2020-01-28, 18:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Men varför vill jag minnas att Sars kunde spridas genom post och döda? Blandar jag ihop det med något annat runt den tiden?

Är det inte mjältbrand du tänker på
Citera
2020-01-28, 18:03
Medlem
crawlys avatar
Ursäkta om frågan redan ställts, men hur långt är hela förloppet ungefär, från insjuknande till friskförklaring?
Citera
2020-01-28, 18:04
Medlem
Dansk misstänks vara smittad av cornoavirus
En dansk medborgare misstänks vara smittad av coronaviruset. Patienten är just nu inlagd på universitetssjukhuset i Århus.

Svaret på de tester som gjorts kommer under morgondagen, rapporterar Ekstrabladet.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Officiella siffror finns i min signatur, Man tar döda/döda + friskförklarade

Tack, och så visar du oss hur många som har kremerats och lagts i askhögar runt Wuhan.

Med tanke på högarnas storlek och antal bör du kunna räkna ut hur många som har kremerats, kan vi få facit?

Gärna lite siffror på alla döda som har burits ut ur bostäder i en aldrig sinande ström också. Du kan ange antal till och med igår den 27:e.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag tror att de bränner djur kadaver.
Den tanken har inte slagit mig, men det låter fullt rimligt nu när du säger det.
Citera
Medlem
DickeFixs avatar
Risk assessment report based on analysis of 2,744 infections recorded up to Sunday by the Chinese Centre for Disease Control and Prevention:
  • the average number of cases each case generates: 2<R0<3
  • male-to-female ratio: 1.16:1
  • infected below 15 years of age: 0.6%
  • infected people with severe pneumonia:16.8%
  • fatality rate:<3%
Citera
2020-01-28, 18:05
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Dansk misstänks vara smittad av cornoavirus
En dansk medborgare misstänks vara smittad av coronaviruset. Patienten är just nu inlagd på universitetssjukhuset i Århus.

Svaret på de tester som gjorts kommer under morgondagen, rapporterar Ekstrabladet.

Det har nämnts 2 gånger i tråden innan.
Citera
2020-01-28, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Läckert, och sen när antalet icke-smittade i den aktuella populationen sjunker så kommer smittan att ebba ut.
Detta visar varför isolering av sjuka är så viktigt.
Vilken population tänker du på? Om du menar de ca 10 miljoner som bor i Wuhan så är de sannolikt tillräckligt många för att epidemin ska kunna fortgå på obestämd tid, eller tills dess att man tar fram ett vaccin.
Citera
2020-01-28, 18:07
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Men varför vill jag minnas att Sars kunde spridas genom post och döda? Blandar jag ihop det med något annat runt den tiden?
Du tänker på mjältbrand (anthrax), tror jag. Det var någon dåre som skickade smittade brev i USA om jag inte minns helt fel?
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-01-28 kl. 19:01.
Citera
2020-01-28, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Ursäkta om frågan redan ställts, men hur långt är hela förloppet ungefär, från insjuknande till friskförklaring?

Om du är en frisk person så förmodligen som en vanlig influensa eller förkylning.
Citera
2020-01-28, 18:09
Medlem
Ingen ko på börsisen. Så här ser en krönikör på Marketwatch på det hela.

1. Man kommer att få bukt på smittan för det har man klarat av tidigare.

2. Lockdown berör bara en liten del av Kina.

3. Tur att utbrottet ägde rum under en semesterperiod då man ändå hade stängt praktiskt taget hela landet.

4. Allmänheten överreagerar

5. Ekonomiska skadorna blir kortvariga

https://www.marketwatch.com/story/5-reasons-coronavirus-fears-are-overblown-and-14-stocks-to-buy-now-2020-01-28?mod=home-page
Citera
2020-01-28, 18:10
Avslutad
Om man bortser från de rent fysiska följderna så kommer de rent ekonomiska följderna bli ytterst svåra. Flygtrafiken är en del men kineser har enorma intressen runtom i världen. T ex är det stoppat en massa kineser som testkör i norra Sverige+ alla turister. Hotell och butiker drabbas och det kan om det håller på länge och blir allvarligare kasta ner världen i djup recession.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in