2020-01-28, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja, om man använder påhittade siffror istället för de som anses vara verifierade av John Hopkins karta. Men hade mortalitetn varit så hör som 10%, likt SARS hade vi haft långt fler döda nu. Vissa menar ju att första fallet upptäcktes för två månader sedan.
Hur kan siffrorna vara påhittade om man jämför smittade för en vecka sedan med hur många döda det är idag? Tiden från upptäckt smitta till död är i snitt en vecka.

Den okända faktorn man måste räkna med är isllet hur många som var smittade för en vecka sedan som man inte känner till.
Citera
2020-01-28, 20:51
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
så det räcker inte att gå förbi en person som hostar i luften eller pratar?

Om du är nära en person som hostar/nyser rakt mot dig och du sen drar in luften där, räcker troligtvis. Men inte att du går förbi någon som pratar någon meter bort. Så har iallafall jag uppfattat det.

Viruset sprids via vätska, som kan vara mikrodroppar från en nysning eller snor eller liknande.
Citera
2020-01-28, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Runt 20% av de smittade i ett allvarligt tillstånd, lite oroväckande.

20% av de smittade... var?
Citera
2020-01-28, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om du är nära en person som hostar/nyser rakt mot dig och du sen drar in luften där, räcker troligtvis. Men inte att du går förbi någon som pratar någon meter bort. Så har iallafall jag uppfattat det.

Viruset sprids via vätska, som kan vara mikrodroppar från en nysning eller snor eller liknande.

Om jag tvättar händerna med tvål efter att ha tagit i något som en smittad tagit i då?
Citera
2020-01-28, 20:54
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
20% av de smittade... var?

"There were 1,771 new cases confirmed in China, raising the national total to 4,515, according to the National Health Commission. It said 976 people were in serious condition"

Antagligen Kina då det kommer från deras Folkhälsomyndighet.
Citera
2020-01-28, 20:55
Medlem
Citat:
Om jag tvättar händerna med tvål efter att ha tagit i något som en smittad tagit i då?

Ta allt du läser med en nypa salt; det har vad jag vet ännu inte bekräftats exakt hur viruset sprids.
Citera
2020-01-28, 20:56
Medlem
Citat:
"There were 1,771 new cases confirmed in China, raising the national total to 4,515, according to the National Health Commission. It said 976 people were in serious condition"

Mmmm. alarmerande men tills det gäller i Europa hade jag inte varit lika orolig. Av flera skäl.
Citera
2020-01-28, 20:56
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Mmmm. alarmerande men tills det gäller i Europa hade jag inte varit lika orolig. Av flera skäl.

Förvisso.. dock vet vi mer inom 2-3 veckor då dessa personer antagligen varit sjuka ett bra tag. Det finns dock skäl att redan nu vara orolig enligt mig.
Citera
2020-01-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k5
Ta allt du läser med en nypa salt; det har vad jag vet ännu inte bekräftats exakt hur viruset sprids.

Men en av tyskarnas kineskollega hade det (från Wuhan).. Jag utgår ifrån den arbetande hypotesen att de inte knullade.
Citera
2020-01-28, 20:59
Medlem
Citat:
Förvisso.. dock vet vi mer inom 2-3 veckor då dessa personer antagligen varit sjuka ett bra tag. Det finns dock skäl att redan nu vara orolig enligt mig.

Jag har inte haft influensa på 12 år och är förkyld en gång per år så knappast dåligt immunförsvar men fan vet jag hur man reagerar.. sen är oron också anhöriga som är äldre och med vissa förexisterande tillstånd.
Citera
2020-01-28, 21:00
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:

Fast mer eller mindre alla fall utanför Kina så har dom drabbade haft vanliga influensasymptom och blivit friska rätt fort.
Citera
2020-01-28, 21:00
Medlem
Citat:

Bor inte så himla långt från Wuhan och inga här är lika oroliga som många i detta forum är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in