2020-03-07, 13:09
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
21 nya fall i Region Stockholm: Källa

Totalt smittade i Stockholm: 101

Hmmm... Samma som igår alltså?

Eller förresten, igår kom ju redovisningen vid 18-tiden så den verkliga siffran för idag är nog över 30 smittade. Minst.

Synd, jag satt och hoppades att antalet skulle minska idag
Citera
2020-03-07, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Anledningen till att Sverige har många rapporterade fall är för att många svenskar varit ute på resa och Folkhälsomyndigheten varit bra på att fånga upp smittade samt smittspåra, förstår inte all kritik Folkhälsomyndigheten får.

Ja de har varit duktiga att testa på italienresenärer och deras närstående. Bland de cirka 3000 tester som har gjorts så har 140 hittats.

Men vad tror du händer om fler är smittade?
Citera
2020-03-07, 13:10
Medlem
MorT2s avatar
Här det framkommit om i vilka kommundelar folk har testat positivt i?
Jag vet enligt media att Kungsholmen i Stockholm är en plats där en av de sjuka bor samt paret i Sigtuna.
Sen är det ryktesspridning resten.

Nu har vi 140 bekräftade fall. N Å G O N måste ju känna till N Å G O N person som smittats ?!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Lördagsintervju med Generaldirektören på FHM nu på P1 . 13.00

PS säger att ingen spridning i Swe

Undanflykter och undanflykter. Lyssna på Lördagsintervjun i P1 av generaldirektören på FHM nu 13 00
Citera
Medlem
Proras avatar
Läget i Sverige just nu:

140 bekräftat smittade
Ingen har dött, ingen är ens svårt sjuk, i alla fall som det har rapporteras om i media.
Ingen är än så länge smittad inom Sverige av en okänd individ. De smittade är bara folk som varit i Kina, Iran och Norditalien och deras anhöriga, kollegor och medresenärer.

Människor som redan är försvagade av andra sjukdomar och åldringar har anledning att vara oroliga. De andra torde kunna rycka på axlarna och agera enligt vanligt sunt förnuft.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
21 nya fall i Region Stockholm: Källa

Totalt smittade i Stockholm: 101
Oh Boy !!!! 21 redan nu normalt har sthlm rapporterat sina siffror 18.00 men redan nu 21 till och nu kommer regeringens hemlighetshallande till insats dvs Inga uppgifter om var och hur de smittats. Tidigare hette det ju hela Tiden Italien men nu hur i helvete har dessa blivit smittade?

Tippar pa ensamkommande Afghanska flyktingar som varit hemma i Iran och nu spritt allt vidare i Orten och pa HVB hem

Fy Fan!!!!!!!
Citera
2020-03-07, 13:11
Medlem
MorT2s avatar
Jag fick precis ett mail om att det första dödsfallet inträffat i Sverige!!
Citera
2020-03-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karmaman
Det

Jag var på apoteket igår, helt tomt och ingenting var utplockat. Sluta sprid skräckpropaganda ditt jävla troll.

Nu tycker jag livsmedelsbutikerna klarar det bra och det var långt ifrån kaos på apoteket när jag var där i torsdags, däremot var värktabletter helt slut på ena apoteket och fanns bara ett fåtal kvar på det andra.
Citera
2020-03-07, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Folk verkar inte förstå att:

- Att äldre dog först är för att det har sämre immunförsvar och många ggr underliggande andra sjukdomar.

- Yngre har bättre immunförsvar och får inte viruset lika lätt i början på året när det var få smittade.
Vilket nu förändras när fler och fler får det och man kan lättare smittas.

-Yngre som smittats och behöver vård kan kämpa längre mot smittan innan de dör eller få lä,na sjukhuset med bestående skador på lungorna livet ut.
Jag har försökt utröna vilka risker som finns för överlevare att drabbas av lungfibros - ärrvävnad i lungorna. En mycket otrevlig sjukdom. Obotlig, dess tillväxt bromsas med bl.a cellgifter.

Det finns definitivt enstaka exempel på detta i fall med såväl Covid-19, SARS och MERS.
Men man är osäkra på exakt hur vanligt förekommande det egentligen är - jag har försökt gräva, men hittar ingen statistik.

Jag menar att man inte bör bortse ifrån risken att en andel överlevare kan avlida i följdsjukdom de kommande åren.
Senast redigerad av Olbars 2020-03-07 kl. 13:14.
Citera
Medlem
Sheps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Läget i Sverige just nu:

140 bekräftat smittade
Ingen har dött, ingen är ens svårt sjuk, i alla fall som det har rapporteras om i media.
Ingen är än så länge smittad inom Sverige av en okänd individ. De smittade är bara folk som varit i Kina, Iran och Norditalien och deras anhöriga, kollegor och medresenärer.

Människor som redan är försvagade av andra sjukdomar och åldringar har anledning att vara oroliga. De andra torde kunna rycka på axlarna och agera enligt vanligt sunt förnuft.

Plus 21 smittade idag, så 161 totalt.
sll.se
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Läkare i Milano, Italien rapporterar om en extremt hög andel som behöver intensivvård och assisterad andning, siffran ligger runt 10% av alla smittade. Man ser att det händer även hos yngre populationer och hos äldre utan några risksjukdomar.

https://www.reddit.com/r/medicine/comments/febby3/italian_intensivists_are_circulating_their/?utm_medium=android_app&utm_source=share

Enligt Tegnell och Folkhälsomyndigheten är detta som en vanlig influensa så inget att se här.

Unga italienare bryter karantänen..

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/antalet-smittade-och-doda-fortsatter-att-stiga-i-italien
Citera
2020-03-07, 13:13
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Jag ser detta i min vardag, jag får sitta och tjafsa med idioter som med näbbar och klor av någon konstig anledning argumenterar emot mig och emot den fakta som finns.

Fattar inte vad de får ut av det.
Oavsett vad man säger till en människor så säger en andel av dem emot. Det har ingenting alls att göra med vad man säger. Det beror på den människans tillfälliga uppfattning av den situation där budskapet levereras.
"- Jag har inte beställt det här paketet, jag vägrar ta emot det!"
Och sen snor ett av grannens brev för att hon är så obotligt nyfiken.

Adolf Hitler, för att dra ett känt namn, skrev i Mein Kampf att han som byggjobbare lyckades övertyga sina kollegor om en sak en dag, bara för att nästa morgon upptäcka att de alla var tillbaka som innan igen. Kommunikation har föga med sakinnehåll att göra. Redan de gamla grekerna, för att använda en annan meme, skiljde mellan logik och retorik. Det gör man inte i Sverige av idag, konceptet med skillnad mellan de båda existerar inte i någon skolundervisning. Istället hänvisar de till regimen som auktoritet och att allt som den ljuger ska man blint trooo på.

Gudskelov finns det papers online att läsa för den som är intresserad. Och det är inte så jävla svårt att läsa ett paper om coronaviruset, det blir inget läxförhör, man behöver inte vara rädd som i skolan. Man tar till sig det man kan, och kan googla vidare på de begrepp man inte förstår. Papers är till för att kommunicera direkt med den intresserade allmänheten, utan politiker och regimmedia som filtrerande mellanhänder. Och utan andras feltolkningar för den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in