2020-03-06, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
var precis i akutmottagningen i malmö, farsan hade fått misstänkt hjärtinfarkt.

När jag var på väg dit genom sjukhusets avdelningar, så råka jag gå förbi en sängliggande äldre kvinna med en ansiktsmask och läkaren som pusha sängen hade också en ansiktsmask, jag vände mig till sjuksköterskan som öppnade dörren för mig, då dörrarna var stängda och jag kunde inte ta mig upp till avdelningen där min farsa ligger. Hursomhelst så frågade jag sjuksköterskan ifall det jag precis såg var ett carona fall? hon svarade direkt, nästintill som en försvarsmekanism det är sekretessbelagd.

visst jag förstå att det är, men det är också en samhällsfara och sjukhusen borde inte mörka antalet konstaterade fall eller misstänkta fall, de döljer så jävla mycket. när jag väl var inne i farsans rum, så märkte jag hur den här sjuksköterskan smyg pratade med en annan kollega, antagligen om mig eller något.

som sagt, de svarade med att jag inte borde vara rädd, och att det inte är farligt!
yeah right my ass, nu är jag orolig som fan, är rädd att jag fått virus skitet.

på vägen ut från sjukhuset stal jag en flaska desinfektionsmedel, då de längre inte går att köpa på apoteken. jag delade med mig desinfektionsmedlet med taxi chauffören som körde mig hem, han hade endast en liten flaska kvar i bilen som nästan var slut. Även han är rädd och fruktar viruset, och han rekommenderade mig att så fort jag får torr hosta och halsont så ska jag ta kontakt med vården, och att jag inte ska vänta. Dessutom så sa han till mig att inom 1 månad så kommer 40% av irans befolkning insjukna, det handlar om miljoner människor!

hursomhelst, tänkte bara dela med mig, sorry för eventuella stavfel och annat är skit trött, har inte sovit ett skit och dessutom haft ett stressigt dag.

ni som bor i malmö, var på er vakt, akutmottagningen i malmö och sjukhusen i allmänhet döljer så jävla mycket, dessutom så verkar dessa läkare vara helt pantade i huvudet, de har hjärntvättats av folkhälsomyndigheten om att viruset inte är farligt och att så länge man är ung så överlever man, vilket är skit snack det finns inga garantier för överlevnad.

god natt.

Varför skulle de berätta för dig om du gick förbi transport av en covid 19-patient? Bara för de inte berättar för dig om en individ du ser i hallen så betyder det inte att de mörkar något, de värnar om den enskilde patientens integritet.
Citera
2020-03-06, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Äh, sjukvårdspersonal har strikt tystnadsplikt. Du hade inte fått ett svar i vanliga fall heller.

Jag praktiserade på ett sjukhus när jag gick i gymnasiet. Fick skriva på ett tystnadspliktavtal som gäller fram till min pension

jag förstår det, men när viruset betraktas som samhällsfara så borde man fan gå ut med antalet konstaterade eller antalet misstänkta fall?

varför gör inte dem det? är de rädda för att skapa panik? vore det inte bättre att säga som det är, så att man vet hur man ligger till, och eventuellt kan förhindra eller begränsa smittspridningen istället för att låta folk vistas fritt bland folkmassor och öka sannolikheten för ökad smittspridning.

sedan om det är tystnadsplikt, varför har man en interaktiv map som följer virus spridningen?
det är inte så att jag eller allmänheten vill få reda på personliga uppgifter av den virus drabbade, utan endast få reda på om personen är smittad eller ej, i syfte att förbereda sig och även skydda sig.
Citera
2020-03-06, 03:53
Medlem
Citat:
jag förstår det, men när viruset betraktas som samhällsfara så borde man fan gå ut med antalet konstaterade eller antalet misstänkta fall?

varför gör inte dem det? är de rädda för att skapa panik? vore det inte bättre att säga som det är, så att man vet hur man ligger till, och eventuellt kan förhindra eller begränsa smittspridningen istället för att låta folk vistas fritt bland folkmassor och öka sannolikheten för ökad smittspridning.

sedan om det är tystnadsplikt, varför har man en interaktiv map som följer virus spridningen?
det är inte så att jag eller allmänheten vill få reda på personliga uppgifter av den virus drabbade, utan endast få reda på om personen är smittad eller ej, i syfte att förbereda sig och även skydda sig.

Fast det gör de ju? Bekräftade fall uppdateras i media konstant?
Citera
2020-03-06, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Varför skulle de berätta för dig om du gick förbi transport av en covid 19-patient? Bara för de inte berättar för dig om en individ du ser i hallen så betyder det inte att de mörkar något, de värnar om den enskilde patientens integritet.

jag förstod det, och det är därför jag inte frågade mer, men de borde berätta om det, då jag riskerar att drabbas av viruset, och då blir det mitt problem också, dessutom så hade läkaren och patienten mask på sig, och jag hade inte det. Sedan så borde man gå via speciella vägar med patienter som utsätter risk, eller sätta dem i någon sorts karantän bubbla vid transport.

med andra ord så sköter läkarna virus fallen väldigt dåligt.
Citera
2020-03-06, 03:54
Medlem
Citat:

Måste rapportera till WHO i vilket fall så det går inte att mörka.
Citera
2020-03-06, 03:55
Medlem
Citat:

ja en del bara, men majoriteten av fallen döljs. man masserar siffrorna.
Citera
2020-03-06, 03:56
Bannlyst
Citat:
Jag har för mig att min tystnadsplikt gäller fram tills dess att jag är 70-80 år eller någonting. Men visst, jag kan minnas fel, det var länge sedan.

Sekretess inom vården är livslångt.
Citera
2020-03-06, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Måste rapportera till WHO i vilket fall så det går inte att mörka.

de rapporterar säkert till who, men vad allmänheten får veta är två olika saker, vi får inte reda på hela sanningen. och dessutom så har who sagt att länder sköter virus fallen väldigt dåligt. dvs de rapporterar inte, de testar inte patienterna etc.
Citera
2020-03-06, 03:58
Medlem
Citat:

varför gör inte dem det? är de rädda för att skapa panik?
Öh..? Va?! Det gör de. Har du testat att läsa valfri tidning? Vilken som helst?

Det brukar stå text i dem. Kolla efter text.
Ibland även bilder. Kolla efter det med.

Citat:
Hur ska du ha det? Går de ut med hur många som är smittade eller inte?

De går ut med ut med en ”interaktiv map” så att alla ska ha en generell lägesbild.

Vad man däremot inte gör är att gå ut med personuppgifter för vilka som är smittade.

T.ex. så pekar de inte ut någon ens om en okänd patient begär uppgifter om en annan patient

Citat:
”Jag vill inte veta identitet”
”Jag vill bara veta identiteten”

Jag förstår din oro, och antagligen menar du väl. Men du gör dig bara en björntjänst när du bygger din verklighetsbild på fantasier.

Bäst resultat får du om du utgår utifrån verkligheten.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-06 kl. 04:05.
Citera
2020-03-06, 04:05
Medlem
Citat:

De går ut med ut med en ”interaktiv map” så att alla ska ha en generell lägesbild.

Vad man däremot inte gör är att gå ut med personuppgifter för vilka som är smittade.

läser inte tidningar förutom dagens industri och andra affärsnyheter.

själva who har sagt i en presskonferens om att länder inte sköter virus fallen bra, och de nämnde specifikt om att olika länder bör börja testa för covid 19, jag förmodar att Sverige och andra länder inte testar folk för viruset lika frekvent som andra länder.

jag har också en känsla om att all sjukvårdspersonal i Sveriges sjukvård är hjärntvättade, av vem vet jag inte. men alla de talar om att viruset inte är farligt och att så länge man är ung så dör man inte, alltså wtf. förklara då varför unga människor dör i kina, och iran?

snälla förklara det.

man ska inte ta viruset som den inte vore någonting, utan den är en risk faktor. ta mig tex, jag är ung men har ett underliggande sjukdom som gör att jag ligger i risk zonen för viruset, jag tror personligen att jag inte skulle kunna överleva viruset en vecka.

så man kan inte säga till vem som helst, ta det lugnt det är ingen fara.
Citera
2020-03-06, 04:08
Medlem
Citat:
jag förstod det, och det är därför jag inte frågade mer, men de borde berätta om det, då jag riskerar att drabbas av viruset, och då blir det mitt problem också, dessutom så hade läkaren och patienten mask på sig, och jag hade inte det. Sedan så borde man gå via speciella vägar med patienter som utsätter risk, eller sätta dem i någon sorts karantän bubbla vid transport.

med andra ord så sköter läkarna virus fallen väldigt dåligt.

Personen behöver ju inte alls ha haft viruset, det finns många olika infektioner man kan ha och många anledningar till varför en patient och läkare kan ha mask på sig.
Citera
2020-03-06, 04:10
Medlem
Citat:

Ibland även bilder. Kolla efter det med.

T.ex. så pekar de inte ut någon ens om en okänd patient begär uppgifter om en annan patient

Jag förstår din oro, och antagligen menar du väl. Men du gör dig bara en björntjänst när du bygger din verklighetsbild på fantasier.

Bäst resultat får du om du utgår utifrån verkligheten.

om man får veta om en person är virus drabbad så betyder det inte per automatik att man vill få reda på hens kön, och ålder och var den personen bor, utan man vill bara konkret få veta ifall personen ifråga är smittad eller inte, så att man kan lägga till den personen i statistiken så att man kan få en helhetsbild av hur läget ser ut, för viruset är någonting som drabbar hela samhället, och man har rätt att få reda på saker och ting om viruset.

median ljuger, läser inte Aftonbladet eller expressen, och eller folkhälsomyndigheten, de har förlorat sin legitimitet i mina ögon och även i andras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in