2020-03-07, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Där jag bor är det business as usual. Ingenting har varit urplockat på hyllorna, men fler personal som plockar upp. Fina tider för livsmedelshandlarna.

Håller med, undrar var den där Anna bor?
Fulla hyllor i matbutikerna här och inte alls varit någon panik eller något kaos på de apotek jag varit på de senaste dagarna?

Tror Anna är en fear monger som vill sprida panik och skräck.

Jag vill dock inte förringa det faktumet att corona antagligen är jävligt farligt om inte annat för ekonomin och samhället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettballl.
Är du seriös, jag har ju inte bunkrat upp än, det där låter ju förfärligt.

Men seriöst. Hon hittar ju på. Jag har varit ute på stan, allt flyter på som vanligt. Det enda är att handsprit är slut.
”Sista helgen utan okontrollerad smittspridning” , även om det var då: de flesta friska vuxna får lindriga symptom och tillfrisknar snabbt. Det är inte som att folk kommer att ligga döda i drivor på gatorna.
Och innan ni börjar länka videor från Kina på gator fulla med ”döda”: det har redan klargjorts att de filmerna visar gästarbetare som sover utanför fabrikerna!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nej, ingen som påstår det.
Du gjorde dock jämförelse med vanlig influensa genom att jämföra totala antalet döda utan att ta hänsyn till några andra parametrar.
Vilka döda, har någon dött av det här i Sverige?
Citera
Medlem
karmamans avatar
Det
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Det var inte det jag skrev. Jag förklarade hur stämningen var.

Jag var på apoteket igår, helt tomt och ingenting var utplockat. Sluta sprid skräckpropaganda ditt jävla troll.
Citera
2020-03-07, 12:56
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Här är en bra artikel om varför läget är som det är i Italien...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50487e/sa-blev-italien-centrum-for-europas-coronaexplosion

Italien hade väl 150 konstaterat smittade 23/2, nu 4000-5000(?) och nu 20 % ökning per dag?

Sverige kommer att ha liknande eller värre ökning, men om 2 veckor när 5000-10 000 sjuka -- eller om 2 månader när nästan alla smittats, vården sen länge kraschat och 100 000+ dött -- kommer Tegnell fortsatt säga att Sverige inte har smittspridning och skryta med att de testat 7 000. Samhället överlever, om än chockat av sjukan och de döda, decimerat men mer immunt än länder som vidtog åtgärder. Svenskarna kommer att köpa den officiella versionen, att FHM agerat rätt, även om det de sett talar emot det. SVT säger ju det...
Citera
Medlem
Lördagsintervju med Generaldirektören på FHM nu på P1 . 13.00

PS säger att ingen spridning i Swe
Citera
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Coronavirus, som familj, ÄR ett mycket anmärkningsvärt virus.
De har det längsta RNA av alla virus man känner till. Det har en tvåstegsprocess i sin replikation, där värdcellen fås att producera de verktyg som sen bygger virusets komponenter med resten av RNA som ritning. Biologiskt är det häftigt!

Epidemiologiskt betyder det att processen är mer sårbar för mutationer och förändring till varianter som gör att de som blivit immuna genom att skapa antikroppar, kan smittas igen av en ny våg som kräver nya antikroppar.

Tack, äntligen någon som förstår situationen på virologisk nivå.

Förstår dock inte varför vissa idioter här, och i allmänhet, envisas om att försöka spela experter när de uppenbarligen inte ens har den grundläggande kunskapen kring detta virus.

Jag ser detta i min vardag, jag får sitta och tjafsa med idioter som med näbbar och klor av någon konstig anledning argumenterar emot mig och emot den fakta som finns.

Fattar inte vad de får ut av det.
Citera
2020-03-07, 12:57
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
anders tegnell har börjat erkänna att han gör misstag.
han har erkänt att han har haft fel om kina.
jag är saker på att han även kommer ha fel avseende bedömningen att hålla skolor och universitet öppna, samt kommer han att få stå till svars på något sätt för att ha uppmanat det svenska folket att inte ta viruset på allvar.

Stå till svars?

Sen när han någon maktfaktor fått stå till svars i detta jävla landet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Om eliten skapat detta virus är de inte så smarta så de kan kallas ”elit”. Hur ska 10% fortsätta ha det bra om 90% av dem som tillgodoser bekvämligheterna har dött? Vad spelar det för roll om man äger alla tillgångar i världen om dessa tillgångar tappat sitt värde? T ex en bitcoinmiljonär kan bara vara rik så länge det fortfarande finns folk som vet vad bitcoin är. Eliten kan ju bara fortsätta äta på restaurang så länge det finns kockar och kallskänkor i livet, när sköt och grillade en Warren Buffett sin egen mat senast?

Jag pissar på teorin om att situationen skulle vara skapat med vilje, det finns ingen logik i det. Att folk leker med virus i statligt sanktionerade labb är självklart, men pandemin har skapats av slarv, oaktsamhet eller ren dumhet.
Med den tekniska utvecklingen vi har haft så är 90% av jordens befolkning inte längre nödvändig för att skapa välfärd.
En jord med bara 10% av nuvarande befolkning skulle kunnat vara ett paradis för dom som är kvar.
Därmed inte sagt att jag håller med om att detta skulle vara medvetet skapat.
Citera
Medlem
Tror Tegnell kan vara Sveriges mest hatade person just nu. Inte ett dyft gör han för att skydda landet från en allvarlig infektionssjukdom.

Upprepat förminskar han situationen. Han trodde aldrig viruset skulle lämna Kina. Det var ett allvarligt misstag som försenade förberedelserna med veckor.

Hoppas Tegnell döms för sitt försumliga beteende i denna allvarliga situation.
Citera
2020-03-07, 12:58
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Nästa vecka kan vi se resultaten från helgens aktiviteter"sjung och var med" och provsvaren från norrlänningarna borde landat!

Vi har sett liknande agerande ifrån svensk regering tidigare, som när en minister sa något i still med att låt oss ta varandra i hand och sjung "we shall overcome".
https://www.youtube.com/watch?v=mQakZce3GhQ
Citera
2020-03-07, 12:58
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Har precis köat 45 minuter på apoteket. Fy fan vilken undergångsstämning. Alla (liksom jag) plockade ut alla mediciner de hade, alvedonhyllan var tom, personalen nervös, kunderna nervösa. Mötte senare på gatan flera som kom med flyttlådor med preppersgrejer. Alla vet att det här är sista helgen innan okontrollerad smittspridning. Vill bara grina just nu.
Här blir jag nyfiken på två saker.
I vilken del av landet är det så här illa, och vad är preppingsaker som man man köper per låda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in