2020-03-05, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Jo men han skrev också att ORSAKEN till att vi ska förbereda sig på 50 000 döda är att han bedömer att risken är stor att just detta scenario med utbredd smittspridning inträffar.

Sedan vad exakt han menar med stor risk framgår inte.

/Johan
Har du bälte på dig när du kör bil? Hjälm när du cyklar? Risken för att krocka eller att dunka huvudet i asfalten är extremt låg. De flesta människor lever hela sitt liv utan att vara med om det. Men det är rätt bra att ha det där bältet ifall det skulle hända, eller hur?
Citera
2020-03-05, 19:55
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Glöm inte Indien med 19 miljarder människor. Thailand har 7 gånger mer människor.

Men tror den enda anledningen är för att så många svenskar rest till Iran och italien. Det enda vi alla ska be till gud innan vi går och lägger oss ikväll är att ingen av dessa 94 svenskar har hostat på en buss eller liknande så det börjar sprida sig så sätt.

Precis. Detta är helt klart en anledning. Hade man stoppat flygen tidigare från Iran, och överhuvudtaget stoppat flyg till och från norra italien (vilket man ännu inte gjort!) så hade riskerna minskat rejält.
Citera
2020-03-05, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Känns det som en psykologiskt korrekt kommuniskation att tala om värsta svenario för allmänheten? Jag skulle vilja påstå att det är helt gelet och endast skrämmer upp människor, speciellt som det handlar om statistisk osäkerhet och okända faktorer?

Att internt arbeta med ett värsta scenario är en helt annan sak. Märk väl att Elgh är politiker.
Problemet är ju att eftersom FHM inte kommunicerar ut fakta eller räknar på något annat än hur läget är just nu och sen kommunicerar ut det till folket så behövs det de som ställer sig helt i andra ringhörnan för att väga upp det hela. Hade FHM gått ut och sagt som det var hade de inte fått någon vidare kritik - men nu framstår de alla som stora lögnare som enbart finns för att lugna folket. Sådant vill jag inte ha i mitt land helt enkelt!
Citera
Medlem
fyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Vilken katastrof från myndigheternas sida. Man skulle tagit till största möjliga åtgärder från början. Man skriver att 94 är smittade, men hur många går runt utan symptom i detta nu och smittar? Vill man verkligen stoppa viruset måste man ta till maximala åtgärder nu. Stoppa alla flyg från drabbade områden, stäng skolor där drabbade vistats tillfälligt och testa alla.

Exakt detta skulle hända om det klassades som en epidemi. Men sedan "dom fyra oförklarliga fallen" helt plötsligt mindes att dom vart i italien idag.. samt att dom inte testar ej jävel som inte vart i drabbat land eller har anhörig som vart där, så har vi fortfarande en kontrollerad smitta. Bra va?
Senast redigerad av fyra 2020-03-05 kl. 19:58.
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Detta är dock ett antagande från dig som saknar någon som helst grund. Jag känner inte till ett enda fall i sverige där man smittats av en okänd källa i sverige.

Nej, det saknar inte grund att påstå att man hade hade haft mycket bättre kontroll på viruset med karantän av resenärer och stängda skolor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Detta är dock ett antagande från dig som saknar någon som helst grund. Jag känner inte till ett enda fall i sverige där man smittats av en okänd källa i sverige.

Det beror ju att de vägrar testa de människor som söker för symptom om de inte varit i ett drabbat land eller kan påvisa nära kontakt med en smittad!
Finns många fler fall än de vi ser just pga av det.
Citera
2020-03-05, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coronamannen
Bakteriologi = läran om bakterier.

Tror inte att bakteriologistudenter har särskilt mycket att tillföra.

Virus och bakterier är olika organismer.

Mm

Men du förstår vad jag menar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Extremt skadlig åtgärd för ekonomin, och som inte kommer ha någon nämnvärd effekt på spridningen. Jag har inga höga tankar om de som har ansvaret för landet, men jag hoppas verkligen att de inte är så dumma

Exakt, för ekonomin är viktigare än människoliv!

Eller vänta lite...
Citera
Medlem
Hur är det nu? 2 barn smittade, ett i Estelles skola och ett i Örebro?

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-03-05-toarigt-svensk-barn-smittet-med-coronavirus
Citera
Medlem
Saken är ju den att vår svenska folkhälsomyndighet tror sig veta bättre än WHO samt övriga länders regeringar. Man gör nästan diametralt det motsatta eftersom man bara förlitar sig på nakna siffror och tar inte i beaktande andra faktorer såsom vad som är moraliskt rätt ur en mänsklig aspekt som att lugna folk, och stå stark och handlingskraftig. Men å andra sidan är sådant kanske inte deras uppdrag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Känns det som en psykologiskt korrekt kommuniskation att tala om värsta svenario för allmänheten? Jag skulle vilja påstå att det är helt gelet och endast skrämmer upp människor, speciellt som det handlar om statistisk osäkerhet och okända faktorer?

Att internt arbeta med ett värsta scenario är en helt annan sak. Märk väl att Elgh är politiker.
Det räcker tyvärr inte med intern arbete, alla i samhället behöver förbereda sig på ett värsta tänkbart scenario, företag som privatpersoner både mentalt och praktiskt.
Om man inte talar om vad som kan hända och vad man kämpar mot så kommer människor inte vara motiverade att förändra sitt beteende, allmän oro utan panik är sunt i det här läget.
Senast redigerad av skytoker 2020-03-05 kl. 20:00.
Citera
2020-03-05, 19:58
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Har du bälte på dig när du kör bil? Hjälm när du cyklar? Risken för att krocka eller att dunka huvudet i asfalten är extremt låg. De flesta människor lever hela sitt liv utan att vara med om det. Men det är rätt bra att ha det där bältet ifall det skulle hända, eller hur?

Fast struntar du och andra föräldrar i att låta sina barn ha hjälm? Får du ett virus så smittar du andra, de kanske inte har samma tur som du har, någon kommer dö tillslut. Det finns ett syfte med att förbereda sig för ett värsta scenario. Det är därför folk tecknar försäkringar. Rätt vad det är så händer något och då tar man en enorm smäll för att inte ha betalat lite extra i förväg.
Senast redigerad av Diskuterarn 2020-03-05 kl. 20:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in