2020-01-28, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silikon-Spaggen
Det här lär slå till hårt mot äldre och barn om det sprider sig. Antagligen lär en hel del veganer ryka med.

Vf skulle veganer vara i någon särskild riskzon?
Citera
2020-01-28, 13:11
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Inget kommer att kunna förhindra att så sker. Vänta en vecka eller två och vi kommer att ha smittspridning i Europa. Tyvärr är viruset för lättsmittat! Det här håller på att utveckla sig till en pandemi.

Man skulle kanske kunna fördröja ett utbrott genom extremt hårda åtgärder, men just nu görs absolut ingenting. Kineser reser som aldrig förr och de kommer att med sig smittan och ganska snabbt gör detta till en global epidemi.

Alla som kommer från Kina borde sättas i karantän och testas för viruset.
Citera
2020-01-28, 13:12
Medlem
llanzs avatar
Det är betydligt mer smittade och döda, kineserna döljer en del information kan ja säga.
Citera
2020-01-28, 13:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Allvarligt talat verkar du skiträdd baserat på ditt postande.
Jag är fortfarande hoppfull, men mycket oroad över situationen.
Jag försöker hålla mig uppdaterad. Vill inte du också hålla dig uppdaterad? Ska jag inte skriva fler informativa poster fulla med länkar?

Lite lustigt med kritiken jag får eftersom i början snackades det bara men ingen verkstad. Jag försöker finkamma infon och delge det viktigaste.

Men jag kanske skulle sluta med det för att Estramus tycker jag verkar "skiträdd".
Citera
2020-01-28, 13:13
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
.... Och man kan gissa att busschauffören inte kysste sina passagerare.

Som jag sa. Airborne. Lång inkubationstid ca 2v då man kan vara symptomfri men smittsam.

Ett fall i Tyskland, ett fall i Japan och åtminstone ett fall i Frankrike som alla har krävt någon form av kontakt med Wuhan i Hubei- landskapet bestående av 60 miljoner människor.

Inte undra på att Xi gav order om igenmurning av städerna där. Enda sättet förmodligen.

En buss full med passagerare från Wuhan, räcker med en som är sjuk och att den personen torkar sin näsa och sedan skakar hand med busschauffören för att han ska bli sjuk. Mer intressant att veta hur resten av resesällskapet mår.
Citera
2020-01-28, 13:14
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llanz
Det är betydligt mer smittade och döda, kineserna döljer en del information kan ja säga.

Okej, vi litar på dig då. Inte på Dr Tedros på WHO. Bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Alla som kommer från Kina borde sättas i karantän och testas för viruset.
Fast kineser får inte resa någonstans... 62 miljoner kineser sitter i karantän. Övriga turister måste givetvis vara försiktiga om de vistats i området
Citera
Medlem
Idag känner jag mig lite förkyld. Blev smittat av en kille som har varit i afrika. Han träffar folk från hela världen på jobbet.

Vad ska man göra? Vad kännetecknar viruset?
Citera
2020-01-28, 13:15
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Att undvika influensa via en kampanj blir svårt.
Till skillnad mot Wuhan/corona-virus, så är säsonginfluensas viruspartiklar luftburna.
Och du smittar innan du själv blivit påverkad.

Det bästa är att du tar en influensavaccination om du tillhör en riskgrupp, eller verkligen inte vill bli sjuk.
Detta vet allmänheten redan, så det behövs ingen kampanj.

Ändå hostar o snörvlar folk ogenerat i tunnelbanan, gator o torg.
Citera
2020-01-28, 13:15
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llanz
Här passar det bra med en karikatyr på en kines med långa mustascher och ett elakt grin.
Stråhatt på huvudet så klart.

"en del information" minsann!
Citera
2020-01-28, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Idag känner jag mig lite förkyld. Blev smittat av en kille som har varit i afrika. Han träffar folk från hela världen på jobbet.

Vad ska man göra? Vad kännetecknar viruset?
Jävligt tråkigt och verkligen svart på vitt att staten gör ingenting, då denna information du söker ej är lätt att hitta, så du måste vända dig till FB för ett svar.
Som vid all annan sjukdom ring 1177
Citera
2020-01-28, 13:17
Medlem
Brogamlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
En buss full med passagerare från Wuhan, räcker med en som är sjuk och att den personen torkar sin näsa och sedan skakar hand med busschauffören för att han ska bli sjuk. Mer intressant att veta hur resten av resesällskapet mår.
förstår vad du menar men varför skulle man skaka hand med busschaffisen?? Ännu mindre i Kina där alla är hänsynslösa mot sina medmänniskor. Jag kan däremot se scenariot där chauffören vidrört stolpar/handtag som sjuka har besudlat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in