde instruktioner då de stoppade Iran Air. Alltså de som kom från Iran, om de var iranier eller afghaner ville inte lyda svenska myndigheter. Skulle tro att det var afghaner. De klarar ju inte ens att välja president. Nu hålls det två presidentinstallationer i Afghanistan. Det är sådan kultur de har.

Nu får vi se hur det kommer att bli i Sverige. Skulle säga att majoriteten av de jag träffat den senaste veckan har attityden: trams. Virus drabbar inte mig eller jag klarar det (unga), det pågår masshysteri (medelålders PK-människor), vi smygisolerar oss och tycker det är skämmigt (pensionärer som riskerar att stryka med), vi ska åka på vår semesterresa oavsett (medelålders medelklassmänniskor med medel).
Citera
Medlem
Quick fix.
Är det dags att göra tvärtom?

Staten märker ut en lämplig lyktstolpe i varje kvarter som alla uppmuntras att gå o slicka på. Gärna flera gånger om dan.

Konsekvens: Coronan sprids med rekordfart, låt oss säga att 5% dör men utbrottet är över om 6-7 veckor o allt återgår till det normala.

Blir som industrisemestern. Det mesta stängs ner en period för att startas upp med återgång till ekorrhjulen.

Bonus: Vi har trollat bort flera dyra pensionärer o kan höja pensionen för de som har överlevt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in