2020-03-06, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Förövrigt så har inte den svenska regeringen med hanteringen av detta att göra. Det är till 100% myndigheternas ansvar.

Regeringen bär ansvaret inför den internationella domstolen.
Citera
2020-03-06, 00:03
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Värdelös??? Åh nej, den vanliga influensan rullar på precis som vanligt. Tamiflun kommer nog väl till pass.

Jag har haft influensan många gånger under mitt liv och aldrig tidigare fått tamiflu för att dämpa denna. Så vem skall detta lager skydda? De mäktiga som kungen och politiker samt deras familjer?
Citera
2020-03-06, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jämfört med UK så bryr vi oss om de äldre. Där låter man de äldre dö som flugor under influensasäsongerna. För då slår man, så att säga "två flugor i en smäll". Mindre personer att betala ut pension till och utrymme skapas för Tories skattesänkningar.

Men straffet komner nu: UK har inte fler EMO-maskiner än vi har. Tvärt om så hoppas de på just Karolinska institutets resurser. Man har förmodligen också färre respirstorplatser än vad vi har och färre sängplatserper invånare för kvalificerad vård än vad vi har. Lägg där till att folk inte söker vård i tid för covid-19. Det tyder i alla fall se allvarliga/kritiska fallen på. Dock har endast en patient dött när jag kollade sist.

Hur är det relevant att UK föraktar sina äldre ännu mer? Jag vet inte vad en EMO-maskin är och om du syftar på ECMO är det knappt relevant. Vi har få, och det är ju knappast som att alla de är lediga. Det viktigaste är den initiala behandlingen så att folk inte blir så sjuka att ECMO ens är ett alternativ.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Fantastiskt satir, tänk att folk som röstade nej till EU menade att det skulle komma en massa löst folk bara för att Sverige gick med i EU?

Rasistidioterna trodde typ att det skulle sitta en tiggare utanför varje ICA, helt sanslöst efterblivet.

Kan du inte skriva begripligare…?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Johns Hopkins University Har svårt att stava verkar det som.

Jag tog en skärmbild för några timmar sedan och då stod det att 2,652,243 smittade.

För en stund sedan var den "normal" igen.

Sedan hittade jag det här:

Coronavirus and Johns Hopkins 2.6 million mistake? By Dr Paul Cottrell
https://www.youtube.com/watch?v=9p9Ws3cODJ0

Vad är det som pågår!

Det är inget att bry sig om, men ja det är en märklig bugg. Jag förstår tänket bakom det, men för det första har de ingen anledning att mörka och för det andra så får de siffrorna från andra. D.v.s. de sammanställer bara tillgänglig information. Och för det tredje så finns det inte i närheten av tillräckligt många testkit för att ha kunnat testa så många individer.

Avslutningsvis hade det varit en god nyhet då dödligheten skulle vara oerhört mycket lägre än vad som rapporterats. Tyvärr finns det väl risk att vi kommer att se de där antalet om inte en allt för avlägsen framtid.
Citera
2020-03-06, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Vilken fårskalle du är som stör dig på siffran 60-80% potentiellt smittade i Sverige. Visst inte det mest troliga scenariot men inte helt orealistiskt om vi fortsätter på den inslagna vägen. Samt som den du citerar skriver att vi ska ta coronan på större allvar, vad är felet i det? En majoritet av Sveriges medborgare vill ju det,men inte du inte. Mig veterligen har Norge, Storbritannien, USA m.fl inställt på att 20-50% kan drabbas av deras befolkningar. Vilket tyder på att man tar detta på allvar och förbereder sig på worst case scenario. Så vad tror du då, att spridningen slutar av sig självt, att viruset blir ”nöjt” helt plötsligt? Nej, vi kan bara stoppa skiten genom metoder jämförbara med Kinas. Tyvärr.

Har Kina stoppat skiten?

Du är ju inte klok.
Man kan ta saker på stort allvar utan att alldeles kissa på sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halpmeplz
Smittevernoverlegen i Oslo frykter store virus-mørketall
Smittevernoverlegen i Oslo mener at tallet på smittede av koronavirus i Norge kan være 10 til 100 ganger høyere enn de offisielle tallene viser.
https://www.nrk.no/norge/frykter-at-10-til-100-ganger-som-mange-kan-vaere-smittet-av-koronaviruset-1.14931066
Det är ju faktiskt jävligt märkligt att Norge skulle ha 10-100 gånger fler smittade än vad som framkommit officiellt, när Sverige inte har mer än några få smittade som inte sökt vård och blivit testade än. I Sverige har vi ju nått toppen och det kommer bli färre bekräftade fall nu på fredag än igår och idag, sa Virus Bob Tegnell i onsdags.

Det är nästan så man kan misstänka att norsken tror att viruset kan smitta mellan norrmän i Norge, vilket är märkligt när viruset inte smittar mellan svenskar i Sverige. (Utan bara smittar svenskar utomlands.)

Det står också att Norges experter säger att man kan vara smittad men symptomfri och smitta andra. I Sverige smittar inte viruset om man är symptomfri, säger Tegnell.

Man skulle nästan tro att viruset är rasist... Men svenskar och norrmän är ju samma ras...
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Bra fråga, jag vet inte. Någon annan kanske kan svara på det?

Edit:

Fanns lite här:
https://www.livescience.com/can-coronavirus-be-cured.html

Så Tamiflu kan funka med andra ord? Har fått det utskrivet för första gången i mitt liv och vill ju att det skall funka då jag är gammal och skröplig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Ni som är så in i h-e rädda, ni som säger att allt är för sent, att det kommer gå käpprätt åt helvete...
Vad är ni så rädda för?

Inga otrevligheter tack. Det är en enkel fråga, jag vill bara ha ett enkelt svar.

Ingen behöver vara otrevlig hoppas jag. Det är mycket som gör en rädd:

- Hög dödlighet för ett virus som sprids så här lätt.
- Vi känner nog alla någon i riskgruppen, dvs sjuk eller gammal
- Även unga friska kan dö, ingen är säkert även om man har oddsen med sig
- Det verkar totalt balla ur, det bara ökar i världen, det finns inga positiva nyheter
- Vi vet inte hur det muterar, dödligheten skulle kunna öka otroligt mycket
- Vi vet inte långvariga effekter på kroppen, även den första som blev friskförklara har inte varit frisk i mer än typ 2 månader
- Vi vet inte om man blir immun, eller kan smittas igen och om det är farligare andra gången
- Det verkar ta lång tid innan vaccin kommer

Bara några exempel
Citera
2020-03-06, 00:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
VARNING!!!

För dumhet. Eftersom ingen här verkar reagera, så skriver jag detta igen:

Aktuellt ikväll (och andra media som ExpreSsen.se) har reportage från en snubbe som heter Kjell Mo och är smittad med corona.

Han säger att myndigheterna är bra, att man får vård och att allt är som en förkylning.

Vad som INTE sägs alls är att han jobbar på Regeringskansliet, är i tjänst, och ansvarar/ansvarar för Sveriges krisberedskap i sådana här ärenden.

FÖRSTÅR inte läskretsen här vad detta innebär?

Jo, att en svensk officer har haft lite otur, men fortsätter att gilla läget.
Citera
2020-03-06, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilken lekskolenivå på ditt resonemang. Egoistiskt hör överhuvudtaget inte hemma som argument i den här tråden. Däremot finns det mycket dumhet hos personer som ynkar sig över hur hemskt detta är för äldre samtidigt som samma personer aldrig ägnat en tanke åt de äldre vid säsongsinfluensorna. De har helt enkelt skitit i 200 stackars äldre som strukit med varje år. Vad tror du deras anhöriga tycker om det?

Jag är inte gammal, det tycker bara den som tror att siffrorna gör åldern. Väldigt få har så bra fysik som jag oavsett ålder, men den har jag fixat själv samt haft tur att inte drabbas av verkligt allvarliga sjukdomar. Lunginflammation har jag dock haft vid två tillfällen, ingen lek och något som många äldre äldre dör i.

Om du är så kaxig så är det väl upp till bevis då helt enkelt. Varför inte ett kamera-team som i skyddsdräkter följer ditt sjukdomsförlopp, det kan ju säljas till hela världen stålgubben som överlevde Corona utan problem. ”Face off with death”. Det kan du dra in fina pengar på, säg till så ringer jag några samtal.
En tjurig gubbe som stirrar döden i vitögat och skrattar det kan ju bli grymt.

Du jämför hela tiden med vanlig influensa och menar att ingen bryr sig om gamla som dör i den men Corona-viruset är betydligt farligare och går hårt på lungorna därav en oerhört mycket större risk för gamla vid en stor spridning.

Mina föräldrar är i din ålder och upplevde Asiaten och Hong Kong-influensan och de sitter inte och skrattar åt detta, de vet vad det handlar om.
Bara för att du som ung överlevde den gången så kan din tid vara kommen med detta virus.
Citera
2020-03-06, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jämfört med UK så bryr vi oss om de äldre. Där låter man de äldre dö som flugor under influensasäsongerna. För då slår man, så att säga "två flugor i en smäll". Mindre personer att betala ut pension till och utrymme skapas för Tories skattesänkningar.

Men straffet komner nu: UK har inte fler EMO-maskiner än vi har. Tvärt om så hoppas de på just Karolinska institutets resurser. Man har förmodligen också färre respirstorplatser än vad vi har och färre sängplatserper invånare för kvalificerad vård än vad vi har. Lägg där till att folk inte söker vård i tid för covid-19. Det tyder i alla fall se allvarliga/kritiska fallen på. Dock har endast en patient dött när jag kollade sist.

Precis som Sverige genomsyras UK av feministisk inkompetens. Tyvärr.
Men du bara ljuger för att trots allt har UK mycket bättre beredskap än Sverige på alla nivåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in