2020-03-08, 09:59
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/3etuaYTDwFI

Peak Prosperity (11.50 in på klippet) pratar om hur man försöker balansera:

1. Stoppa pandemin
2. Ekonomin
3. Hålla sjukvården från kollaps

Sverige har fokuserat på nummer 2 över allt, man har inte fokuserat på att stoppa pandemin (likt Italien börjat göra nu). Detta eftersom vår ekonomi skulle tankat, men det kommer den göra oavsett eftersom fler länder börjar balansera 1 och 3 vilket kommer påverka den globala ekonomin.

Gör som Kina, ta den kortsiktiga ekonomiska smällen och prioritera 1 och 3 istället för att ta den långsiktiga ekonomiska smällen av att låta viruset härja, sjukvård i kollaps, allmänt kaos och ett folk som aldrig förlåter er. Våra styrande har stoppat huvudet i sanden och hoppats på det bästa.

Sverige stod redan illa rustade i både ekonomin och sjukvård innan detta hände så vi är dåligt förberedda på den här pandemin tyvärr..
Citera
2020-03-08, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sydkorea har testat ca 180 000 människor hittills. Wow.

7000 är smittade.

50 är döda.

https://www.cdc.go.kr/board/board.es?mid=a20501000000&bid=0015&list_no=366488& act=view, ida

Dvs i Sydkorea är andelen döda i förhållande till antal diagnosticerat smittade, 0.7%.

I Italien är motsvarande andel hela 4% (5883 diagnosticerat smittade och 233 döda enl BNO). Varför råder denna stora skillnad Italien och Sydkorea?

Mina förslag på svar:

1. Jag skulle tro att den stora skillnaden mellan Sydkorea och Italien beror på den massiva testningen som Sydkorea gjort (jag har inga siffror på hur många Italien testat). - dvs Sydkorea har fångat upp och diagnosticerat en större proportion av sina smittade, vilket i sin tur skulle betyda att Italien har många fler smittade än Sydkorea även i absoluta termer (de två länderna har ungefär lika många invånare). Det är svårt att föreställa sig att Italien skulle ha flera ggr fler smittade än Sydkorea men kanske Sydkoreas åtgärder (vilka är det?) för att hindra smittspridning har varit effektiva samt sattes in tidigare.

2. Eventuellt är vården sämre eller mer ansträngd i Italien än i Sydkorea.

3. En annan förklaringsmodell skulle kunna vara om Italien har en mycket äldre befolkning än Sydkorea (är det så?).

4. Jag har även hört något om att Italien eventuellt är drabbad av en mer allvarlig variant av viruset, men det vet jag inte mycket om än så länge. Någon som har något vederhäftigt om relevanta virusskillnader som kan förklara de många fler dödsfallen i Italien?

(Jag hade gärna vetat hur många av de har i intensivvård i Sydkorea. Det fram framgår inte av Googles översättning till engelska av den länkade sidan till det koreanska CDC. Italien har hiskeliga 462 kritiskt corona sjuka enligt BNO)

Sekten bestod mestadels av unga människor. Korea fångar sina fall tidigt. Korea har ett av världens mest utbyggda sjukhussystem och har en vana av att handskas med liknande utbrott.
Citera
2020-03-08, 10:00
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Det verkar varit många äldre som blivit smittade via sjukvård etc. i Italien också. Läste tidigare i tråden att medelåldern på de avlidna är 85+.

Det lär säkert finnas en hel del "dödsänglar" bland vårdpersonalen som medvetet sprider in smiyya till långvårdsavdelningarna för att frigöra sängplatser och bli av med besvärliga äldre.

Käste i helgen om detta i någon engelsk nyhetsblaska där de hade en pensionerad sköterskasom berättade om hur hon och andra velat skapa nya sängplatser och spara in på statens vårdpengar..

Att detta inte skulle förekomma även i Sverige är nog enfaldigt att tro. Krigdöring med sjukdomar har människan använt i alla tider..och detta är enbart en variant mot riktade delar av befolkningen..

Tillhär man ex. åldersgruppen fögg 1959 och många födda det året dör så får ju de överlevande tillskott på pensionen då den fördelas på årskullen..
Citera
2020-03-08, 10:01
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Sverige bör titta på Taiwan som i stortsett har fått stop på spridningen i landet vid 45 personer, folket (inklusive mig) prisar deras regering högt här för de åtgärder som regering i full transparens har vidtagits, men det verkar som Tegnell och regeringen istället sneglar på Iran.
Har lite svårt att se hur han ska kunna stoppa svenskar utomlands från att smittas. Hans jobb ör väl att se till att smittan inte sprids inom Sverige och där tror jag han gjort ett bra jobb. Med reservation för att nåt hänt senaste dagarna som jag bommat.
Citera
2020-03-08, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det gäller hela Sverige. Ju fler personer de avråder från sjukvården, desto mer betalt.
Som skattebetalare gillar jag idén men det tycks fungera dåligt med tanke på vad folk t.ex. uppsöker akuten för.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sydkorea har testat ca 180 000 människor hittills. Wow.

7000 är smittade.

50 är döda.

https://www.cdc.go.kr/board/board.es?mid=a20501000000&bid=0015&list_no=366488& act=view, ida

Dvs i Sydkorea är andelen döda i förhållande till antal diagnosticerat smittade, 0.7%.

I Italien är motsvarande andel hela 4% (5883 diagnosticerat smittade och 233 döda enl BNO). Varför råder denna stora skillnad Italien och Sydkorea?

Mina förslag på svar:

1. Jag skulle tro att den stora skillnaden mellan Sydkorea och Italien beror på den massiva testningen som Sydkorea gjort (jag har inga siffror på hur många Italien testat) - dvs Sydkorea har fångat upp och diagnosticerat en större proportion av sina smittade, vilket i sin tur skulle betyda att Italien har många fler smittade än Sydkorea även i absoluta termer (de två länderna har ungefär lika många invånare). Det är svårt att föreställa sig att Italien skulle ha flera ggr fler smittade än Sydkorea men kanske Sydkoreas åtgärder (vilka är det?) för att hindra smittspridning har varit effektiva samt sattes in tidigare.

2. Eventuellt är vården sämre eller mer ansträngd i Italien än i Sydkorea.

3. En annan förklaringsmodell skulle kunna vara om Italien har en mycket äldre befolkning än Sydkorea (är det så?).

4. Jag har även hört något om att Italien eventuellt är drabbad av en mer allvarlig variant av viruset, men det vet jag inte mycket om än så länge. Någon som har något vederhäftigt om relevanta virusskillnader som kan förklara de många fler dödsfallen i Italien?

(Jag hade gärna vetat hur många smittade de har i intensivvård i Sydkorea. Det framgår inte av Googles översättning till engelska av den länkade sidan till det koreanska CDC. Italien har hiskeliga 462 kritiskt corona sjuka enligt BNO)

I Italien är 85% av de döda över 85 år.

Dödligheten i Corona kommer i slutändan ligga på 0,1-0,5 %. För fullt friska närmare 0,1%.

Jättefarligt.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Kommer Sverige att uppnå 250-260 smittade under söndagen ? eller blir det fler ändå ? Troligen runtg 500 på måndag kväll om dator modellerna stämmer.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Detta måste väl vara den värsta pandemin sedan spanska sjukan? Vi har visserligen inte sett slutet ännu men så här långt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Försök stoppa 90000 flyg per dygn. Tror ingen har kapaciteten att säga stopp.
Men en minskning behövs. Alla dessa onödiga resor. Kanske reglerar sig själv nu efter Corona.
Citera
2020-03-08, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
I Italien är 85% av de döda över 85 år.

Dödligheten i Corona kommer i slutändan ligga på 0,1-0,5 %. För fullt friska närmare 0,1%.

Jättefarligt.

Hur många behöver medicinsk vård för att överleva är en lämpligare fråga att ställa sig.
Citera
2020-03-08, 10:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Sverige behöver stänga ner o börja lösa det här nu, men Sverige har inte råd, det fattar ni väl? Det kommer att varslas åt alla håll och folk kommer bli hemlösa efter Corona, ladorna är tomma.

Nej, du ljuger.

Fakta: Sverige är en av världens absolut starkaste ekonomier. Vår skuld i förhållande till BNP är löjligt låg i internationella termer. Jämför med tex Italien o USA.

Och länder betalar sjukt nog för att få låna till oss, om vi nu skulle vilja ta lån i framtiden. Så starka anses vi vara ekonomiskt av vår omvärld.
Citera
2020-03-08, 10:07
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
¨
Aa, hundratals miljoner människor kommera att dö.

SPRING!!!

Hahaha vilka clowner det finns på detta forum.

Så du tillhör dem som fortfarande tror att detta är en vanlig influensa? Skulle man stänga miljonstäder i Kina och sätta hela norra Italien i karantän om det var som en vanlig säsongsinfluensa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in