2020-03-07, 23:05
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landifrittfall
Någon här som vet hur det gick för de svensk-iranier som fastnat i Iran sen flyget slutat gå? Har de tagit sig tillbaka till Sverige på något annat sätt? Tror siffran 3000 nämndes för några dagar sedan. Många mao.
Dom tas in via Kastrup eftersom Iran-Air har flygförbud minst 2000 C-19.
Citera
Medlem
kickikotts avatar
Nej, du - hade verkligen hoppats på att du skulle ha rätt.
Men om en månad är det okontrollerad spridning och full panik.

Finns redan tecken på att folk verkar beredda att fysiskt ge sig på andra som "kanske" sprider
smitta etc. Det här kommer att bli något vi inte skådat i modern tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Hypokondri och att samtidigt vara domedagsprofet är ingen bra kombo.

Nu har tydligen ett barn dött enligt nån i den här tråden. Källan är av typen en kompis kompis nära släktings kusin .

Nån skrev att det rådde panik på nått apotek? Alltså snälla, vad får ni ut av att försöka skapa panik? Har ni panik även när det är vanlig influensa som sprids?

Om några veckor eller nån månad är det här över och allt är som vanligt igen och ni hypokondriker får krypa under nån sten igen.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Ja, jag har missat att de säger att dödligheten ligger på 0.6-0.8%. Vänligen visa källa på det.

Det vore ju en fantastisk förändring. Men jag tror dig inte, eftersom du hittills gång på gång visat en oförmåga att läsa referenser.

Om WHO har sagt några så låga siffror så skulle jag snarare tro att de hänvisar till antalet döda i proportion till hur många som är smittade just nu - alltså inte dödligheten. Det kommer givetvis finnas folk som dör bland de nu smittade också, särskilt bland de 16% som är i allvarligt tillstånd

Du hänvisade innan till en gubbe i UK som slängde ut sig en random trevlig siffra på 1% helt utan något rationellt underlag.

WHO-fadäsen: Vi har nog överdrivit dödligheten
https://www.dagensps.se/nyheter/who-fadasen-vi-har-nog-overdrivit-dodligheten/

"Världshälsoorganisationen medger nu att deras egen siffra över hur stor dödlighet coronaviruset har är en grov skattning. Den har förmodligen ingen verklighetsförankring, tillstår WHO."

”Den bästa siffran är fortfarande den vi har fått från den stora kinesiska studien. Där låg man på en dödlighet på drygt 2 procent av personer som söker sjukvård. Samtidigt måste vi komma ihåg att det också uppenbarligen finns väldigt många som inte söker sjukvård så den egentliga siffran ligger betydligt lägre”, säger han och berättar att han nyligen såg en siffra på en dödlighet på 0,7-0,8 procent, det vill säga en dramatiskt lägre dödlighetssiffra än de 3,4 procent som WHO kommunicerat ut."
Citera
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHILIEXPLOSION
Källa? Det låter orimligt på alla sätt och vis. Majoriteten av de som avlidit har ju bakomliggande sjukdom, vilket det råder stor öppenhet kring. Förstår inte din logik.
Det är självklart inte hugget i sten att det alltid är så, men det har hänt nyligen och kan tyvärr inte yttra mig mer om källa utan att outa någon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxnatte
Som svar till TS så har flera tidningar i korea japan taiwan och kina Gått ut med att virus spårningen inte lett dem till finansmarknaden i Whoan utan till USA... big surprise Finns b.l.a. en virolog från Japan (förstod jag det som) som går igenom det på Japansk, tv steg för steg, hur viruset utvecklats och bevisar att ursprungsviruset kom från Usa. Kolla "The last american wagabond" på youtube som går igenom det utförligt. Alltså inget virus från Kina ursprungligen.
Förövrigt verkar det vara en tuffare strain/mutation som går i Italien och Iran än i Kina och Korea därav deras högre CFR.
Tråkigt isåfall att vi verkar ha fått det mesta från Italien

Hmm. Med andra ord kan vi i Sverige redan haft viruset? Jag träffa en hel del resande amerikaner runt jul från hela USA och fick feber plötsligt på vägen hem 5 dagar senare. Har feber 4 dar och senare 8 dagar senare bryter viruset ut igen i 3 dagars feber. Kan stämma in. Men kan väll vara vilket virus som helst.
Citera
2020-03-07, 23:06
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
I Expressen idag och på alla andra bilder från Sverige ser jag personal med endast visir, med munskydd men utan att täcka huvudet. Varför så lite skydd jämfört med andra länder?

Därför att politikerna skiter i att sveriges vårdpersonal
kommer att bli sjuka och dö.

De har haft 8v på sig att köpa in 1000-tals friskluftsdräkter
Och de verkar ha get fan i att göra så.....
Citera
2020-03-07, 23:07
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Det är katastrofala news.

För en vård som redan nu är under all kritik.
Absolut.

Jag tänker lite så här, vad är medelåldern på Sveriges befolkning? Efter sökningar får jag bara fram medellivslängd.

Varför skulle infrastrukturen och ekonomin drabbas hårt när yngre personer i högre utsträckning överlever sjukdomen än äldre och pensionerade? En smittspridning känns som en win-win för Sveriges ekonomi. Det enda tänkbara är om alla i Sverige typ insjuknar samtidigt men det sker inte.
Citera
2020-03-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Det egentliga syftet med 1177 är och har alltid varit att verka för att brukare inte ska söka vård i onödan.

Vilket ju verkligen behövs då det verkar finnas någon sorts felbild av när man rimligen går till exempelvis VC.
Citera
2020-03-07, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Tror gör man i kyrkan.

Det finns inga belägg för att det är höga siffror i Ryssland. I så fall skulle Ryssland ha exporterat smittade till andra delar av världen, något Turkiet visserligen har gjort. Men från ryskt håll har det så vitt jag vet inte skett ett enda exporterat fall.

Jämför med svenska siffror som har över 100 importerade fall från Italien, och Sverige inklusive hela övriga världen har 0 importerade fall från Ryssland.

Av det jag sett hittills litar jag mer på Rysslands officiella siffra än Sveriges.

Du har helt rätt tro gör man i kyrkan. Men man gissa utifrån det man tex vet om det ryska samhället. Har du varit där?

Lite lustigt att du litar mer på Rysslands officiella siffror än Svenska. Ryssland är duktig på att mörka det har bevisats gång på gång. Allt ifrån giftmord till diskoteksbranden i Novosibirsk, ubåtshaveriet osv.
Citera
2020-03-07, 23:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Tror vi får lägre dödlighet än det globala genomanittet för:
Relativt få rökare, snus och hälsotrender.
Relativt bra allmänhälsa, folk har bra mat.
Allmän sjukvård, folk går till doktorn i tid.
Bra luftkvalitet.
Bra arbetsskydd med LAS och krav på masker vid farliga jobb leder till få personer med dåliga lungor.
Allmänbildad befolkning som lyder råd.

Högre på grund av förnekare som du tyvärr...

Högre pga att vi får idiotråd som att skydd inte fungerar
Högre på grund av att vi inte samarbetar för att minska smittspridningen. Finns många som säger att de inte tillhör riskgruppen så de bryr sig inte om de blir smittade då det bara är en nysning...
Högre pga sämre matkultur.
Högre på grund av fler feta med högt blodtryck o diabetes
Citera
2020-03-07, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
WHO-fadäsen: Vi har nog överdrivit dödligheten
https://www.dagensps.se/nyheter/who-fadasen-vi-har-nog-overdrivit-dodligheten/

"Världshälsoorganisationen medger nu att deras egen siffra över hur stor dödlighet coronaviruset har är en grov skattning. Den har förmodligen ingen verklighetsförankring, tillstår WHO."

”Den bästa siffran är fortfarande den vi har fått från den stora kinesiska studien. Där låg man på en dödlighet på drygt 2 procent av personer som söker sjukvård. Samtidigt måste vi komma ihåg att det också uppenbarligen finns väldigt många som inte söker sjukvård så den egentliga siffran ligger betydligt lägre”, säger han och berättar att han nyligen såg en siffra på en dödlighet på 0,7-0,8 procent, det vill säga en dramatiskt lägre dödlighetssiffra än de 3,4 procent som WHO kommunicerat ut."

Sedärja! Tegnell är väl den som står närmast sanningen trots allt. Gott när alarmisterna får äta upp det här.
Citera
2020-03-07, 23:09
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
OK, där ser man. Märkligt att att två demokratiska länder med ungefär samma BNP/Capita kan se så annorlunda ut när det gäller något så basalt som vård. Men som ett parti i Sverige sa en gång i tiden: "All politik handlar om prioriteringar..."
Jo, visst är det en fråga om prioriteringar. I SKs fall har man väl större orsak att gardera sig för virusutbrott vad jag förstått. Andra länder garderar sig mot jordbävningar, skogsbränder, kalla vintrar, invandring, skadeinsekter, skyfall, rasism, stormar, krig etc.
I detta fall råkar SKs k*k vara störst, en annan dag är det nån annan som har den största.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in