2020-03-08, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Den mycket låga dödligheten i Sydkorea beror på ett mycket effektivt och extremt snabbt sjukvårdssystem som vi saknar helt i Europa och synnerligen i Sverige.

Nej, den beror på att de testat mycket och fångat de smittade.
Citera
2020-03-08, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Precis. Andelen som dör ligger någonstans mellan 0.5-1% om sjukvården har platser och utrustning. Har den inte det, ja då kan den säkerligen gå upp mot 4%.

Jag är själv osäker på hur stor mortaliteten skulle vara på platser där man inte har tillgång till sjukvård, men 10-15 procent verkar inte orimligt, då rapporter från många länder visar att ungefär så många är så sjuka att de behöver vårdas inneliggande. Då förutsätter jag dessutom att en del som inte vårdas inneliggande får vård i hemmet på olika sätt.

Italien har i ärlighetens namn inte jättemånga konstaterade fall per capita, men redan nu ser vi effekterna. De försöker anställa 20000 nya läkare och sjuksköterskor för att klara sig. En hel region i karantän.

Varför fattar folk fortfarande inte att det inte spelar någon roll hur låg mortalitet viruset har i en perfekt värld, där smittade får tillgång till bästa tänkbara vård?
Citera
2020-03-08, 09:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vaeedetta
I Italien i dag är det 5883 insjuknade och över 2500 av dessa ligger på sjukhus. Låter det som en vanlig förkylning? Vem är du som inte blir orolig för dessa siffror?

Det mest troliga då är att Italien verkligen har dålig smittspårning/krishantering och att antalet smittade är bra mycket högre än det uppgivna.
Citera
2020-03-08, 09:50
Medlem
Börjar bli dags att överväga en lockdown av stockholm tycker jag. 100/162 bekräftade fall hittills är i regionen
Citera
2020-03-08, 09:51
Medlem
Italien sätter 16 miljoner i karantän i norra regionerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matjoh1972
Äntligen nån som berättar hur j-a dåligt allt är organiserat! Marie Ununger berättar i Expressen!

Tycker artikeln var överdriven. Att de sen ger råd om att inte sätta sig i karantän vid misstänkt smitta är jävligt korkat, men att det tar några dagar att komma in på prov, är det oväntat? De verkar ju dessutom inte varit väldigt sjuka eller behövt vård, rimligtvis prioriterar man de som mår riktigt dåligt.

Att ringa 1177 och fråga om man ska opereras när man är sjuk, behöver man göra det? Det vet väl vilken idiot som helst att man inte ska opereras när man har en infektion?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Beredskapen är nog god, men sen när har 1177 varit något att lita på?
Det är ju ett privat företag (med vinstintresse) som arbetar för 1177 iaf i Stockholm med omnejd.
Citera
2020-03-08, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyltgast
Weekendresa till Rom inbokad under slutet av mars, vi tillhör ingen riskkategori. Rom tillhör inte den del av Italien som är satt i karantän och verkar ännu har få fall. Vad ska man göra? Många turister har avbokat enl SVT Rapport igår och det är mindre folk i stan, ur turistsynpunkt är detta bra då man slipper långa köer och kan få bra bord på restauranger. Bara att köra på tills eventuell avrådan kommer?

När första tecken på spridning i norra Italien kom hette det att det var ingen fara på skidorterna. Det var ok att åka dit. Sedan var det några britter som kom hem till UK med virus från italienska skidorter, skolor stängdes etc. Och nu har vi en dröse svenskar som tagit med sig virus därifrån till Svedala. Så jag skulle inte åka till Italien nu.

Det här lämmeltåget är italienare som flyr Lombardiet då det började ryktas om beslut om lock-down. Vart tror du de åkte? Kanske Rom. Eller några andra områden. Man är nu inte fredad någonstans i Italien nu.

https://twitter.com/howroute/status/1236465294522097664
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matjoh1972
Äntligen nån som berättar hur j-a dåligt allt är organiserat! Marie Ununger berättar i Expressen!

ja med den ordningen och organisationen ser myndigheterna till att vi snart har det som i norra Italien. Bristande samordning och klena resurser som inte räcker till. Hur använde myndigheterna den tid man fick till att förbereda sig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Det mest troliga då är att Italien verkligen har dålig smittspårning/krishantering och att antalet smittade är bra mycket högre än det uppgivna.

Det verkar varit många äldre som blivit smittade via sjukvård etc. i Italien också. Läste tidigare i tråden att medelåldern på de avlidna är 85+.
Citera
2020-03-08, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Tycker artikeln var överdriven. Att de sen ger råd om att inte sätta sig i karantän vid misstänkt smitta är jävligt korkat, men att det tar några dagar att komma in på prov, är det oväntat? De verkar ju dessutom inte varit väldigt sjuka eller behövt vård, rimligtvis prioriterar man de som mår riktigt dåligt.

Att ringa 1177 och fråga om man ska opereras när man är sjuk, behöver man göra det? Det vet väl vilken idiot som helst att man inte ska opereras när man har en infektion?

Inte de på 1177 tydligen som sa till henne att det inte var några som helst problem att göra operationen!
Citera
2020-03-08, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Okej. Skrivit tidigare men haft
Problem
Med hjärtat efter en influensa, haft skitont i natt och måste fan in och kolla skiten. Är garanterat en inflammation men behöver ju veta hur illa då jag knappt kunnat vända mig i natt; så. Vad ska jag tänka på i det där
Jäkla väntrummet. Vill inte ens till sjukhuset 😭 så jävla oturligt att detta kommer NU. Räcker det att hålla avstånd två meter och ha vantar på sig? Handsprit i fickan och inte pilla på ansiktet? 😱
Åkte du in? Jag tycker du ska vänta om det inte är akut. Ha kontakt med nån vän etc om du är själv för att se hur det utvecklas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in