2020-03-08, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
När första tecken på spridning i norra Italien kom hette det att det var ingen fara på skidorterna. Det var ok att åka dit. Sedan var det några britter som kom hem till UK med virus från italienska skidorter, skolor stängdes etc. Och nu har vi en dröse svenskar som tagit med sig virus därifrån till Svedala. Så jag skulle inte åka till Italien nu.

Det här lämmeltåget är italienare som flyr Lombardiet då det började ryktas om beslut om lock-down. Vart tror du de åkte? Kanske Rom. Eller några andra områden. Man är nu inte fredad någonstans i Italien nu.

https://twitter.com/howroute/status/1236465294522097664

De flesta skulle nog längre söderut än Rom samt till små orter utan universitet och liknande.
Citera
Medlem
Sverige behöver stänga ner o börja lösa det här nu, men Sverige har inte råd, det fattar ni väl? Det kommer att varslas åt alla håll och folk kommer bli hemlösa efter Corona, ladorna är tomma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det är ju ett privat företag (med vinstintresse) som arbetar för 1177 iaf i Stockholm med omnejd.

Det gäller hela Sverige. Ju fler personer de avråder från sjukvården, desto mer betalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Inte de på 1177 tydligen som sa till henne att det inte var några som helst problem att göra operationen!

Ja men att 1177 är fullproppat med idioter det vet man väl? Tänker att man får använda lite sunt förnuft också? Onödigt att slösa resurser genom att ringa och gnälla och fråga om uppenbara saker.
Citera
2020-03-08, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det gäller hela Sverige. Ju fler personer de avråder från sjukvården, desto mer betalt.
👍🏼 I ett nötskal. Sjukt
Citera
2020-03-08, 09:57
Medlem
Madagascars avatar
Sydkorea har testat ca 180 000 människor hittills. Wow.

7000 är smittade.

50 är döda.

https://www.cdc.go.kr/board/board.es?mid=a20501000000&bid=0015&list_no=366488& act=view, ida

Dvs i Sydkorea är andelen döda i förhållande till antal diagnosticerat smittade, 0.7%.

I Italien är motsvarande andel hela 4% (5883 diagnosticerat smittade och 233 döda enl BNO). Varför råder denna stora skillnad Italien och Sydkorea?

Mina förslag på svar:

1. Jag skulle tro att den stora skillnaden mellan Sydkorea och Italien beror på den massiva testningen som Sydkorea gjort (jag har inga siffror på hur många Italien testat) - dvs Sydkorea har fångat upp och diagnosticerat en större proportion av sina smittade, vilket i sin tur skulle betyda att Italien har många fler smittade än Sydkorea även i absoluta termer (de två länderna har ungefär lika många invånare). Det är svårt att föreställa sig att Italien skulle ha flera ggr fler smittade än Sydkorea men kanske Sydkoreas åtgärder (vilka är det?) för att hindra smittspridning har varit effektiva samt sattes in tidigare.

2. Eventuellt är vården sämre eller mer ansträngd i Italien än i Sydkorea.

3. En annan förklaringsmodell skulle kunna vara om Italien har en mycket äldre befolkning än Sydkorea (är det så?).

4. Jag har även hört något om att Italien eventuellt är drabbad av en mer allvarlig variant av viruset, men det vet jag inte mycket om än så länge. Någon som har något vederhäftigt om relevanta virusskillnader som kan förklara de många fler dödsfallen i Italien?

(Jag hade gärna vetat hur många smittade de har i intensivvård i Sydkorea. Det framgår inte av Googles översättning till engelska av den länkade sidan till det koreanska CDC. Italien har hiskeliga 462 kritiskt corona sjuka enligt BNO)
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-08 kl. 10:00.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Det verkar varit många äldre som blivit smittade via sjukvård etc. i Italien också. Läste tidigare i tråden att medelåldern på de avlidna är 85+.

Just det, det hade jag glömt, lär vara en huvudanledning till varför just Italien har så många döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
ja med den ordningen och organisationen ser myndigheterna till att vi snart har det som i norra Italien. Bristande samordning och klena resurser som inte räcker till. Hur använde myndigheterna den tid man fick till att förbereda sig?

Jag förstår inte att folk fortfarande inte fattar hur allvarligt det här är. Våra myndigheter klarar inte ens av att testa ett förhållandevis litet antal människor på en vecka. Under väntetiden tycker de att det är okej att opereras och gud vet allt. Jag tror att alla som tackar ner på Italien snart kommer få ett bryskt uppvaknande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Just nu är det en veckas väntetid för en återvändare från ex Italien för att bli testad.

Ca 500 tester om dagen.

4 500 personer i kö för att bli testade pga hemkomna från kända områden och uppvisar symptom.

1177 informerar att de inte behöver ta några karantänsåtgärder innan ett positivt provsvar.

Prove me wrong

Nuläget ligger på ca 1000 tester om dagen och ökar. Huruvida 4500 sjuka personer från Italien väntar på testsvar - källa på det?
Citera
2020-03-08, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Tycker artikeln var överdriven. Att de sen ger råd om att inte sätta sig i karantän vid misstänkt smitta är jävligt korkat,

Ja du säger ju det själv. Det är rådgivningen bla som det är fel på i ett kritiskt läge.
Citera
2020-03-08, 09:58
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Vad är det med folk - fattar inte alla att det är flygtrafiken som sprider detta !

Det kan väl vem som helst se. Små länder långt bort som plötsligt har nya fall. Dit man bara kan komma med flyg.

Ekonomin i dessa flygresor är ingenting jämfört med denna pandemi. Hur kan världen vara så dum och fortsätta alla dessa onödiga personflyg? Någon måste sätta stopp!
Försök stoppa 90000 flyg per dygn. Tror ingen har kapaciteten att säga stopp.
Citera
2020-03-08, 09:59
Medlem
Vet någon VART i Stockholmsområdet som personerna är smittade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in