2020-03-07, 23:36
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Han vill bara leka domedagsprofet. Annars skulle han givetvis göra samma sak för Sydkorea, och vid det här laget Sverige och andra europeiska länder också. Jag tror vi är ca 100 st som försökt få honom att fatta nu...

Och ändå så beskriver dom i länken som det hänvisade till:

An alternative method, which has the advantage of not having to estimate a variable, and that is mentioned in the American Journal of Epidemiology study cited previously as a simple method that nevertheless could work reasonably well if the hazards of death and recovery at any time t measured from admission to the hospital, conditional on an event occurring at time t, are proportional, would be to use the formula:

CFR = deaths / (deaths + recovered)
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Varför är Italien så hårt drabbat?

Än menar du? De var först ut. Det är fullt möjligt att resten av Europa bara är typ tre veckor efter.
Senast redigerad av fernebo 2020-03-07 kl. 23:41.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Varför är Italien så hårt drabbat?

Därför att de tappade det från dag 1.
Noll förberedelse och noll smittspårning.

Alla övriga länder i Europa har haft Italien att titta på och förbereda sig runt.

Ska Sverige hamna i ett liknande läge krävs det att mängder av saker går helt åt helvete.
Precis likadant för övriga Europa.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Hur ser er plan ut?
Kort sagt "prepping", du behöver förstå principerna för överlevnad och bygga upp en utrustning för det.
Citera
2020-03-07, 23:37
Medlem
Helan-och-Halvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Om smittan skulle spåra ur, absolut.
Jag har pratat med en del folk som bor och jobbar i Stockholms innerstad och jag får känslan av att var och varannan har varit sjuk senaste veckorna. Hosta, feber, huvudvärk, muskelvärk osv. Folk har varit dåliga men mår nu bra. Väldigt svårt att säga om någon av dem haft corona men 8 av 10 som drabbas får ju milda symptom.

Hur vet man det?
Citera
2020-03-07, 23:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kom för nån timme sen här i tråden.

Ja, drygt 10 miljoner i karantän. Europas Hubei
Ja, hela Lombardiet (Milano)

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/07/italy-set-to, nyss

Men kan det verkligen lyckas?? Italienare är ju inte direkt kända för att lyda staten.
Citera
2020-03-07, 23:38
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Tänkte tanka dom sen i slutet av April när vi har fullständigt kaous i Svedala.

Det är nog snarare Securitas man ska köpa om det är kaos i Svedala..
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
I vilken vetenskaplig studie kan vi ta del av detta?
Sök själv, sluta läs fb och tro att allt ska serveras. Eller så tittar du några sidor bak i tråden.
Det kommer från kinesiska läkare.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Bra skrivet men måste få flika in på det fetade.

Jag tror inte vi kan rida ut COVID-19 ur en ekonomisk synvinkel. Annars hade nog fler länder tänkt så.

Problemet är att om man tillåter smittan härja fritt kommer en stor del av befolkningen vara sängliggandes ett bra tag i olika skift men det alla har gemensamt är en återhämtning på ca 30 dagar +. Det är enormt mycket arbetskraft som försvinner under stor del av året. Det är även många konsumenter som försvinner och äldre befolkning som kanske är skuldsatta och därför inte kan betala tillbaka lån m.m. Bostäders utbud ökar och kan krascha bostadsmarknaden.

Sen är ekonomin idag global, det som påverkar Italiens/Kinas karantäner påverkar Sveriges ekonomi.

Jag håller med dig i allt förutom den här punkten, ekonomin kommer ta stryk oavsett så därför är det bäst att sätta in radikala åtgärder. Det är nog så kineserna och italienare resonerat med, jag tror knappast de bryr sig om de 60+ som dör av viruset. Cyniskt jag vet.

Håller med, och även jag menade med "klara ekonomin bättre" att det fortfarande blir en stor påverkan men inte lika extremt som worst case. Jag var otydlig...my bad
Citera
2020-03-07, 23:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjauser
Tro definerar din kunskap. ''Någon'' du? därav kunskapsbrist. Definiera, valfri virussmitta utan belägg, och jag kommer tolka samtliga inlägg utav dig som oseriösa och okunniga. Här har du skillnaden, en är vetenskaplig och en är ett varslande utan vetenskaplig innerbörd.

Vad svamlar du om, har du knarkat?

Hur långt tid tar det ifrån att du blir sjuk tills att du är frisk, följande sjukdomar?

Mässling

TBC

Ebola

Förkylning

Influensa

Covid-19

Visa oss vilka tider som gäller, det kan du inte, därför att det är individuellt, från fall till fall.
Citera
2020-03-07, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Haha. DU är inte i en position där du med trovärdighet kan uttala dig om andras intelligens.....

Men ok, har en kines sagt något så stämmer det för Kina är en totalitär stat. Självklart chef!
Du är ju för fan dummare än tåget. Vad har min trovärdighet med saken att göra? Det är inte jag som har läckt dessa uppgifter. Din IQ befriade nolla.
Citera
2020-03-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Därför att de tappade det från dag 1.
Noll förberedelse och noll smittspårning.

Alla övriga länder i Europa har haft Italien att titta på och förbereda sig runt.

Ska Sverige hamna i ett liknande läge krävs det att mängder av saker går helt åt helvete.
Precis likadant för övriga Europa.
Det räcker att smittan sprider sig.
Italien hade 20 fall för 2v sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in