2020-03-07, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slowroler
Varför låter man inte viruset spridas så snabbt som möjligt? "bättre att ta bort plåstret snabbt än att dra ut på lidandet"... Är det för att en stor andel behöver intensiv vård eller är det för att dödligheten är högre än man tror?
Därför att om du bryter benet är det ju bra om en läkare kann gipsa dit ben. Om läkaren och personalen pa sjukhuset är sjuka i Corona sa kann de ju ej gipsa dit ben. Och du vill väl inte dö pga komplikationer fran ett benbrott tex?
Citera
2020-03-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det vore dumt om jag trodde. Fan extremt mörkerantal gällande döda. Italien är inte Nordkorea.

Jo det finns modeller för detta. Men detta virus är så nytt sedan är lömskt så till vida att vissa får nästan inga symptom alls. Så för att få en ärlig siffra till hur dödligt det är kommer ta månader om inte år.
Vadå för modeller?
Citera
2020-03-07, 22:58
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Elaborera mer än gärna?

Det var ju 100 år sedan vi hade en Pandemi och Sverige med många andra länder har inte en beredskap att ta hand om alla problem i samhället som kommer att bli ett faktum av COVID-19.

Många människor kommer att få lida av dessa brister och de kommande veckorna kommer många beslut att tas som ingen trodde möjligt.
Citera
2020-03-07, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Dödligheten är mycket högre än vad som redovisas, har man en bakomliggande sjukdom och får Corona och dör så rapporteras inte fallet som Corona-död utan redovisas som en bakomliggande sjukdom som grund till döden. Vi har därmed ett stort mörkertal som "hemlighetsstämplas".

Källa på detta? Hur mycket skiljer det sig mot det rapporterade?

De siffror jag hittar säger att denna är sannolikheten att dö om man har någon av nedanstående sjukdommar.

Cardiovascular disease 13.2%
Diabetes 9.2%
Chronic respiratory disease 8.0%
Hypertension 8.4%
Cancer 7.6%
no pre-existing conditions 0.9%

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tydligen blir sjuksköterskorna som tar emot samtal från 1177 hotade, eftersom folk måste köa upp till 20 minuter innan de kommer fram..

Helt obegripligt vilken brist på tålamod vissa individer visar. Och hur fel de riktar sin ilska.

Jag önskar att direktiven vore att direkt lägg på när sådana samtal kommer.

Tänkte på detta, eftersom inslaget finns med bland de andra i länken du skickade.

Det egentliga syftet med 1177 är och har alltid varit att verka för att brukare inte ska söka vård i onödan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VivalaCoca
Folk snackar om dödlighet hit och dödlighet dit. Men det ni alla glömmer är att när du smittas en andra gång så är du så gott som död. Då den milda graden av sjukdomen hoppas över och viruset direkt attackerar dina organ.

Detta har varit känt i många veckor, men folk har ett minne som en guldfisk.

Vilken studie hämtar du din info från? Hade varit intressant att läsa. Tack.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Därför att om du bryter benet är det ju bra om en läkare kann gipsa dit ben. Om läkaren och personalen pa sjukhuset är sjuka i Corona sa kann de ju ej gipsa dit ben. Och du vill väl inte dö pga komplikationer fran ett benbrott tex?
Förutom detta så skulle många dö pga avsaknad av personal och för lite utrustning på sjukhusen. Ju längre man kan dra ut på det desto fler överlever.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Fantasi? Har du missat att WHO officiellt gått ut och sagt att till och med 3,4% var fel, att dom överdrivit dödligheten av misstag i början, och att den ser ut att ligga på 0,6 - 0,8% i nuläget??
Ja, jag har missat att de säger att dödligheten ligger på 0.6-0.8%. Vänligen visa källa på det.

Det vore ju en fantastisk förändring. Men jag tror dig inte, eftersom du hittills gång på gång visat en oförmåga att läsa referenser.

Om WHO har sagt några så låga siffror så skulle jag snarare tro att de hänvisar till antalet döda i proportion till hur många som är smittade just nu - alltså inte dödligheten. Det kommer givetvis finnas folk som dör bland de nu smittade också, särskilt bland de 16% som är i allvarligt tillstånd

Citat:
Tror du jag ska lita på dina "rationaliserade" siffror mer då? Hahaha. Jag ler.
Du hänvisade innan till en gubbe i UK som slängde ut sig en random trevlig siffra på 1% helt utan något rationellt underlag. Mina siffror bygger på rationella formler som används av forskare, och som jag sedan applicerar på officiell data.

Men visst, jag kan också göra som du.

"25% låter häftigt!"
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-07 kl. 23:05.
Citera
Medlem
Goldman Sachs podd om coronan.

https://www.youtube.com/watch?v=eMBIydLrUdY
Citera
2020-03-07, 23:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katjakaj1
De som säger att det "bara är influensa" menar ju att det till stor del ter sig som ett influensavirus, vilket är sant. Anledningen till att det inte "bara är influensa" är att smittspridningen är enorm vilket innebär att hela samhällen drabbas. En hel del lär dö även att det för en enskild individ inte är speciellt farligt om du inte tillhör en riskgrupp.
Nej, det är inte sant pga att nya Corona har 10 ggr högre dödlighet. Även folk i 30-50-årsåldern dör, om än i mindre omfattning, det bevisas från Kina tex.
Citera
2020-03-07, 23:01
Medlem
Citat:
Vi får agree to disagree. Jag menar att den reella dödligheten kommer hamna på 1%. Sen kan du presentera uträkningar in i absurdum för att passa din agenda, och jag likaså.

Men vi kan ju kolla hur dödligheten för oss i Sverige ser ut. För det är ju ganska relevant tänker jag? Jag kan till och med sträcka mig till hela Norden om du vill. Vad har vi för dödlighetssiffror i covid19?

Tror vi får lägre dödlighet än det globala genomanittet för:
Relativt få rökare, snus och hälsotrender.
Relativt bra allmänhälsa, folk har bra mat.
Allmän sjukvård, folk går till doktorn i tid.
Bra luftkvalitet.
Bra arbetsskydd med LAS och krav på masker vid farliga jobb leder till få personer med dåliga lungor.
Allmänbildad befolkning som lyder råd.
Citera
2020-03-07, 23:02
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beklagligt
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Nåt så jävla dåligt skött! Hade de ingen beredskap för att vi nu även kommer att börja åka på svårt sjuka i coronainfektion som kan komma att tas in med ambulans?

Eftersom smittan nu börjar bli så spridd och då det sannolikt redan sker dold smittspridning i Sverige så handlar det om att isolera alla med symptom där det kan handla om corona. En smittad ska fan i mig inte slå ut en hel akutmottagning eller är vi så dåligt förberedda???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in